Sänka pH och hårdheten i akvarievattnet

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Aquario
    • October 2007
    • 670

    Sänka pH och hårdheten i akvarievattnet

    Köpte in nya vattentester för att kunna få bättre koll på hur kranvattnet är hemma hos mig, pH värdet ligger på 8 och kH är på 15 (?, 13 fick jag när jag provade akvarievattnet). gH låg på 10.
    Har sydamerikanska fiskar som gärna vill ha lite surare vatten så jag tänker att jag skulle vilja hitta ett smidigt och stabilt sätt att sänka pH till i alla fall 7, eller 6,5. Kan man använda några färdiga preparat för detta, och vad brukar dessa kallas?
    Sen har jag hört att man kan tillsätta roibosté för att få en gulare färg på vattnet utan att detta ska påverka pH något stort, någon som provat detta? Hur mycket och hur ofta behöver man tillsätta detta i så fall?
    112L växt/sällskapsakvarium
  • Sleaper

    • September 2008
    • 2877

    #2
    Är det test-stickor du använt så är svaren inget att lita på direkt. Trycksatt CO2 med controller är det enda sätt vad jag vet där man kan styra pH och konstant ha ett stabilt och önskat värde. Med pH-sänkande preparat är det svårt att få någon riktig kontroll över pH över tid, vattenbyten etc. ställer till det en hel del.

    Kommentar

    • Aquario
      • October 2007
      • 670

      #3
      Det är dropptester, men man skulle ju räkna antalet droppar på kH testet så jag kan ha tappat räkningen på nån där ^^. Vet dock att jag har hårt vatten med högt pH, var bara osäker på hur mycket. CO2 systemet låter som att det kan kosta en del, men kan inte så mycket om CO2 i akvarium så ska ta en titt på det. Några tips på källor man kan läsa på om detta?
      Om man hade alternativet att förbereda vatten för vattenbytet och kolla vattenvärdena innan anta jag att man skulle kunna kontrollera det mer med pH-sänkande medel, men vid det laget så blir det ju ganska meckigt det med.
      112L växt/sällskapsakvarium

      Kommentar

      • Sleaper

        • September 2008
        • 2877

        #4
        Finns säkert rätt mycket beskrivet på nätet om CO2, här är en länk: https://www.cyberzoo.se/sv/introdukt...dinjektion-co2

        Kommentar

        • Henrik_A
          • August 2010
          • 146

          #5
          Som sleaper redan skrivit stabilt är det enklaste CO2.

          Annars får du köra osmos och blanda själv med kranvatten och ev. ekexstrakt, eller någon annan ph-minus buffer.
          Vill du ha spårämnen ev. lite färgning av vatten kör humin eller liknande humussyra.
          Det är så jag gör med mitt vatten.

          Rekomenderar inte att börja med det här om man inte har koll på vad som händer med vattnet, kan bli tråkigt samt dyrt om man gör bort sig.

          Kommentar

          Arbetssätt...