Mäta vad som saknas.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Andreas.F
    • July 2008
    • 43

    Mäta vad som saknas.

    Min burk har varit igång nu i ca 1 månad. 120l med lite fiskar och en del växter. 2st 24w lysrör med reflektorer.
    Sedan en halv vecka tillbaka har jag börjat dosera pmdd. Jag tycker att växterna växer i hyfsad takt men jag vet inte hur mycket mer man kan kräma ut utan att tillföra Co2. Börjar fundera nu när jag fått gröna prickalger på rutan om det redan är brist på något näringsämne? Skulle jag kunna köpa ett fosfat-test, om det visar lågt lägga i lite mer av pmdd som innehåller fosfat.
    Eller är jag ute och cyklar?
  • Sleaper

    • September 2008
    • 2876

    #2
    En halv vecka är ju lite kort tid för att se någon effekt av PMDD. Utan CO2 är heller inte behovet av mer näring nödvändig, om man kör fulldos. Kör man enligt EI-metoden så är ju tanken att det i princip alltid är rätt näringsnivåer. Att det blir prickalger indikerar ju inte näringsbrist direkt.

    Kommentar

    • Andreas.F
      • July 2008
      • 43

      #3
      Har läst att prickalger kan vara med en bieffekt av för lite fosfor. Men då kan jag utgå från att växterna får det dom behöver om jag kör en full dos pmdd direkt efter veckans 50% vattenbyte?

      Kommentar

      • Sleaper

        • September 2008
        • 2876

        #4
        Låter bra i mina öron. Karet är ju inte incyklat och algproblem är ganska vanliga i början.

        Kommentar

        • Andreas.F
          • July 2008
          • 43

          #5
          Ursprungligen postat av Sleaper
          Låter bra i mina öron. Karet är ju inte incyklat och algproblem är ganska vanliga i början.
          Okej, när anser man ett kar vara inkört?
          Har tdigare trott att det är en månad som gäller.
          En annan grej, nu har jag köpt två nya lysrör, Juwels 24w, nature och Colour. Jag doserar som sagt med pmdd. Då är den sista kuggen som saknas för optimalt tillväxt Co2?
          Jag känner mig inte riktigt redo för ett riktigt Co2 kit än, det är ju ändå ungarnas kar

          Kommentar

          • Andreas.F
            • July 2008
            • 43

            #6
            Oj, halva inlägget försvann.
            Jo, jag är inte riktigt redo för Co2 än. Däremot har jag hittat följande

            Köp Happy Carbo Flytande Co2 hos ZOO.se ✓ Snabb leverans ✓ Fri frakt över 599 kr ✓ Stort sortiment i lager!



            Är det något som är värt att lägga pengar på i väntan på en riktigt Co2 anläggning?

            Kommentar

            • Sleaper

              • September 2008
              • 2876

              #7
              Jag räknar ungefär upp till ett halvår innan det är helt stabilt, men det varierar med vilka förutsättningar men startade med. Har man ett filter med "moget" filtermedium som gått en tid redan vid starten av akvariet, så kortar det tiden väsentligt. Flytande CO2 finns inte så som det beskrivs om produkten så det är missvisande, den gör inte det CO2 gör. https://www.sunkengardens.net/blog/2...aldehyde-az2w7

              Kommentar

              • Andreas.F
                • July 2008
                • 43

                #8
                Ursprungligen postat av Sleaper
                Jag räknar ungefär upp till ett halvår innan det är helt stabilt, men det varierar med vilka förutsättningar men startade med. Har man ett filter med "moget" filtermedium som gått en tid redan vid starten av akvariet, så kortar det tiden väsentligt. Flytande CO2 finns inte så som det beskrivs om produkten så det är missvisande, den gör inte det CO2 gör. https://www.sunkengardens.net/blog/2...aldehyde-az2w7
                Okej, gör den någon som helst nytta om jag kör med pmdd?

                edit, läste nu sidan du länkade till, känns inte som något jag vill stoppa i mina kar.
                Får bli att bearbeta frugan att införskaffa en Co2 anläggning
                Senast redigerad av Andreas.F; 20 August 2020, 07:18.

                Kommentar

                Arbetssätt...