Alla dessa alger!!!!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Sleaper

    • September 2008
    • 2883

    #16
    Bättre att satsa på makronäring än att mata mer skulle jag säga. Ökande mängder ammonium som kan bli ett resultat av överbliven mat triggar alger. Samtidigt har ditt kar inte varit igång längre än två månader så jag tycker det finns mer att riskera än att vinna på att "gödsla" med fiskmat, gynnar nog trådalgerna mer än växterna i detta läget. Tror att du hittar bra info på sidor som t.ex. https://www.aquasabi.com/aquascaping-wiki_algae

    Kommentar

    • åheim
      • April 2006
      • 13123

      #17
      Ursprungligen postat av Sleaper
      Bättre att satsa på makronäring än att mata mer skulle jag säga. Ökande mängder ammonium som kan bli ett resultat av överbliven mat triggar alger.
      Ok det får aldrig ligga oäten mat på botten och ruttna utan jag menar att man kan mata under en längre stund och flera ggr per dag, men aldrig mer än vad som äts upp.

      Viva Leo Buscaglia

      Kommentar

      • flygrc
        • June 2006
        • 2755

        #18
        Jag tycker det fungerar bäst med stor vattenbyten ofta (80%var annan vecka) och tillför bara nitrat (PMDD)
        Min teori går ut på att fosfaten inte ska finnas i vattnet utan i gruset.
        https://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=159029
        Nr 11.. Infinity 153, 900 l blivande SA.

        Kommentar

        • MariaBj
          • January 2016
          • 121

          #19
          För jämnaste möjliga näringstillförsel, övergå till PMDD istället. Men om växterna växer bra och inte visar tecken på några brister, kanske du kan testa att bara minska på tillförseln av den näring du använder. Då får du mindre lös mikronäring och sannolikt mindre trådalger.

          Du behöver inte byta vatten två gånger i veckan. Övergå till 30% en gång i veckan, så minskar svängningarna i koldioxidnivå vilket minskar risken för tofsalger. De som redan är där får du nog avlägsna manuellt dock, de brukar inte försvinna av sig själva.

          Kommentar

          • Mottinen
            • June 2015
            • 95

            #20
            Ursprungligen postat av MariaBj
            För jämnaste möjliga näringstillförsel, övergå till PMDD istället. Men om växterna växer bra och inte visar tecken på några brister, kanske du kan testa att bara minska på tillförseln av den näring du använder. Då får du mindre lös mikronäring och sannolikt mindre trådalger.

            Du behöver inte byta vatten två gånger i veckan. Övergå till 30% en gång i veckan, så minskar svängningarna i koldioxidnivå vilket minskar risken för tofsalger. De som redan är där får du nog avlägsna manuellt dock, de brukar inte försvinna av sig själva.
            Det liksom bara eskalerar, nu har jag klippt ner växterna en massa. men så här såg de ut innan

            Kommentar

            • Henrik_A
              • August 2010
              • 146

              #21
              I ditt fall förstår jag inte varför du fulldoserar näring i ett relativt nystartat akvarium, växter behöver nitrat i ett nystartat blir det typ bara nitrit pga att det inte finns bakterier som kan omvandla nitrit till nitrat.
              Därför tycker jag att man ska göra lite mer vattenbyten 30-50% i veckan första månaden och bara om det behövs tillsätta nitrat, samt max 1/3 av rekomenderad dos av happy life eller vad det var du hade. Max 8h belysning.
              När allt verkar rulla på så kan du öka doseringen efter behov.

              Kommentar

              • Mottinen
                • June 2015
                • 95

                #22
                Ursprungligen postat av Henrik_A
                I ditt fall förstår jag inte varför du fulldoserar näring i ett relativt nystartat akvarium, växter behöver nitrat i ett nystartat blir det typ bara nitrit pga att det inte finns bakterier som kan omvandla nitrit till nitrat.
                Därför tycker jag att man ska göra lite mer vattenbyten 30-50% i veckan första månaden och bara om det behövs tillsätta nitrat, samt max 1/3 av rekomenderad dos av happy life eller vad det var du hade. Max 8h belysning.
                När allt verkar rulla på så kan du öka doseringen efter behov.
                Vatten bytet igår tillsatte jag ingen happy life alls, ska dra ner belysningstiden från 10 till 8 tim.
                Värt ett försök =)

                Kommentar

                • Henrik_A
                  • August 2010
                  • 146

                  #23
                  Man ska ta det långsamt när man håller på med akvarium, du kan även vänta en till två dagar efter vattenbyte innan du tillsätter "lite" näring. (ev dosera två eller tre gånger i veckan istället för att slå i "mycket" en gång).
                  Ska man bara köra ett vanligt kar med lite växter så bör man klara sig med enbart järn och kalium som näring, vilket iofs. är huvudingredienserna i typ alla växtnäringar du köper i butik.

                  Kommentar

                  Arbetssätt...