En fisk dör efter vattenbyte?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Jazen
    • April 2020
    • 47

    En fisk dör efter vattenbyte?

    Va över till en vän som köpte sina fiskar samtidigt som mig. 2 helger i rad har 1 fisk dött efter vattenbyte...jag tycker det är supermärkligt. Han har en burk på 45L så han förbereder vatten dagen innan som han låter stå över natten o tillsätter rätt mängd aquasafe. Innan vattenbytet mår alla fiskar toppen. Efter vattenbytet så blir en hona seg, hon bra står och hänger i botten på akvariet....men alla andra fiskar mår bra...andra helgen i rad, hur kan de komma sig?
    Hans pH ligger runt 6.4, 23C och noll nitrit m.m nån som kan förklara fenomenet?
    Hur kan det bara påverka 1 fisk? och det kommer nästan omedelbart. Fisken blir lite passiv, rör sig inte så mycket, äter lite eller knappt....den hänger inte vid ytan som om den skulle ha syrebrist eller chippar efter luft, utan bara slö allmäntillstånd...
    Och dom andra fiskarna mår toppen...alla guppys
  • åheim
    • April 2006
    • 13110

    #2
    Ja du det vete sjutton vad det är?? Han kan väl prova att dra ut på vattenbyten nån månad och se om fenomenet upphör. När en fisk i taget dör så talar det ju för en sjukdom, vid förgiftning så påverkar det hela beståndet.
    Viva Leo Buscaglia

    Kommentar

    • Jazen
      • April 2020
      • 47

      #3
      Ursprungligen postat av åheim
      Ja du det vete sjutton vad det är?? Han kan väl prova att dra ut på vattenbyten nån månad och se om fenomenet upphör. När en fisk i taget dör så talar det ju för en sjukdom, vid förgiftning så påverkar det hela beståndet.
      Ja lite de jag tänker, kan vara nått bakomliggande sjukdom på enstaka individ. Ska tipsa om att kanske avvakta med byte till kanske 1ggr i mån eller varannan vecka o se hur dom andra beter sig

      Kommentar

      • Fileleene
        • September 2020
        • 1

        #4
        Sålänge det bara är en fisk så skulle jag tro att det är något stressrelaterat ihop med vattenbytet. Varför byta vatten så ofta?
        Lägg mer på vattenrening o filtrering?

        Kommentar

        • MariaBj
          • January 2016
          • 121

          #5
          Hur mycket vatten byter han vid varje tillfälle? Vilket ph har kranvattnet och vad ligger Kh på?

          Kommentar

          Arbetssätt...