Hur gör ni med vattenberedare? Hört underliga saker på sistone...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Bambikill
    • August 2014
    • 384

    Hur gör ni med vattenberedare? Hört underliga saker på sistone...

    Ja - som jag frågade... hur gör ni med vattenberedare? Jag vet hur jag gör - och anser att man bör göra - men jag har sett väldigt underliga åsikter här och där på sistone.


    Dels min första frågeställning om huruvida det verkligen skulle vara nödvändigt att dosera hela tanken vid delvattenbyten - samt när ni häller i.


    På senare tid när jag surfat runt på forum och letat och frågat om helt orelaterade grejer - har jag sett otaliga diskussioner om vattenberedning - och på många engelskspråkiga sådana, ser jag att väldigt många säger att man ska dosera för hela tanken när man gör vattenbyten och nästan förfasar sig över dem som inte gör det.

    Jag är otroligt förvånad, jag har aldrig i mitt liv hört det förut. Jag måste vara totalt tappad bakom en vagn om det verkligen är så man ska göra för det har jag aldrig i hela mitt liv gjort, inte en enda gång.

    Och jag förstår inte för fem öre varför man skulle göra det. Det befintliga vattnet i karet innehåller ju inget klor, kloraminer, tungmetaller eller någonting annat av de ämnen som vattenberedare ska neutralisera. Det gör ju bara det nya vattnet man kör i. Så varför i hela fridens namn skulle man behöva dosera hela tanken...?
    Är jag körd eller är alla amerikaner körda? (Dock verkar det som att ett stort antal av de medel de nämner, uttryckligen skriver det på flaskan. Men jag har aldrig sett det. Kontrollerade samtliga flaskor jag har, bara för att se vad de säger - både Happylife som jag själv använder, samt två urgamla flaskor av andra märken, som legat i gömmorna tillsammans med all annan akvariebråte. Ingen av dem anger att man ska dosera annat än vattnet man byter.

    Någon som har en idé om varför de ens skulle kunna komma på tanken att anse att det måste göras? Jag har definitivt inte för avsikt att göra det såvida det inte skulle visa sig att jag är fullständigt spåndum och på något sätt missat någon slags universal sanning som ingen annan ens brytt sig om att nämna för att en idiot borde begripa det.
    Typ.


    Och två;

    Hur gör ni - doserar ni allt vatten i hinkar först och häller dem i karet? Eller spolar ni i vatten och häller i medel under tiden? Eller spolar ni i vattnet och SEDAN häller i medel? Jag har sett alla varianter förekomma precis lika ofta - både IRL och i diskussioner online.

    Jag själv brukade alltid blanda i hinkar och sedan hälla i hinkarna. Alternativ tre skulle jag aldrig i mitt liv göra.
    Men jag får erkänna att jag varit lat nu med det nya karet i uppstart då jag använder pistol och slang för att fylla på. Då har alternativ två använts och jag har inte brytt mig om att blanda i hinkar, utan slangar i vatten direkt i karet genom ett durkslag (för att det inte stör inredning eller invånare då) - i motsatt ände av insuget - och doserar vattenberedare kontinuerligt i vattnet medan det fylls på. Jag har aldrig gjort det med fisk i karet - just nu har jag ju bara växter där i tills cykeln är klar - och tror inte att jag skulle våga göra det heller. Medlet ska ju neutralisera klor omedelbart när det kommer i kontakt med det - men jag tänker att det ändå kanske är korkat. Jag tror att jag kommer att köra hinkar igen när jag har fisk där i - har ingen lust att ta chanser - men jag är nyfiken på hur andra gör


    Men det jag var allra mest nyfiken på var om andra hört det här om att man ska dosera hela tanken - och vad som egentligen skulle vara poängen med det.
    (För jag ser då ingen...)
  • Nando

    • October 2017
    • 6054

    #2
    Jag kör också med Happylife och doserar utifrån hur mycket nytt vatten jag häller i. Dvs. när karet är helt nystartat doserar jag för hela tanken en gång. Därefter tar jag i så mycket medel som det står på flaskan utifrån hur mycket vatten som byts. Vill minnas att det är 5ml per 30 liter.

    Jag har alltid gjort på det sättet att jag först häller i det nya vattnet (använder en trädgårdsslang kopplad till kranen inomhus) och därefter har jag i medlet, så alternativ tre enligt din uppräkning. Rätt eller fel låter jag vara osagt men det funkar för mig. Jag byter ca 15-20% per gång och gissar att mängden klor/kloramin i det nya vattnet inte hinner göra någon skada innan vattenberedningsmedlet tillsätts. (Ska jag vara ärlig sköljer jag alltid mina filter i kranvatten också, det har aldrig medfört några problem även om det säkert inte är att rekommendera.)

    Kommentar

    • Bambikill
      • August 2014
      • 384

      #3
      Ursprungligen postat av Nando
      Jag kör också med Happylife och doserar utifrån hur mycket nytt vatten jag häller i. Dvs. när karet är helt nystartat doserar jag för hela tanken en gång. Därefter tar jag i så mycket medel som det står på flaskan utifrån hur mycket vatten som byts. Vill minnas att det är 5ml per 30 liter.

      Jag har alltid gjort på det sättet att jag först häller i det nya vattnet (använder en trädgårdsslang kopplad till kranen inomhus) och därefter har jag i medlet, så alternativ tre enligt din uppräkning. Rätt eller fel låter jag vara osagt men det funkar för mig. Jag byter ca 15-20% per gång och gissar att mängden klor/kloramin i det nya vattnet inte hinner göra någon skada innan vattenberedningsmedlet tillsätts. (Ska jag vara ärlig sköljer jag alltid mina filter i kranvatten också, det har aldrig medfört några problem även om det säkert inte är att rekommendera.)
      Jo men eller hur... varför skulle man liksom dosera för gammalt vatten som ändå inte kan innehålla det man vill eliminera...? Jag fattar inte. Amerikaner... lol

      För övrigt är vissa så negativt inställda till Happylife för att det "grumlar vattnet". Men jag har aldrig någonsin haft grumligt vatten längre än max en halv till en dag - och har använt medlet i typ 10 år och mer... Och de få gånger det grumlat så länge för mig, är det typ för att jag råkat överdosera å det grövsta. Generellt är mitt en liten aning grumligt i typ några timmar. Och det är inte mycket det grumlar öht. Sen är det helt klart igen. Jag tycker att det är suveränt för det är ju helt sinnessjukt drygt. Och jag tänker som så att funkar det för Axolotl - funkar det för allt. Så känsliga som de små odjuren är...

      Hmm, ja - egentligen är det väl inte "rätt" eller "fel". Jag bara inte vet hur lång tid det tar för kranvattnet att blandas med medlet ordentligt om man häller i det efteråt - och jag funderar liksom på om kloret hinner ställa till med skada redan på kort tid. Speciellt för filtret. Jag har till och med tänkt att jag borde stänga av filtret under vattenbyten men med tanke på att mitt filter ibland får för sig att det inte vill gå igång ordentligt igen efter avstängning - så har jag undvikit det. Jag eftersköljer alla växter och annat i avklorerat vatten också, om jag rensat dem under kranen. DET är ju dock inga stora mängder som skulle följa med dem om man sket i det. Men better safe than sorry, tänker jag :P Jag skulle störa ihjäl mig på om jag orsakade något, så det är lika bra att jag är överförsiktig så behöver jag inte banka mig själv i huvudet fullt så mycket OM något händer.

      Jag skulle kunna överväga att slanga och hälla i medel under tiden - det vore vansinnigt bekvämt... men jag är ändå lite nervös.
      Dock är det iofs inte så jobbigt att fylla hinkar och sedan hälla i dem, jag står ju ändå där så att fylla hinkar eller fylla kar är ju typ samma sak. Det var lite annat innan jag köpte slang... fy fan för att göra vattenbyten med bara hinkar. URK.

      Men nej... det är nog inte att rekommendera att skölja filter i kranvatten :P Det är ju bra att inget har gått fel för dig men jag skulle nog inte vilja chansa själv. Kraschande biofilter är ingen hit, hade en karkrasch en gång när jag hällde ut fel hink i toaletten - och min filterpatron hamnade i toastolen innan jag hann inse att det var fel hink jag hällde ut :S Kunde ju liksom inte sätta det i akvariet efter det... Fick stoppa över fisk i andra kar medan det fick cykla om med ympad media från andra kar, för i ett nano går det illa kvickt att vattnet skenar iväg. Rent tekniskt är det ju vad som hände med mitt kar nu - sjuk overload utan tillräckliga mängder renhållningsarbetare, typ.

      Kommentar

      • Nando

        • October 2017
        • 6054

        #4
        Gör på det sätt som känns bäst och säkrast för dig . Det är väl också så att mängden klor och kloramin i kranvattnet skiljer sig något åt beroende på var man bor. Sedan spelar det ju även roll hur mycket vatten man byter. Jag delar din uppfattning att Happylife grumlar ca en halv dag. Jag byter oftast vatten på em/kväll. Det är aldrig grumligt nästa morgon. Men om de i USA doserar för hela karet varje gång så förstår jag att det grumliga håller i sig länge

        Kommentar

        • Bambikill
          • August 2014
          • 384

          #5
          Ursprungligen postat av Nando
          Gör på det sätt som känns bäst och säkrast för dig . Det är väl också så att mängden klor och kloramin i kranvattnet skiljer sig något åt beroende på var man bor. Sedan spelar det ju även roll hur mycket vatten man byter. Jag delar din uppfattning att Happylife grumlar ca en halv dag. Jag byter oftast vatten på em/kväll. Det är aldrig grumligt nästa morgon. Men om de i USA doserar för hela karet varje gång så förstår jag att det grumliga håller i sig länge

          Det var någon här på Zoopet som sade det senast, när jag gnällde om min första sand som dammade ner vattnet - hen menade på att Happylife säkert var anledningen för hen hade haft dålig erfarenhet av det. Men jag har sett andra prata om det också genom åren. Jag kan bara dra slutsatsen att de måste ha doserat fel eller något - för jag har ingen aning om varför det skulle vara mjölk hos dem när det inte grumlar hos mig eller andra som använder det och är nöjda :P
          Jag byter alltid på kvällen och innan ljusen släcks är det för det mesta helt klart igen. Så ett par timmar, generellt. De gånger det hållt i sig länge har jag råkat hälla i på tok för mycket (dvs "oj jag kanske ska ta lite till. Oops, jag kanske borde ha hällt i måttet istället för direkt ur flaskan"... typ så... :P Farligt är det ju inte men det blir ju inte så vackert

          Det verkade vara en del olika medel folk pratar om - som då tydligen hade som instruktioner att dosera hela karet varje gång. Jag fattar inte öht. Har inte sett någon motivera VARFÖR, inte ens när andra frågat varför i hela fridens namn man ska dosera "ofarligt" vatten.
          Jag tycker att det låter grymt ologiskt men who knows - jag tänkte att någon annan kanske har en aning om varför de tycker så

          Kommentar

          Arbetssätt...