Målvärden sötvatten

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Triumph
    • September 2008
    • 295

    Målvärden sötvatten

    Hej!
    Har sadlat om till saltvatten sedan 3 år och har erfarit hur stor påverkan näringsämnena har för ett välmående kar eller en eländig algbomb (cyano och/eller dinoflagellater). Man bör för saltvatten sikta mot No3 (nitrat) kring 2 till 5 ppm och Po4 (fosfat) kring 0.018 och 0.04 ppm. Har verkligen fått erfara hur viktiga dessa värden är för att få ett kar som även koraller trivs i.

    Till saken. Vad är målvärdena för Po4 och No3 för sötvatten för att få ett stabilt akvarium utan diverse fulalger? Hittar bara No3 under 25?
  • Triumph
    • September 2008
    • 295

    #2
    Saker är nog mer förlåtande i sötvatten. Men jag tror i alla fall att det finns målvärden som ger stabilare kar. Cyano triggas oftast av för låg nitrathalt. Finns en rätt ok rapport med några försökskar sötvatten där man blir av med cyano genom att dosera upp nitratet. Det pratas ofta om att man inte kan mäta nitrat i sötvatten. Betvivlar det. För salt t.ex. kan man mäta väldigt noga förutsatt att man har koll på nitrit. Man tar då sitt nitratvärde - nitritvärdet x 50. En annan intressant sak är att vattenbyten är en väldigt ineffektiv metod för att exportera nitrat. Ordentligt med växter som tar upp näring i kar eller i en sump borde vara mer hållbart och ge stabilare värden. I saltvatten kör man kar helt utan vattenbyten. Export av Po4 och No3 går t.ex. via en sump med odling av Chaeto-alger eller att man doserar kolkälla (vodka, ättika och socker eller liknande). Man kan också ha filtrering över en djupare sandbädd för att få en syrefattig nedbrytning och omvandla nitratet tillkvävgas som går ut i luften.

    Kommentar

    • Triumph
      • September 2008
      • 295

      #3
      Efter en del scoutande hittar jag följande målvärden: No3 10-25 ppm och Po4 0.1-0.5 ppm.
      Utöver dessa basala näringsämne rekommenderas Fe 0.05-0.1 ppm, Mg 10-30 ppm och Ca 30-90 ppm.
      Man nämner inte hur man kommer fram till dessa, men pekar ut olika algproblem om man halkar under. Egen erfarenhet med saltvatten är att stabilitet är av högsta vikt. Alltså att inte ha snabba svängningar även om man ligger inom målvärden. Har flera gånger lyckats dra på mig cyano trots bra värden för att jag justerat upp värden för fort (direkt). En annan viktig faktor är ljuset. Rätt spektra och inga snabba ökningar.

      Kommentar

      Arbetssätt...