Hjälp!! för högt nitrit värde

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Hugobugo
    • January 2019
    • 32

    Hjälp!! för högt nitrit värde

    Hej, som rubriken lyder så har jag för högt nitrit värde. Och för att göra saken sämre så är den även för mycket co2 i mitt kar just nu :/. Anledningen till att de e såhär är att jag åkte ut med min båt i ungefär 2 veckor. innnan jag åkte ut så glömmde jag göra vattenbyte och dessutom så matade min farfar fiskarna och det går åt ganska mycket mat då. Vilket leder till att det blir ännu smutsigare. När jag kom hem så var hela karet fyllt av alger bara för att min timer hade gått sönder. Så ja allting är kaos. för att sänka nitrit värdena så behöver jag såklart rengöra karet noga och ofta. Men jag vet inte hur jag ska göra stora vattenbyten ofta då ja har egen brunn. Alltså är det inte rent vatten. eftersom mitt kar är på 180 l så orkar jag inte släpa dunkar dels för att jag inte har någon bil och det behövs ganska mycket vatten. Jag kan liksom inte släpa 10 l dunkar fram och tillbaka. Jag brukar byta runt 30-40 L vilket jag vet är för lite Jag snackade med nån tant på lokala fiskbutiken och hon sa att det var okej med brunn vatten men jag sa aldrig att jag hade väldigt dåligt vatten. Det är inte drickbart och väldigt orange. Man vill ju liksom ha klart vatten. Sen kommer vi till co2. Jag är inte så bra på det här men jag läste någonstans att jag ska ha en luftpump i. Jag har haft den i karet i några dagar nu men det blir inte bättre. Tror ni jag kan ha luftpumpen i nu när jag åker bort igen eller stör det fiskarna för mycket? Den låter ganska mycket och mina fiskar vill inte äta när den är på. Hur ska jag göra? Jag är öppen för alla förslag och tips!

    Vet någon tips på hur jag ska sänka co2 och göra större vattenbyten så skulle jag bli väldigt glad om ni kunde skriva era tips

    MVH Hugo
  • Sleaper

    • September 2008
    • 2876

    #2
    Har svårt at tro att du har för mycket CO2 då det är väldigt flyktigt och knappast produceras i mätbar mängd naturligt i akvarium. Yt-cirkulation är annars den bästa vägen att gå när det gäller att få gasutbyte.

    Kommentar

    • Hugobugo
      • January 2019
      • 32

      #3
      Ursprungligen postat av Sleaper
      Har svårt at tro att du har för mycket CO2 då det är väldigt flyktigt och knappast produceras i mätbar mängd naturligt i akvarium. Yt-cirkulation är annars den bästa vägen att gå när det gäller att få gasutbyte.
      Ok tack för svaret. Enligt mina teststickot så är det för mycket co2. Det kan lika gärna vara fel då jag tror dem här test sakerna inte är så bra och antagligen ganska gammla!
      Iallafall tack för svaret!

      Kommentar

      • åheim
        • April 2006
        • 13110

        #4
        Väldigt svårt att mäta co2 så att teststickan mäter det låter konstigt? Hur som så kan du inte ha höga halter co2 om du inte tillsätter det själv!
        Hur lyckas du ha akvarium eller äns kunna klara dig om du har orange odrickbart vatten??
        Viva Leo Buscaglia

        Kommentar

        • åheim
          • April 2006
          • 13110

          #5
          Du skriver följande "för att sänka nitrit värdena så behöver jag såklart rengöra karet noga och ofta"
          Det du säger går emot allt som vi i dag vet om akvarieskötsel! Du tar död på kvävecykeln om du du skrubbar och håller på! Det är bakterier som håller ditt akvarium levande och dem måste man vara rädd om. När du får nitrit så betyder det att bakterierna inte finns i tillräcklig mängd. Gör du många stora vattenbyten så minskar bakterierna ytterligare, skrapa alger från glaset och försiktigt rengöra filtret om det är igensatt och delvattenyten utefter fiskbelastning är ungefär vad man bör göra.
          Senast redigerad av åheim; 03 August 2020, 12:20.
          Viva Leo Buscaglia

          Kommentar

          • cambru

            • September 2008
            • 209

            #6
            Jag skulle rekommendera att du läser på om akvarieskötsel rent allmänt för att förstå hur syresättning sker, vad bakterier betyder för vattenkemi, vad de olika sakerna i akvariet har för funktion etc. Varför inte börja med zoopets akvarieguide som du hittar här https://www.zoopet.com/akvarieguide/

            Om du inte orkar släpa dunkar/hinkar måste du installera ett vattenreningsfilter till din brunn så du kan ge fiskarna en bra miljö. Filter till brunnen finns i många olika prisklasser och utföranden.

            Kommentar

            • Hugobugo
              • January 2019
              • 32

              #7
              Ursprungligen postat av åheim
              Du skriver följande "för att sänka nitrit värdena så behöver jag såklart rengöra karet noga och ofta"
              Det du säger går emot allt som vi i dag vet om akvarieskötsel! Du tar död på kvävecykeln om du du skrubbar och håller på! Det är bakterier som håller ditt akvarium levande och dem måste man vara rädd om. När du får nitrit så betyder det att bakterierna inte finns i tillräcklig mängd. Gör du många stora vattenbyten så minskar bakterierna ytterligare, skrapa alger från glaset och försiktigt rengöra filtret om det är igensatt och delvattenyten utefter fiskbelastning är ungefär vad man bör göra.
              Hej. Som du skriver så måste jag ha missuppfattat de där med nitrit. Som jag har hört de så uppstår nitrit genom att de är för mycket bakterier i karet och bara allmänt smutsigt. Jag är ganska nu på det här och inte så smart

              Kommentar

              • åheim
                • April 2006
                • 13110

                #8
                Ursprungligen postat av Hugobugo

                Hej. Som du skriver så måste jag ha missuppfattat de där med nitrit. Som jag har hört de så uppstår nitrit genom att de är för mycket bakterier i karet och bara allmänt smutsigt. Jag är ganska nu på det här och inte så smart
                Hallå, det är klart att du är smart, så menade jag inte utan bara att du är inte påläst så läs lite om kvävecykeln och lär dig grunderna då blir det roligare och du kommer lyckas bättre när du vet hur det funkar
                Viva Leo Buscaglia

                Kommentar

                • Hugobugo
                  • January 2019
                  • 32

                  #9
                  Ursprungligen postat av åheim

                  Hallå, det är klart att du är smart, så menade jag inte utan bara att du är inte påläst så läs lite om kvävecykeln och lär dig grunderna då blir det roligare och du kommer lyckas bättre när du vet hur det funkar
                  Ok tack för svaret!

                  Kommentar

                  Arbetssätt...