Hur kan det växa så bra här?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • MIL

    • August 2019
    • 86

    Hur kan det växa så bra här?

    Jag har funderat på hur det kan växa så bra i några av mina kar. Är det någon som kan förklara hur detta vatten kan fungera?
    Det är är 100% RO-vatten, dvs KH och dH är 0. Vattnet är surt, pH 4,5-5 och firrarna får inte mycket mat och bara levandefoder. Ett av karen har inte ens fisk än.
    Det finns rötter, torv, alkottar och löv. Kan det vara de som ligger bakom? Växterna är Javaormbunkar, Anubias, flytormbunkar och Cryptocoryne av olika slag.
    Inte för att jag klagar, är bara förvånad.
  • åheim
    • April 2006
    • 13110

    #2
    Ja allt i fiskväg borde dö ögonblickligen om du har 100% RO-vatten!
    Senast redigerad av åheim; 04 October 2020, 15:21.
    Viva Leo Buscaglia

    Kommentar

    • MIL

      • August 2019
      • 86

      #3
      Ja, det är ju lite det som jag inte förstår. Var kommer mineraler och näring ifrån? Jag använder enbart RO-vatten till vattenbyten, det enda kranvattnet är det som kommer med fodret, några få ml per dag.
      De flesta fiskar skulle nog dö i de karen, ja, men vissa svartvattensfirrar tycker det är bra.

      Kommentar

      • åheim
        • April 2006
        • 13110

        #4
        Märkligt, du är alltså medveten om att djur inte kan leva i helt mineralfritt vatten ändå använder du bara helt mineralfritt vatten (om nu din osmolator fungerar) ....
        Viva Leo Buscaglia

        Kommentar

        • MIL

          • August 2019
          • 86

          #5
          Alltså, jag kanske uttryckt mig oklart. Uppenbarligen är inte vattnet mineralfritt eftersom det växer bra utan synbarlig brist på mineraler plus att fiskarna mår utmärkt. Jag förstår inte riktigt var det kommer ifrån bara. Kommer det från torven? Osmosfiltret ger säkert inte helt mineralfritt vatten. Jag mäter med mätstickor och de är väl inte helt noggranna men de visar dH 0 och KH 0 för vattnet som jag använder.
          Det är Lakritsgurami jag har och i deras naturliga miljö är det sådana förhållanden. De vill ha KH ner mot 0 och hårdheten ska vara max 2 men gärna lägre. Konduktiviteten kan på vissa ställen vara 10 microsiemens/cm, dvs nästan helt fritt från mineraler.

          Kommentar

          Arbetssätt...