Dimmigt vatten med partiklar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Beman
    • April 2020
    • 27

    Dimmigt vatten med partiklar

    Hej!

    i mitt 250L kar så har jag 2 ancistrus malar, snäckor, räkor och 5 ganska små slöjstjärtar.

    jag bytte battenmaterial från 0,5cm grus till blästersand. Efter detta klarnar inte vattnet och det har gått veckor.

    fiskarna mår bra ändå men det är så tråkigt att titta på.

    Vattnet är lite grumligt och det svävar runt en massa små, smått genomskinliga, partiklar i vattnet. Ser ut som det som omger avföringen hos slöjisarna. Ibland större bitar och ibland mindre. Dom större partiklarna sjunker mot botten om jag stänger av allt men de små står still i vattnet.


    jag har provat:

    flytande filtermedia
    slamsugning
    Rengöring av filter
    satt in 2st tetra EX 800 plus ytterfilter och 1 eheim pickup 160 nära botten.
    packat filtren fulla med täta filtermattor.

    jag provar nu med aktivt kol för att se om grumligheten försvinner men jag misstänker att partiklarna inte försvinner.

    vad jag tror så yr fiskarna upp skiten från botten hela tiden och filtren verkar inte kunna fånga upp det.

    jag vet inte vad jag ska göra!

    Kan ju såklart prova att byta bottenmaterial igen men det känns inte så kul och vad jag läst så tycker slöjisarna om att stoppa sanden i munnen och spotta ut. Om jag har grövre sand så kan de fastna i munnen på dom eller att dom sväljer dom och får sten i magen.

    ska man köpa extra stora stenar och täcka botten med?

    har någon några tips?
  • Sleaper

    • September 2008
    • 2876

    #2
    Glömde skölja sanden? Kanske upprepade större vattenbyten med några dagars mellanrum kan få det att klarna. Men bökar fiskarna i botten blir det nog knepigt att bli av med.

    Kommentar

    • Beman
      • April 2020
      • 27

      #3
      Ja ha försökt med det och att spola med slang samtidigt som jag tappar ur. Funkar i några dar sen är det samma visa igen.

      har satt in aktivt kol och lagt 1x1cm stenar på botten. Får vi se om några dar om det blir bättre. Ja skriver här hur de går med det försöket.

      Kommentar

      • Beman
        • April 2020
        • 27

        #4
        Problem löst!


        halva karet med sand i botten och större stenar ovanpå samt en tid med aktivt kol. Och att ta bort innerfiltret från botten och rikta alla strålar uppåt mot ytan. Glasklart vatten!

        Kommentar

        • Superpescado
          • March 2020
          • 715

          #5
          Härligt att det löste sig!

          Kommentar

          Arbetssätt...