Noll nitrit och nitrat

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ampe
    • August 2007
    • 1073

    Noll nitrit och nitrat

    Startade karet för 10 dagar sen. Fick med det gamla gruset samt filtermedian som gått i det. (Juwel Rio 180 o medföljande innerfilter)

    Med i köpet ingick 5 corys som matas ytterst lite varannan dag. Har sen uppstart mätt nitrit i stort sett varje dag. Inte gett det minsta utslag. Idag köpte jag ett kit med extratester från Jbl för att jag ville veta bl.a ph och kunna följa nitrathalten. Men när jag testar så visar no2, no3 och no4 inget utslag alls. Är det möjligt att inte ha något i ett kar som är snart 2 veckor eller har jag mätt fel?
    Återfallsakvarist.
  • åheim
    • April 2006
    • 13110

    #2
    Ja det är teoretisk omöjligt eftersom till och med kranvattnet innehåller nitrat!
    Viva Leo Buscaglia

    Kommentar

    • ampe
      • August 2007
      • 1073

      #3
      Ursprungligen postat av åheim
      Ja det är teoretisk omöjligt eftersom till och med kranvattnet innehåller nitrat!
      Det var det jag tänkte. Får mäta om och se vad det säger.
      Återfallsakvarist.

      Kommentar

      • snikke

        • December 2007
        • 134

        #4
        Köpte JBL Pro Scan som ska kunna mäta en massa saker. Det är en remsa man stoppar ner i akvariet, lägger den sen på en plastskiva med indikatorfärger och sen skannas det in med mobiltelefonen. Det är rätt stabila värden från gång till gång, men nitrat och nitrit är alltid noll varje gång. Det är nog mer tillförlitligt med dropptester. Jag gav inget svar på din fråga men jag har samma problem . Det har varit igång i två månader nu efter nyinstallation.

        Kommentar

        Arbetssätt...