Hur många byten till stabil nitrithalt?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Zuzuniii
    • October 2020
    • 4

    Hur många byten till stabil nitrithalt?

    Jag har bytt till ett större akvarium och lät det stå en handfull dagar innan jag släppte ner mina 12 fiskar (fembandsbarb, purpurbarb, kopparbarb, kilfläcksrasbora och en regnbågshaj) i det. Eftersom det skulle stå på samma plats som det gamla så fick fiskarna bo i ett tillfälligt hem under bytet, ett 27-liters som fungerat som sjukstuga hittills. Miljön i det tillfälliga akvariet var inte optimal och jag upplevde att de var väldigt stressade, därav den korta inkubationstiden av det nya akvariet.

    Jag läste någonstans att ett nytt akvarium bör stå i 4-6 veckor för att etablera bakteriekultur mm men det var inte görbart i mitt fall och som väntat så fick jag skyhöga nitritvärden efter ett par dagar efter fisken flyttat in, med följande akutvattenbyte. Jag har nu bytt allt vatten 3 gånger totalt över loppet av 5 dagar. Varje byte har varit ca 50% av vattnet och jag har kollat värden före och efter varje byte. Nitritvärdet brukar nästan halveras efter ett byte. Fiskarna har fått en halv portion mat vid två tillfällen dessa fem dagar och de är hungriga men jag vågar inte öka mängden mat förrän jag fått bukt på nitriten.

    Mina frågor:
    När jag kollade värdena idag så var det som väntat dubbelt mot igår, men hur länge behöver man byta så pass mycket vatten innan det stabiliseras? Jag börjar bli rädd att jag kommer få köra på så här i 4-6 veckor eller mer? Fiskarna blir ju minst lika stressade av att jag är där och stör när jag byter vatten, och är det verkligen bra att byta så mycket vatten så ofta, rubbar man inte någon annan balans också?

    Jag har ett nyköpt 125-liters Juwel Rio, de medföljande bakteriepillerna ligger med filtren och vid varje vattenbyte har jag tillsatt både vattenberedningspreparat (Biotopol) och filterbakterier (HappyStart) enligt respektive förpacknings instruktioner plus att jag har adderat 1.25g salt (Ektozon) per 10 liter bytt vatten i förebyggande syfte. För testerna använder jag mig av JBL ProAquaTest.

    Är det möjligt att få stabila värden på det här viset? Om inte, hur bör jag göra istället?

    Tar tacksamt emot tips och råd från mer erfarna akvarister
  • ampe
    • August 2007
    • 1073

    #2
    Vad tråkigt att det blev sån stor nitritspik! Du känner ingen med ett gammalt väl inkört akvarie som du kan be om lite urkramad gegga från filtret som du kan hälla i ditt filter om det är nytt? Det och täta vattenbuten borde skynda på processen.
    Återfallsakvarist.

    Kommentar

    • åheim
      • April 2006
      • 13110

      #3
      Massiva vattenbyten kan förlänga den normala uppstartstiden (ca 4v) till ett par månader och fortsätter man konsekvent med massiva vattenbyten så kan den naturliga nitrifikationsprocessen helt utebli eller kraftigt halta...
      Viva Leo Buscaglia

      Kommentar

      • Zuzuniii
        • October 2020
        • 4

        #4
        Ursprungligen postat av åheim
        Massiva vattenbyten kan förlänga den normala uppstartstiden (ca 4v) till ett par månader och fortsätter man konsekvent med massiva vattenbyten så kan den naturliga nitrifikationsprocessen helt utebli eller kraftigt halta...
        Betyder det att jag borde göra mindre alt. färre vattenbyten för att den naturliga processen ska kunna ta över? Det viktigaste för mig är ju att fisken mår så bra som möjligt, frågan är bara vilket som är värst halvhöga nitritvärden eller att aldrig få lugn och ro i akvariet?

        Kommentar

        • Zuzuniii
          • October 2020
          • 4

          #5
          Ursprungligen postat av ampe
          Vad tråkigt att det blev sån stor nitritspik! Du känner ingen med ett gammalt väl inkört akvarie som du kan be om lite urkramad gegga från filtret som du kan hälla i ditt filter om det är nytt? Det och täta vattenbuten borde skynda på processen.
          Dessvärre inte, och vattnet i mellanlandningsakvariet har om möjligt ännu högre nitrithalter så vete sören om jag vågar ta någonting därifrån och lägga i nya?

          Kommentar

          • Akvatten
            • October 2020
            • 11

            #6
            Testa att lägga rötterna från en gullranka i vattnet (bladen ska vara ovanför vattnet). Gullranka (pothos) sägs absorbera det mesta i form av ammonium, nitrit och nitrat.

            Kommentar

            • åheim
              • April 2006
              • 13110

              #7
              Hur har det gått??
              Viva Leo Buscaglia

              Kommentar

              • Zuzuniii
                • October 2020
                • 4

                #8
                Ursprungligen postat av åheim
                Hur har det gått??
                Tackar som frågar. Det verkar som att trägen vinner. Jag la i fisken den 12/10 och bytte ca 50% vatten varannan dag de första åtta dagarna, nitriten var så hög som < 3 på JBL testkartan. Från den 21/10 har värdena gått ner av sig själva och de senaste fyra dagarna har det legat stabilt på < 0.05 oavsett om jag bytt vatten eller inte, vet inte om det går att få ner mer.

                Fisken har fått mat varje dag i tre dagar, det har de varit glada för. Jag kommer försöka låta vattnet vara ifred en hel vecka nu men mäter fortfarande varje dag. Det verkar som att fisken börjat trivas lite mer men det kan ju vara inbillning. Ett tag var jag rädd att jag inte skulle kunna ordna upp situationen och få leva med konstanta vattenbyten eller i värsta fall få lägga ner akvariet helt och hållet, men det verkar som att det värsta är över nu.

                Kommentar

                • åheim
                  • April 2006
                  • 13110

                  #9
                  Det kommer gå bra Zuziniii oroa dig inte Moder natur fixar det här, det enda vi ska tänka på är att inte överbefolka akvariet eller övermata och sen byta ca:20-40% vatten max 1g/v och har man inte så många och små fiskar kan det räcka med 1g/månaden. Se till att det finns cirkulation och att filtret får vara i fred och göra sin grej och bara sköljas rent när det verkligen behövs.
                  Viva Leo Buscaglia

                  Kommentar

                  Arbetssätt...