Alla dessa alger!!!!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mottinen
    • June 2015
    • 95

    Alla dessa alger!!!!

    Har haft mitt akvarium igång ca 2 månader. Sköter vattenbytena veckovis, tar bort fula blad, matar sparsamt mm.
    Började med några tofsalger här och där inga större mängder. Men nu har jag även fått trådalger överallt på varenda växt mm.
    Ska man börja om från början eller är de värt å kämpa vidare när jag ändå fått in tofsalger vilket verkar vara omöjligt att bli av med.
  • Sleaper

    • September 2008
    • 2876

    #2
    Risken med att börja om är att man förmodligen får samma problem. Tofsalger är pain in the .... Bästa tipset jag har är små siamesiska algätare från start i princip. Övriga alger kan man bekämpa eller helt enkelt vara tålmodig för att dom förhoppningsvis ger sig med tiden. Men där finns ju också preparat som funkar som en sista utväg.

    Kommentar

    • Mottinen
      • June 2015
      • 95

      #3
      Hade gärna haft siamesiska algätare men har för litet kar. 120l kubformat så ganska dåligt med yta då akvarium är ganska högt.

      Kommentar

      • åheim
        • April 2006
        • 13110

        #4
        Tycker du ska prova att öka på matningen och dra ut på vattenbyten tll var 14,dag och kör så ett tag
        Viva Leo Buscaglia

        Kommentar

        • Mottinen
          • June 2015
          • 95

          #5
          Tvärtemot vad jag hade trott. Ska jag verkligen byta vatten mer sällan? Mata mer?

          Kommentar

          • åheim
            • April 2006
            • 13110

            #6
            Ursprungligen postat av Mottinen
            Tvärtemot vad jag hade trott. Ska jag verkligen byta vatten mer sällan? Mata mer?
            Ja du kan prova för jag får väldigt bra resultat med de kar jag har mycket fisk i och som då åker i mycket mat i, en del grejer som känns helt ologiskt kan ibland vara rätt. Om man tänker ett nystartat kar så finns ju väldigt lite näring och nystartsalger har vi ju alla hört talas om och matar du på mer så får dina växter mera näring och kanske växer mer och gör det svårare för algerna.
            Sen har du ju faktiskt testat att bara mata snålt och byta vatten varje vecka och det har ju inte funkat... så testa en ny taktik nu
            Viva Leo Buscaglia

            Kommentar

            • Mottinen
              • June 2015
              • 95

              #7
              Toppen tack för tips

              Kommentar

              • Sleaper

                • September 2008
                • 2876

                #8
                Finns en del info på: https://greenaqua.hu/en/alga-tajekoztato
                Man får också tänka på att det säkerligen skiljer sig på vilka metoder fungerar beroende på om akvariet är ett växtakvarium, hitec eller lowtec. Parametrar som belysning mfl. påverkar alltså.
                Edit: I ett relativt nystartat akvarium (mindre än tre månader) bör man nog vara försiktig och inte övermata etc.
                Senast redigerad av Sleaper; 25 September 2020, 09:30.

                Kommentar

                • MariaBj
                  • January 2016
                  • 121

                  #9
                  Hur mycket växter har du, snabb- eller långsamtväxande, och hur mår de? Använder du växtnäring, i så fall vad och hur mycket. Tillsätter du koldioxid?

                  Kommentar

                  • Mottinen
                    • June 2015
                    • 95

                    #10
                    Har en del växter å en del snabbväxande. Tillsätter flytande växtnäring ingång i veckan, Happy life.
                    ingen koldioxid

                    Kommentar

                    • Mottinen
                      • June 2015
                      • 95

                      #11
                      Ursprungligen postat av MariaBj
                      Hur mycket växter har du, snabb- eller långsamtväxande, och hur mår de? Använder du växtnäring, i så fall vad och hur mycket. Tillsätter du koldioxid?
                      Alla värden ser ok ut, ingen fiska har dött heller sen start.

                      Kommentar

                      • MariaBj
                        • January 2016
                        • 121

                        #12
                        Då tror jag att du får trådalger därför att du enbart tillför mikronäring. Trådalger gynnas av höga halter mikronäring i förhållande till makro (Happy life tillför bara mikro).

                        Tofsalger brukar frodas när halten av koldioxid svänger mycket. Gör du stora vattenbyten?

                        Kommentar

                        • åheim
                          • April 2006
                          • 13110

                          #13
                          ... du får upp mängden makronäring om du matar lite kraftigare.
                          Viva Leo Buscaglia

                          Kommentar

                          • Mottinen
                            • June 2015
                            • 95

                            #14
                            Ursprungligen postat av MariaBj
                            Då tror jag att du får trådalger därför att du enbart tillför mikronäring. Trådalger gynnas av höga halter mikronäring i förhållande till makro (Happy life tillför bara mikro).

                            Tofsalger brukar frodas när halten av koldioxid svänger mycket. Gör du stora vattenbyten?
                            Ja nu har jag bytt typ 30 % två gånger i veckan.

                            Kommentar

                            • Mottinen
                              • June 2015
                              • 95

                              #15
                              Ursprungligen postat av åheim
                              ... du får upp mängden makronäring om du matar lite kraftigare.
                              Ska testa de, man lär sig nått nytt här hela tiden

                              Kommentar

                              Arbetssätt...