hög temp?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mottinen
    • June 2015
    • 95

    hög temp?

    Hej i dessa varma dagar så skjuter ju värmen upp i akvariet.... Har kört med isklabbar men utan större resultat. Min fråga är om tempen är skadlig?
    Temperaturen har varit på 25 grader och idag är den på 27,3.
    fiskar:
    kakadua ciklider
    pansarmal
    rödnos tetra
    ansistrus
  • Selafiel
    • June 2020
    • 137

    #2
    Ursprungligen postat av Mottinen
    Hej i dessa varma dagar så skjuter ju värmen upp i akvariet.... Har kört med isklabbar men utan större resultat. Min fråga är om tempen är skadlig?
    Temperaturen har varit på 25 grader och idag är den på 27,3.
    fiskar:
    kakadua ciklider
    pansarmal
    rödnos tetra
    ansistrus
    Tror inte det är några problem.

    Jag har runt 28 grader med mina kakaduaciklider, koppartetror, scalarer och otocinclus. Verkar inte vara några problem alls.

    Kommentar

    • Mottinen
      • June 2015
      • 95

      #3
      Ursprungligen postat av Selafiel

      Tror inte det är några problem.

      Jag har runt 28 grader med mina kakaduaciklider, koppartetror, scalarer och otocinclus. Verkar inte vara några problem alls.
      Skönt å höra, tänkte just börja med att byta ut vatten mot kallare. Har nyss gjort vattenbyte och karet är ganska nystartat så vill ju gärna undvika att byta för mkt vatten..

      Kommentar

      • Selafiel
        • June 2020
        • 137

        #4
        Ursprungligen postat av Mottinen

        Skönt å höra, tänkte just börja med att byta ut vatten mot kallare. Har nyss gjort vattenbyte och karet är ganska nystartat så vill ju gärna undvika att byta för mkt vatten..
        Jag är ingen expert, haft akvarium under rätt så kort tid. Troor nog hastiga temperaturändringar är värre än en förhöjd temperatur under viss tid. Känns som om att fiskarna i naturen, utan större abnorma förhållanden, kan få uppleva lite högre/lägre temperaturer och bör klara detta. Det kan säkerligen påverka till viss del, ffa lek osv.

        Bör ju dock vara värre om man har fiskar som utpräglat lever i vatten med låga temperaturer

        Någon mer erfaren får gärna komma in och berätta deras syn på det hela.

        Kommentar

        • Mottinen
          • June 2015
          • 95

          #5
          Ursprungligen postat av Selafiel

          Jag är ingen expert, haft akvarium under rätt så kort tid. Troor nog hastiga temperaturändringar är värre än en förhöjd temperatur under viss tid. Känns som om att fiskarna i naturen, utan större abnorma förhållanden, kan få uppleva lite högre/lägre temperaturer och bör klara detta. Det kan säkerligen påverka till viss del, ffa lek osv.

          Bör ju dock vara värre om man har fiskar som utpräglat lever i vatten med låga temperaturer

          Någon mer erfaren får gärna komma in och berätta deras syn på det hela.
          låter ganska logiskt =) Låter de var men håller uppsikt

          Kommentar

          • Kjell Fohrman
            Administrator

            • December 2001
            • 48147

            #6
            Att tänka på är att varmt vatten inte är så syrerikt så därför kan ett tips vara att öka på syresättningen i akvariet så det inte blir syrebrist.
            Akvaristiska hälsningar
            Kjell
            Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
            Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

            Kommentar

            • Selafiel
              • June 2020
              • 137

              #7
              Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
              Att tänka på är att varmt vatten inte är så syrerikt så därför kan ett tips vara att öka på syresättningen i akvariet så det inte blir syrebrist.
              Tack för svar Kjell!
              Om man har ytrörelse över stora delar av karet, samt en del växter, räcker det eller behövs ytterligare åtgärder?

              Kommentar

              • Kjell Fohrman
                Administrator

                • December 2001
                • 48147

                #8
                Ursprungligen postat av Selafiel

                Tack för svar Kjell!
                Om man har ytrörelse över stora delar av karet, samt en del växter, räcker det eller behövs ytterligare åtgärder?
                Dina åtgärder (främst ytvattenrörelsen) förbättrar absolut syrehalten, men håll utkik på om dina fiskar går upp mot ytan och snappar efter luft. Om de gör så är säkert syrehalten för låg.
                Akvaristiska hälsningar
                Kjell
                Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                Kommentar

                • Selafiel
                  • June 2020
                  • 137

                  #9
                  Ursprungligen postat av Kjell Fohrman

                  Dina åtgärder (främst ytvattenrörelsen) förbättrar absolut syrehalten, men håll utkik på om dina fiskar går upp mot ytan och snappar efter luft. Om de gör så är säkert syrehalten för låg.
                  Tack.

                  Antar att det viktigaste är att hålla koll på fiskarnas beteende, att det säger mer än vad som visas på termometer och liknande.

                  Kommentar

                  • admin
                    Christian Alfredsson

                    • November 2004
                    • 11215

                    #10
                    Jag har själv ett Juwelakvarium med helttäckande ramp. När det är så här varmt så stänger jag av belysningen + att jag öppnar alla luckor ovanpå. Det brukar räcka.
                    Christian Alfredsson
                    Tekniskt ansvarig Zoopet

                    Kommentar

                    • Mottinen
                      • June 2015
                      • 95

                      #11
                      Tackar

                      Kommentar

                      • åheim
                        • April 2006
                        • 13110

                        #12
                        Och ett bra knep är att använda en luftpump med luftsten för att öka syrehalten i varmt vatten och även lufta ut värmen under rampen.
                        Viva Leo Buscaglia

                        Kommentar

                        Arbetssätt...