Vad buffrar ni KH och pH med? (Uppåt och nedåt - mitt svartvatten sjunker för lågt)

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Bambikill
    • August 2014
    • 384

    Vad buffrar ni KH och pH med? (Uppåt och nedåt - mitt svartvatten sjunker för lågt)

    Ännu en tråd... jag har mycket frågor idag... :P

    Jag har problem att hålla pH och KH i schack med karet i uppstart.
    Problemet förvärrades definitivt av att mina nitriter och nitrater löpte amok - och det har väldigt uppenbart stabiliserats bättre efter att jag fått ned NO2 och NO3.


    Däremot är det nog så att mina dagliga, ibland stora, vattenbyten är det som faktiskt håller det uppe öht genom att tillföra karbonater. Utan dem sjunker KH direkt. (Och då givetvis även pH).
    Mitt kranvatten håller KH 5-6.
    Som absolut värst har det legat på KH 1 i karet... (Och då var pH 5,5, som bäst 6, när KH rörde sig i spannet kring 2 och ner till 1).
    Men med vattenbyten har det börjat hålla sig på KH 3 (och då rör sig pH mellan 6,5 till närmare 7). Som bäst har KH varit ca 4 men det är bara enstaka dagar. (Efter riktigt massiva vattenbyten. Jag måste byta vatten varje dag just nu och tills vidare - tills alla problem är under kontroll). I slutänden vill jag åt iallafall minst KH 5. Stadigt. Och då i så fall sänka pH en aning via tillsats av löv och annat.


    Jag har stora rötter som uppenbarligen sänker pH (lakades inte ur ordentligt innan jag satte i dem) och jag misstänker att de kommer att fortsätta hålla pH farligt lågt - kanske under en längre tid.

    Karet ska vara svartvatten (180 l med ytterfilter), men då jag inte vågar lägga mig på en pH-nivå lägre än absolut minimum 6,5 - hellre något över - är jag ganska säker på att jag kommer att vara tvungen att buffra KH uppåt - kanske ta i med råge - och sedan istället sänka försiktigt med små medel som löv etc. Eller möjligen torv i filtret om jag kan hitta en balans mellan KH-buffer och pH-sänkare. Jag tänker att jag då har en buffert av KH för att iallafall sakta ned en dip. För att låta rötterna sköta en lägre pH - känns absolut idiotiskt och väldigt riskabelt då jag inte kan kontrollera det för fem öre.
    Hellre en pH närmare 7 än farliga värden med instabilitet. (Eftersom det säkerligen kommer att vara instabilt ett tag). Har aldrig haft problem med mindre svartvattenkar, och inte behövt buffra KH förutom i enstaka snäck/räkkar, men nu känns det som att jag måste.

    Har tillsatt en mängd snäckskal men de gör nog bara marginell skillnad, även om jag märkt att KH hållt sig lite högre de dagar då jag sett till att skaka om skalen så att de verkligen yr ut damm. (Sköljde det inte innan det åkte i - för att jag ville ha så mycket damm som möjligt som akutåtgärd. Vill inte stoppa det i filtret - iallafall i dagsläget - och har för övrigt inga filterstrumpor hemma heller. Det hade dessutom kanske behövts avsevärt mycket mer än de ca 3 dl jag kört in).
    Funderat på att hälla i bikarbonat dagligen tills vidare, men inte gjort det än då jag inte är säker på om det vore vettigt. Speciellt när jag byter vatten varje dag och det också tillför karbonater.


    Vad använder ni för svartvatten - om ni behöver buffra? Eller annat vatten för den delen, men jag tänker att det ju är en annan sak att buffra KH uppåt och sedan pH nedåt - än för folk som bara behöver höja det. De behöver ju inte tänka på att sedan småsänka efter att först ha höjt.


    Jag föredrar naturliga lösningar men å andra sidan är väl de flesta kommersiella KH buffers helt naturliga de också... Något som tillsätts i filtret för konstant och jämn avsöndring snarare än att hålla på och dosera nonstop - är definitivt att föredra.


    Om någon med större erfarenhet av svartvatten kanske skulle råka läsa - hade jag för övrigt gärna fått tips om vad man skulle kunna göra för att få till så mycket färg som möjligt - men med lägre pH-effekt än vissa andra varianter kan ge. Om det ens går.
    Jag ska läsa på ordentligt om just den specifika saken, men inte kommit så långt än - fokus har fått ligga på att få galenskaperna under kontroll först och främst...


    Senast redigerad av Bambikill; 17 July 2020, 12:26. Anledning: Edit; Förtydligat siffror med beteckningar då det tydligen blev rörigt med exakt vilka värden jag syftade på.
  • Tyko
    • April 2015
    • 279

    #2
    Vad har du mätt pH-värdet med? Jag har för mig att nitrifikationen minskar kraftigt vid pH under 6, och är i princip noll vid pH under 5,5 (bakterierna klarar det inte). Så om kvävecykeln fungerar någorlunda så kan du inte ha ett pH under 5, det kan alltså vara en god idé att pröva mäta med något annat.

    Kommentar

    • Bambikill
      • August 2014
      • 384

      #3
      Ursprungligen postat av Tyko
      Vad har du mätt pH-värdet med? Jag har för mig att nitrifikationen minskar kraftigt vid pH under 6, och är i princip noll vid pH under 5,5 (bakterierna klarar det inte). Så om kvävecykeln fungerar någorlunda så kan du inte ha ett pH under 5, det kan alltså vara en god idé att pröva mäta med något annat.
      Jag använder dropptester. (JBL). Däremot är jag inte nöjd med 3-10 testet så jag tänker köpa till det med smalare mätspann, 6,0-7,6, för att kunna få mer exakta uppskattningar.

      Jag tror att det kanske blev lite luddigt när jag skrev, det är KH-värden jag babblade om där, jag tyckte att det framgick men det gjorde det kanske inte. Jag ska fixa originalinlägget så att det framgår bättre.

      Det stämmer som du säger, att nitrifikationsprocessen fungerar dåligt när det börjar gå under 6,5 och under 6 går bakterierna i dvala och börjar dö av - vilket är en av anledningarna till mina hysteriska vattenbyten. För att få upp KH till nivåer som kan hålla pH på en acceptabel nivå. Det vore bättre med en högre pH under cykeln men jag kan helt enkelt inte få upp KH om jag inte börjar buffra med något. Vattenbytena är det enda som håller det stabilt.
      Dessutom bidrog ju enorma belastningar av nitriter och nitrater i vattnet till att försura ytterligare - vilket är den andra anledningen till konstanta vattenbyten. Men nu är värdena bra vad gäller den biten - som kunde förväntas för ett kar i det här skedet av cykeln. KH och pH är däremot något jag inte vet hur jag ska lösa.

      Men jag har en massa problem som alla går hand i hand efter den skenande cykeln - och jag vet inte om jag kan komma undan med mindre än att ta ut och sanera rötterna.
      (Har en del mask och jag är lite fundersam på om jag kan lyckas hålla populationen i schack eller om jag måste vidta åtgärder).
      Å andra sidan kan jag inte riktigt begripa hur rötterna skulle kunna vara den enda anledningen till låg KH/pH vid detta skedet, då de inte färgar vattnet öht längre - vattnet är kristallklart snart, så det är inte ens svartvatten just nu... haha
      Så de släpper nog inte i närheten lika mycket nu. Och mängden nitriter och nitrater är försvinnande liten så de ska inte påverka KH i den omfattningen.

      Det enda jag kan göra är att försöka ändra en liten grej i taget och utvärdera det från en dag till nästa, vänta på att cykeln ska bli klar och hoppas att det reder ut sig.

      Men att jag kommer att vara tvungen att buffra KH är jag helt övertygad om. Även i längden.
      Senast redigerad av Bambikill; 17 July 2020, 12:29.

      Kommentar

      • Tyko
        • April 2015
        • 279

        #4
        Ursprungligen postat av Bambikill
        Det stämmer som du säger, att nitrifikationsprocessen fungerar dåligt när det börjar gå under 6,5 och under 6 går bakterierna i dvala och börjar dö av - vilket är en av anledningarna till mina hysteriska vattenbyten. För att få upp KH till nivåer som kan hålla pH på en acceptabel nivå. Det vore bättre med en högre pH under cykeln men jag kan helt enkelt inte få upp KH om jag inte börjar buffra med något. Vattenbytena är det enda som håller det stabilt.
        Dessutom bidrog ju enorma belastningar av nitriter och nitrater i vattnet till att försura ytterligare - vilket är den andra anledningen till konstanta vattenbyten. Men nu är värdena bra vad gäller den biten - som kunde förväntas för ett kar i det här skedet av cykeln. KH och pH är däremot något jag inte vet hur jag ska lösa.
        Du skulle ju kunna satsa på att köra "äkta" svartvatten och låta pH ligga på 5,5-6,0. Det blir ju visserligen ingen fungerande kvävecykel då, men det gör inte så mycket då så gott som all ammoniak kommer att ombildas till ammonium som är relativt ogiftigt. Problemet blir snarare vattenbytena, med stora svängningar i pH, men det går att lösa med att byta små mängder vatten ofta eller med växter som tar upp ammoniumet så att du kan minska mängden i vattenbytena (flytväxter passar ju bra i svartvatten och har du plats ovanför så kan du ju alltid fästa en gullranka eller liknande).

        Vad gäller maskarna så skulle jag vänta tills jag släppt i fiskarna, för att först därefter se om det krävs något mer för att få bort dem, jag har dock försökt introducera diverse smådjur i mina akvarier men det slutar bara med tjocka fiskar...

        Kommentar

        • Bambikill
          • August 2014
          • 384

          #5
          Ursprungligen postat av Tyko

          Du skulle ju kunna satsa på att köra "äkta" svartvatten och låta pH ligga på 5,5-6,0. Det blir ju visserligen ingen fungerande kvävecykel då, men det gör inte så mycket då så gott som all ammoniak kommer att ombildas till ammonium som är relativt ogiftigt. Problemet blir snarare vattenbytena, med stora svängningar i pH, men det går att lösa med att byta små mängder vatten ofta eller med växter som tar upp ammoniumet så att du kan minska mängden i vattenbytena (flytväxter passar ju bra i svartvatten och har du plats ovanför så kan du ju alltid fästa en gullranka eller liknande).

          Vad gäller maskarna så skulle jag vänta tills jag släppt i fiskarna, för att först därefter se om det krävs något mer för att få bort dem, jag har dock försökt introducera diverse smådjur i mina akvarier men det slutar bara med tjocka fiskar...
          Nu vet jag inte riktigt säker på om du menade under cykeln eller även efter - men det finns två anledningar till att jag inte vill ha det så surt permanent. Dels att jag prompt, prompt vill ha rosa dvärgbotia - och de vill helst inte ha under 6,5 i pH. Därav att jag tänkt lägga mig någonstans mellan 6,5 och 7 i slutänden. Övriga arter klarar sig ner till 6 och vissa 5,5 - med åtföljande KH. Kuhlii klarar ju sig i riktigt surt vatten och obefintlig KH - men just dvärgbotiorna vill ha högre än vad "riktigt" svartvatten ger. Så jag har fått hitta medelvärden där alla arter kan trivas men som inte går för lågt för just dem.
          Den andra anledningen är att det helt enkelt blir för instabilt när KH ligger så lågt och pH får utrymmet att störtdyka. Jag vill inte riskera att det blir plötsliga dippar om jag inte har nitisk kontroll (något jag är ytterst dålig på i längden - vilket är anledningen till att jag absolut vägrar ha några arter med extremt specifika krav och som är väldigt känsliga för minsta lilla variationer). Jag vill att karet, i slutänden, ska sköta sig till stor del själv - inte på grund av lathet utan för att det är så jag tycker att det ska vara om ett kar är välbalanserat. (Vilket jag också lyckats med i samtliga kar hittills, även om det varierat i hur pass lång tid det tagit innan det blivit så perfekt stabilt).

          Jag vill ha svartvatten men det får inte bli för extremt utan snarare en "lightvariant". I små kar har jag fått till det - stabilt - hur enkelt som helst. Men nu skenade allt utom kontroll... Det jag vill åt mest är färgen men jag är väldigt osäker på om man kan få till mycket färg men utan alltför stor pH-drop. Jag ska läsa på om saken.

          Jag blir absolut galen på att allt har gått snett. Även om jag fått kontroll på vattenvärdena, känns det som att de kan skena igen, när som helst - om jag inte kan hitta den exakta källan till varenda variabel. Det tycks vara på väg att lösas. Men det känns som att jag har noll kontroll eller uppfattning om hur mycket rötterna kommer att påverka alltihop. Jag tänkte testa med några dagar utan vattenbyten för att se vad som händer - när cykeln är färdig. Om den ens blir det... -__-
          Men maskarna gör mig nojig för jag avskyr allt som ens vagt påminner om fluglarver och mask. Jag kan stå ut med lite grann av dem, de gör ingen skada om de är få - tvärtom - och håller sig utom synhåll - men det ser ut som att mangroverötterna är riktiga nästen. Och gud vet hur många som finns därinne i skrymslen och vrår.
          Jag vet inte vilka fiskar kunde tänkas äta dem heller - av arterna jag har/planerar att skaffa. Jag skulle anta att mina kuhlii glatt skulle smaska i sig dem men om de är för många, blir det ju svårt för fiskarna att rå på. Drottningrasbora känns lite för små för att klara av att massakrera de större exemplaren. Dvärgbotiorna har jag ingen aning om huruvida de skulle stoppa i sig dem. Gurami och kopparbarb skulle antagligen kalasa på dem men jag har fortfarande inte kommit fram till vilka av dem jag vill ha och vill inte impulsköpa fisk som jag inte är tvärsäker på att jag vill ha i slutänden... Jag hade köpt några random firrar för att minska maskbeståndet - om jag visste att jag hade någonstans att göra av dem efteråt...

          Växter har jag haft krångel med då min leverans av de sista större växterna är gravt försenad. (17 dagar sedan beställning, dock fick jag besked igår kväll om att jag bör ha dem på tisdag...) Flytväxter har jag inte hittat en enda av som är hemmahörande i Asien (jag ska vara nitisk med den biten den här omgången) så H. difformis får tjänstgöra som "semi-flytväxt". Gullranka har jag men däremot noll plats i karet för det då det inte blir speciellt höga utrymmen mellan vattenyta och topp - och där skulle lysrören grilla allt som kommer för nära. Det blir bara små epifyter uppe i ytan, halvt emersed.

          Hade jag fått mina växter i tid hade jag säkerligen haft aningen mindre problem. Jag har kört in allt smått jag hade i ett temporärt växtkar - och det var antagligen därifrån maskkräken kom in också... De flesta små fripassagerarna var välkomna - bl.a. stora mängder cyklops, men maskarna var definitivt inget jag ville ha in i mängder. De är ju normala i många nystartade kar och jag har haft dem förr, men då har de försvunnit fort. Jag har för all del fått bort den absoluta majoriteten av de som synts till i vattnet, på rutorna och i sanden, med de stora vattenbytena och nitisk slamsugning - men det kan finnas gigantiska kolonier inne i rötterna... De har ju obegränsade mängder mat eftersom rötterna släpper så mycket småkrafs. Det är så dags att vara efterklok och ångra att jag inte tokskrubbade dem och verkligen lät dem laka ur länge också...

          Det är därför jag funderar på att ta ut skiten, hårdskrubba dem och desinficera dem i klorinvatten - och sedan blötläggning i vatten med rejäl överdosering av vattenberedare för att verkligen mörda all klorin som kan finnas kvar inuti - och under tiden totalsanera karet från kvarvarande maskar genom riktigt grundlig slamsugning. Lite blir säkert kvar men då troligen på en hanterbar nivå. Jag funderar mest på hur pass mycket som egentligen finns i filtret. Jag har kollat och skakat av löst krafs i en hink med akvarievatten samt hällt ut det som fanns i filtret. (Jag anser inte att det påverkar cykeln om man inte börjar rengöra materialet utan bara snabbdoppar och får av lite löst krafs). Såg inte många maskar men vem vet hur många odjur som gömmer sig därinne... Så även om jag sanerar rötterna och tanken - kanske jag ändå introducerar in nya i karet om de trivs därinne också...


          Det är så otroligt svårt att hantera allt på en gång. De flesta tycker att jag borde börja om, sanera hela skiten och starta om karet. Men det tar emot extremt mycket att göra det :S Jag var såååååå glad när jag såg att jag börjat få grepp om värdena och trodde att jag bara skulle behöva fixa KH/pH - när jag såg ohyran. Jag har dem i schack just nu men fan vet vad som händer när jag börjar minska vattenbyten och sådant. Om de nu har en megakoloni inuti rötterna - lär de ju explodera i antal igen.
          Jag blir så otroligt trött och nedslagen när det blir bakslag efter bakslag...

          (Egentligen har jag skrivit otroliga mängder om alla problemen i diverse trådar om ohyra, vattenvärden och min egen projekttråd men jag är så trött på allt att jag kräker ur mig missnöjet så fort jag har chansen... hahaha)


          Om du orkar ta en titt och har input - vet jag att du är grymt erfaren och jag tar tacksamt emot råd om hur jag borde gå framåt med de olika problemområdena...
          Jag antar att min bibellånga projekttråd i avdelningen för projekt, är den som tar upp hela skiten.


          Såhär kan det gå... bakslagen från enstaka små slarviga tabbar under en raketstart av cykel som slår alla rekord hos mig (från isättning av ympad filterflora och mangrove + bovarna i dramat (ormhassel som ruttnade) - till nitrater genom taket; ungefär en vecka. För ett 180-kar...) Som startade en kedjereaktion av problem...
          Jag borde fan skriva en guide om vad man INTE ska göra när man ska starta ett kar. Det är lika delar bisarrt och pinsamt, med tanke på att jag faktiskt ändå haft minst 15 kar - under minst 7-8 års tid... 10-12 år om man räknar med mina Axolotl.
          Jag har nog varit för förskonad från problem förut - och har därmed inte ens tagit med i beräkningen att saker kan gå snett...
          Senast redigerad av Bambikill; 17 July 2020, 14:27.

          Kommentar

          • Tyko
            • April 2015
            • 279

            #6
            Ursprungligen postat av Bambikill
            Dels att jag prompt, prompt vill ha rosa dvärgbotia - och de vill helst inte ha under 6,5 i pH. Därav att jag tänkt lägga mig någonstans mellan 6,5 och 7 i slutänden.
            Ah, det borde jag ha kommit ihåg, då förstår jag. Det finns ju preparat som går att ha i, men då svänger det ju med vattenbytena och blir allmänt mera jobbigt, så jag tror du tänkt rätt om att hitta något att ha permanent i akvariet. Jag har för mig att korallsand buffrar upp till cirka 7,5, så att lägga i ett tunt lager kan kanske fungera (alternativt att ha en liten påse i ytterfiltret). Med snäckskal skulle jag vara lite orolig för att de buffrar för mycket i längden, men kan tänka mig att de är bra för att höja kH i början.

            Ursprungligen postat av Bambikill
            Jag vill ha svartvatten men det får inte bli för extremt utan snarare en "lightvariant". I små kar har jag fått till det - stabilt - hur enkelt som helst. Men nu skenade allt utom kontroll... Det jag vill åt mest är färgen men jag är väldigt osäker på om man kan få till mycket färg men utan alltför stor pH-drop. Jag ska läsa på om saken.
            Tror inte färgen hänger ihop så mycket med pH:t, men det beror nog på vad man använder för att färga med. Jag har en flaska med vatten och alkottar stående, det blir snabbt te-färgat och är lätt att hälla i en skvätt om något kar börjar se för ljust ut.

            Ursprungligen postat av Bambikill
            Men maskarna gör mig nojig för jag avskyr allt som ens vagt påminner om fluglarver och mask. Jag kan stå ut med lite grann av dem, de gör ingen skada om de är få - tvärtom - och håller sig utom synhåll - men det ser ut som att mangroverötterna är riktiga nästen. Och gud vet hur många som finns därinne i skrymslen och vrår.
            Jag vet inte vilka fiskar kunde tänkas äta dem heller - av arterna jag har/planerar att skaffa. Jag skulle anta att mina kuhlii glatt skulle smaska i sig dem men om de är för många, blir det ju svårt för fiskarna att rå på. Drottningrasbora känns lite för små för att klara av att massakrera de större exemplaren. Dvärgbotiorna har jag ingen aning om huruvida de skulle stoppa i sig dem. Gurami och kopparbarb skulle antagligen kalasa på dem men jag har fortfarande inte kommit fram till vilka av dem jag vill ha och vill inte impulsköpa fisk som jag inte är tvärsäker på att jag vill ha i slutänden... Jag hade köpt några random firrar för att minska maskbeståndet - om jag visste att jag hade någonstans att göra av dem efteråt...
            Med den fiskbesättningen så borde maskarna minska snabbt, många tar betydligt större byten än vad man väntar sig.

            Ursprungligen postat av Bambikill
            Det är så otroligt svårt att hantera allt på en gång. De flesta tycker att jag borde börja om, sanera hela skiten och starta om karet. Men det tar emot extremt mycket att göra det :S Jag var såååååå glad när jag såg att jag börjat få grepp om värdena och trodde att jag bara skulle behöva fixa KH/pH - när jag såg ohyran. Jag har dem i schack just nu men fan vet vad som händer när jag börjar minska vattenbyten och sådant. Om de nu har en megakoloni inuti rötterna - lär de ju explodera i antal igen.
            Jag blir så otroligt trött och nedslagen när det blir bakslag efter bakslag...
            Jag hade inte börjat om, det är ju fortfarande samma vatten ur kranen och bra ersättningsrötter brukar vara svåra att hitta. Jag hade lämnat det orört (eventuellt med något som buffrar) tills jag ser vad som händer, maskarna kommer säkert att öka i antal ett tag till tills maten tar slut, men om växterna tar fart så brukar det vara ett tecken på att saker är påväg i rätt riktning.

            Ursprungligen postat av Bambikill
            Om du orkar ta en titt och har input - vet jag att du är grymt erfaren och jag tar tacksamt emot råd om hur jag borde gå framåt med de olika problemområdena...
            Jag antar att min bibellånga projekttråd i avdelningen för projekt, är den som tar upp hela skiten.

            Jag borde fan skriva en guide om vad man INTE ska göra när man ska starta ett kar. Det är lika delar bisarrt och pinsamt, med tanke på att jag faktiskt ändå haft minst 15 kar - under minst 7-8 års tid... 10-12 år om man räknar med mina Axolotl.
            Jag har nog varit för förskonad från problem förut - och har därmed inte ens tagit med i beräkningen att saker kan gå snett...
            Skenet bedrar Jag räknar bara med att jag har hållit på "ordentligt" med akvarium sedan jag byggde mitt paludarium för 4 år sedan, även om jag har läst mycket och haft kar innan så var det först då som intresset verkligen tog fart. Tack och lov så har jag också varit relativt förskonad från de flesta problem, men jag räknar med att råka ut för något förr eller senare.

            Kommentar

            • Bambikill
              • August 2014
              • 384

              #7
              Ursprungligen postat av Tyko

              ...Jag har för mig att korallsand buffrar upp till cirka 7,5, så att lägga i ett tunt lager kan kanske fungera (alternativt att ha en liten påse i ytterfiltret). Med snäckskal skulle jag vara lite orolig för att de buffrar för mycket i längden, men kan tänka mig att de är bra för att höja kH i början...


              ...Tror inte färgen hänger ihop så mycket med pH:t, men det beror nog på vad man använder för att färga med. Jag har en flaska med vatten och alkottar stående, det blir snabbt te-färgat och är lätt att hälla i en skvätt om något kar börjar se för ljust ut...


              ...Med den fiskbesättningen så borde maskarna minska snabbt, många tar betydligt större byten än vad man väntar sig...


              ...Jag hade inte börjat om, det är ju fortfarande samma vatten ur kranen och bra ersättningsrötter brukar vara svåra att hitta. Jag hade lämnat det orört (eventuellt med något som buffrar) tills jag ser vad som händer, maskarna kommer säkert att öka i antal ett tag till tills maten tar slut, men om växterna tar fart så brukar det vara ett tecken på att saker är påväg i rätt riktning...


              ...Skenet bedrar Jag räknar bara med att jag har hållit på "ordentligt" med akvarium sedan jag byggde mitt paludarium för 4 år sedan, även om jag har läst mycket och haft kar innan så var det först då som intresset verkligen tog fart. Tack och lov så har jag också varit relativt förskonad från de flesta problem, men jag räknar med att råka ut för något förr eller senare...
              Tack för att du tar dig tid

              Jag är inte säker men antar att du menar krossad korall. Vet du huruvida det är miljömässigt okej? Jag diskuterade grejen med en jänkare som föreslog det som bästa alternativet men hon hade inte den blekaste aning om hade inte ens tänkt på saken förrän jag frågade. (Men hon blev lite nojig då). Jag försöker vara så etisk jag kan med allt jag kan - och just haven är något som bekymrar mig enormt. Jag har dykt en del och sett horribel korallförstöring när oansvariga dykledare varken utbildar eller informerar sina nybörjare om hur känsliga reven är. Jag bytte dykfirma efter första dyket med dem :S Miljötänket är inte alltid så stort utanför Europa...
              Nu tar de ju såklart inte levande korall men reven är känsliga för all påverkan och även brott av död korall skulle kunna ställa till det för de levande delarna...
              Jag måste försöka rota i saken.

              Den jänkaren ansåg att snäckskal var klenare. Jag har själv ingen aning öht men det verkar inte ha gjort mycket nytta i mitt fall. Dock har jag inte satt in mer än kanske 2-3 dl och inte ens i filtret utan vid insuget. (Som numera dock är i andra änden av karet efter allt bråk med filtret häromdagen... -__- ) Hade dem i en liten håv som jag rafsade runt i vid vattenbyten för att lösgöra så mycket damm som möjligt då jag inte har några filterstrumpor hemma men välte såklart ut den när jag rumsterade om med filter och insug/utblås, så nu är de utspridda... Snäckskal har jag iaf i mängder... fick en stor jäkla säck av någon när vi bytte akvarieprylar och jag har knappt använt något så jag har väl typ 10 liter minst...


              Vad gäller färg - jo, jag har skummat lite och fastnade först för snack om "svartvatten-te" men fördjupade mig inte i det just nu - för att se huruvida det är väldigt tanninrikt - men jag antar att det är det. Fast din "alkotte-saft" kanske iofs är ungefär samma sak. Jag tänker som så att tanniner är det som färgar och då bör ju pH sänkas. Men huruvida det finns grejer som färgar utan alltför mycket pH-påverkan har jag inte alls koll på. Än.
              Just alkottar tycker jag verkar sänka pH enormt mycket i jämförelse med annat som tex catappalöv etc. Jag har inte kunnat använda dem öht i små kar då de ändrat vattnet för drastiskt, så de har blivit liggande. Fast å andra sidan färgar de väldigt bra. Jag får kanske fixa till lite häxbrygder och testa mig fram


              Det känns lite lugnande att höra att fiskarna nog borde kunna ta hand om maskarna. Jag har varit envis med vattenvärdena och det har lönat sig - men maskarna blev liksom droppen för mina trötta nerver :S Jag har ju fått dem i flera kar vid nystart, men de har ju försvunnit fort när vattnet stabiliserat sig och fiskar kalasat på de få som fanns kvar. Jag tyckte att det kändes som att jag nog fick bort det mesta - tills jag såg att de krälar runt inne i rötternas skrymslen, då var det ganska mycket "neeeeejjjjjj"...
              När man står handfallen men ändå har någon slags väg man skulle vilja ta men är osäker på huruvida den är rätt - kan man behöva ett grönt ljus från någon för att känna att man inte är helt ute och cyklar med sina tankar.

              Jag vill verkligen inte starta om - det är egentligen bara att jag tvekar om huruvida jag borde ta ut och försöka få bort mer av rötternas invånare - och att jag funderar på hur mycket av odjuren egentligen skulle kunna tänkas starta en megakoloni i filtret. Det skulle ju bli extremt svårt att få bort dem därifrån för man kan ju vare sig ersätta alla filtermaterial på en gång, för då ryker ju biofiltret - eller byta ut dem gradvis, för då hoppar de ju bara från ställe till ställe oavsett.

              Rötterna vore avsevärt mycket lättare att ta ut och sanera nu, innan alla växter får sin slutgiltiga placering och fiskar flyttar in. Men de som finns där kunde ju kanske då förhoppningsvis fiskarna ta hand om, så hade det inte varit för att det vore lättare att sanera rötter nu - lutar jag också åt att vänta.
              Filtret oroar mig nog mer vad gäller hur man ska hålla dem i schack. Jag har ingen aning om huruvida de hade trivts där men de borde ju rimligtvis trivas ännu bättre där inne än i karet - med tonvis av föda och en trygg, skyddad miljö... Och när de börjar dö av därinne i levnadscykler, borde det ju avsöndra avsevärda mängder ammoniak därinne. Det är grymt svårt att veta sådant när man inte råkat ut för skiten förr :S


              Men tja - näringen är ju extremt strypt nu i takt med cykelns framsteg - men eftersom de bor inne i rötterna tänker jag att de har konstant födotillgång.
              Växterna har börjat växa så att det knakar men dock är väl CO2 katastrofalt låg nu när pH är högre men karbonaterna är så låga. Om jag förstått saken rätt vad gäller förhållandena mellan värdena, och det är väl ingen hit för växternas fortsatta tillväxt, direkt. :S Så det är ju ännu en anledning till att buffra KH...
              Jag kanske får köpa en kommersiell produkt tills jag fått styr på skiten och sedan försöka få till något permanent av det hela.


              Aha, jag fick för mig att du hållt på en evighet Men å andra sidan behöver inte många år vara jämställt med enorm kunskap - eller vice versa. Min nollställda kompis jag dillat om på flera ställen förut, hade liksom haft akvarier sedan hon var liten - upp till 30+ års ålder - och hade inte den blekaste aning om någonting vad gäller de mest grundläggande kunskaper inom akvaristik. Jag kallar mig verkligen inte expert förrän jag känner mig som en sådan (och fullärd är ingen. Någonsin). Men jag är typen som läser på tills jag bemästrar något och ger mig inte förrän jag verkligen förstår, vad det än gäller. Och jag tror att folk som gör så är de som får kunskaperna Och riktiga gurus blir de som läser på OCH har riktigt lång erfarenhet Men att gå igenom problem själv, är på sitt sätt guld värt - om än ganska snopet när man väl råkar ut för dem när man trodde att man börjat bli rutinerad... :P


              Kommentar

              • Tyko
                • April 2015
                • 279

                #8
                Ursprungligen postat av Bambikill
                Jag är inte säker men antar att du menar krossad korall. Vet du huruvida det är miljömässigt okej? Jag diskuterade grejen med en jänkare som föreslog det som bästa alternativet men hon hade inte den blekaste aning om hade inte ens tänkt på saken förrän jag frågade. (Men hon blev lite nojig då).
                Nu tar de ju såklart inte levande korall men reven är känsliga för all påverkan och även brott av död korall skulle kunna ställa till det för de levande delarna...
                Jag måste försöka rota i saken.
                Det var en bra fråga! Det går ju att samla in miljövänligt (är ju bara koraller som har "passerat" en papegojfisk, så byggs på år efter år), men är inte säker på att det görs bra. Marmorkross kanske kan vara ett alternativ men är osäker på hur mycket det buffrar och blir nog inte lika snyggt. Om du lyckas hitta något om hur korallsanden samlas in så får du gärna skriva det här.

                Ursprungligen postat av Bambikill
                Vad gäller färg - jo, jag har skummat lite och fastnade först för snack om "svartvatten-te" men fördjupade mig inte i det just nu - för att se huruvida det är väldigt tanninrikt - men jag antar att det är det. Fast din "alkotte-saft" kanske iofs är ungefär samma sak. Jag tänker som så att tanniner är det som färgar och då bör ju pH sänkas. Men huruvida det finns grejer som färgar utan alltför mycket pH-påverkan har jag inte alls koll på. Än.
                Just alkottar tycker jag verkar sänka pH enormt mycket i jämförelse med annat som tex catappalöv etc. Jag har inte kunnat använda dem öht i små kar då de ändrat vattnet för drastiskt, så de har blivit liggande. Fast å andra sidan färgar de väldigt bra. Jag får kanske fixa till lite häxbrygder och testa mig fram
                Oj jag har inte märkt någon större förändring, men har å andra sidan inte använt så mycket (lite räcker långt) samt har lite hårdare vatten. Jag antar att du inte ska göra så mycket med vattenfärgen förrns du fått ordning på det andra, så du har ju lite tid att experimentera med Det här kan vara något att titta på: https://www.practicalfishkeeping.co....ee-tank-decor/

                Ursprungligen postat av Bambikill
                Jag vill verkligen inte starta om - det är egentligen bara att jag tvekar om huruvida jag borde ta ut och försöka få bort mer av rötternas invånare - och att jag funderar på hur mycket av odjuren egentligen skulle kunna tänkas starta en megakoloni i filtret. Det skulle ju bli extremt svårt att få bort dem därifrån för man kan ju vare sig ersätta alla filtermaterial på en gång, för då ryker ju biofiltret - eller byta ut dem gradvis, för då hoppar de ju bara från ställe till ställe oavsett.

                Rötterna vore avsevärt mycket lättare att ta ut och sanera nu, innan alla växter får sin slutgiltiga placering och fiskar flyttar in. Men de som finns där kunde ju kanske då förhoppningsvis fiskarna ta hand om, så hade det inte varit för att det vore lättare att sanera rötter nu - lutar jag också åt att vänta.
                Filtret oroar mig nog mer vad gäller hur man ska hålla dem i schack. Jag har ingen aning om huruvida de hade trivts där men de borde ju rimligtvis trivas ännu bättre där inne än i karet - med tonvis av föda och en trygg, skyddad miljö... Och när de börjar dö av därinne i levnadscykler, borde det ju avsöndra avsevärda mängder ammoniak därinne. Det är grymt svårt att veta sådant när man inte råkat ut för skiten förr :S
                De hittar ju uppenbarligen mat inne i rötterna så det kanske bara är en fördel att låta dem hållas tills fisken ska i? Då får du ju rent rötterna någorlunda så att de läcker mindre senare. Men ja filtret skulle jag också hålla ett öga på, blir det många där så låter det inte bra.

                Ursprungligen postat av Bambikill
                Växterna har börjat växa så att det knakar men dock är väl CO2 katastrofalt låg nu när pH är högre men karbonaterna är så låga. Om jag förstått saken rätt vad gäller förhållandena mellan värdena, och det är väl ingen hit för växternas fortsatta tillväxt, direkt. :S Så det är ju ännu en anledning till att buffra KH...
                Jag kanske får köpa en kommersiell produkt tills jag fått styr på skiten och sedan försöka få till något permanent av det hela.
                Ja lyckas du hålla igång växterna så brukar de hjälpa till att stabilisera allt, tillochmed alger är bättre än inget. Så en kH buffer kan kanske vara bra medans du letar andra lösningar.

                Ursprungligen postat av Bambikill
                Aha, jag fick för mig att du hållt på en evighet Men å andra sidan behöver inte många år vara jämställt med enorm kunskap - eller vice versa. Min nollställda kompis jag dillat om på flera ställen förut, hade liksom haft akvarier sedan hon var liten - upp till 30+ års ålder - och hade inte den blekaste aning om någonting vad gäller de mest grundläggande kunskaper inom akvaristik. Jag kallar mig verkligen inte expert förrän jag känner mig som en sådan (och fullärd är ingen. Någonsin). Men jag är typen som läser på tills jag bemästrar något och ger mig inte förrän jag verkligen förstår, vad det än gäller. Och jag tror att folk som gör så är de som får kunskaperna Och riktiga gurus blir de som läser på OCH har riktigt lång erfarenhet Men att gå igenom problem själv, är på sitt sätt guld värt - om än ganska snopet när man väl råkar ut för dem när man trodde att man börjat bli rutinerad... :P
                Det går fort att lära sig när man läser om något intressant Håller helt med dig om att det gäller att verkligen första varför något händer, annars vet man ju inte vad som gått fel eller vad man kan ändra på. För mig är misstag ett problem som beror på att man är för dåligt påläst (och ska undvikas i möjligaste mån), medans ett problem man får trots mycket läsning är nyttig (men jobbig) erfarenhet.

                Kommentar

                • Bambikill
                  • August 2014
                  • 384

                  #9
                  Ursprungligen postat av Tyko

                  ...Om du lyckas hitta något om hur korallsanden samlas in så får du gärna skriva det här...

                  ...vattenfärgen... https://www.practicalfishkeeping.co....ee-tank-decor/

                  ...De hittar ju uppenbarligen mat inne i rötterna så det kanske bara är en fördel att låta dem hållas tills fisken ska i? Då får du ju rent rötterna någorlunda så att de läcker mindre senare. Men ja filtret skulle jag också hålla ett öga på, blir det många där så låter det inte bra...

                  Det går fort att lära sig när man läser om något intressant Håller helt med dig om att det gäller att verkligen första varför något händer, annars vet man ju inte vad som gått fel eller vad man kan ändra på. För mig är misstag ett problem som beror på att man är för dåligt påläst (och ska undvikas i möjligaste mån), medans ett problem man får trots mycket läsning är nyttig (men jobbig) erfarenhet.
                  Jag ska kika runt efter information om korall - skulle inte använda det annars - men jag skulle väl tro att det måste finnas... många akvarister är ju väldigt måna om även vattnen utanför tanken så någon måste ju ha skrivit om det. Eller miljöorganisationer.

                  Tack för länken Bara jag får ordning på värdena, ska jag börja läsa in mig på den biten och börja experimentera med ljussättning.

                  Vad gäller maskarna vacklar jag fram och tillbaka men det hänger egentligen på en sak nu. Huruvida allt är vanliga kryp eller om jag har planarier också. Jag hade nästan bestämt mig för att det troligen var vanliga kritter allihop - men jag satt och stirrade på de odjur som finns kvar, igår. Och de ser inte likadana ut. Och beter sig inte likadant.
                  Och det finns slemspår på rutorna - vilket kan vara snäckor... men också planarier.
                  Så jag är orolig... Men jag tvingade brorsan att vända upp och ner på frimärkssamlingslådorna och han hittade ett förstoringsglas så jag ska sticka och hämta det nu när jag och hunden vågar oss ut igen i den "behagliga" eftermiddagstemperaturen på "endast" 25 grader...
                  Försökte få tag i några kryp för att kolla med lupp i petriskål, utifall att det hade gått bättre än genom rutan, men det funkade inte bättre då. Luppen är för stark.

                  Men kan jag inte hitta några av de värre odjuren, vill jag nog köra på att försöka låta fiskarna ta hand om eländet. Lite beroende på hur det ser ut framöver. Just nu är värdena på väg mot färdig cykel så det ser bra ut, men jag måste ju sluta med dagliga vattenbyten och slamsugning för att se hur värdena ser ut då. Om de bara hålls i schack via det, har det ju maskerat att cykeln inte är färdig. Och då måste den få gro till sig lite mer - och då lär maskarna också göra det. Men jag vågar inte sätta i fisk när jag inte vet om det enda som håller cykeln stadig är vattenbytena. Om det då krisar har jag inget stort nog kar att stoppa dem i för de får inte plats i kuhliikaret.
                  Funderade på om rasboras kunde göra någon skillnad för de hade fått plats i fisktanken om det skulle bli tvunget att nödflytta dem. Men det känns egentligen inte bra.
                  Filtret kan ju bli ett huvudbry... Får väl stoppa fisk där i hahaha

                  Jag noterade dock igår att en del av maskarna som rör sig ute i tanken, är väldigt magra. De kanske håller på att svälta ihjäl. Det är samma typ av mask, det är jag säkert på - bara att de ser gravt undernärda ut.

                  Men har jag planarier blir det medicinering för det tänker jag inte chansa med. Hur jag nu ska få tag i fenbendazol i pulverform... Känner inga grisbönder direkt :P
                  Jag skulle kunna försöka tjata på en veterinär jag känner hyfsat bra men jag är tveksam till om han skulle skriva ut eftersom det inte är godkänt för akvariebruk i Sverige. (Inte förbjudet heller, dock). Det är dock något som kommer att bli kvar i tanken under en längre tid. Ska inte vara skadligt men who knows. Det andra medlet, med betelnöt, avråder vissa experter ifrån. Men behandling är ett måste om jag hittar planarier för de ska väck i så fall.
                  Bävar för närkontroll men idag blir det av, bara jag kan hitta de som ser underliga ut.


                  Jag tenderar att fixera mig vid saker - och det är på gott och ont. Det ställer till med problem i fråga om att få annat gjort :P Men samtidigt blir man också väldigt insatt i saker väldigt fort. Och intresset styr ju Jag samlar språk som andra samlar frimärken, för att jag är intresserad. Är amatörhistoriker och kan en del områden fram- och baklänges, medan jag nog inte kan nämna alltför många svenska kungar... haha...
                  Jag är väldigt kunnig på veterinärmedicin - men nivåskillnaden är avsevärd beroende på art. Katter kan jag stensäkert titulera mig fullständig expert på - jag kan mer än de flesta veterinärer eftersom fördelningen katt/hund är extremt skev i utbildningen. Och jag har fött upp dem i så många år. Däremot kan jag inte i närheten lika mycket om hundars sjukdomar, fast jag haft hund hela mitt liv. Men dem har jag inte fött upp... Jag kan väldigt mycket om Axolotl, men kan bli brydd när det kommer till fisk.
                  Så när man sysslar intensivt med något, lär man sig tio gånger mer

                  Kommentar

                  • Tyko
                    • April 2015
                    • 279

                    #10
                    Ursprungligen postat av Bambikill

                    Vad gäller maskarna vacklar jag fram och tillbaka men det hänger egentligen på en sak nu. Huruvida allt är vanliga kryp eller om jag har planarier också. Jag hade nästan bestämt mig för att det troligen var vanliga kritter allihop - men jag satt och stirrade på de odjur som finns kvar, igår. Och de ser inte likadana ut. Och beter sig inte likadant.
                    Och det finns slemspår på rutorna - vilket kan vara snäckor... men också planarier.
                    Ja planarier är en av de få organismer jag inte vill ha, tar nog nästan hellre iglar (de flesta där är ju ofarliga för fiskar), men nej tack till köttätande plattmaskar som kan föröka sig genom delning. Men att många är just köttätande är en fördel om du vill försöka fånga in dem, lägg bara en liten köttbit i något de kan krypa in i och som är lätt att ta ut så kanske du kan hålla de på en låg nivå utan gift tills fiskarna kan börja jaga dem.

                    Ursprungligen postat av Bambikill
                    Jag tenderar att fixera mig vid saker - och det är på gott och ont. Det ställer till med problem i fråga om att få annat gjort :P Men samtidigt blir man också väldigt insatt i saker väldigt fort. Och intresset styr ju Jag samlar språk som andra samlar frimärken, för att jag är intresserad. Är amatörhistoriker och kan en del områden fram- och baklänges, medan jag nog inte kan nämna alltför många svenska kungar... haha...
                    Jag är väldigt kunnig på veterinärmedicin - men nivåskillnaden är avsevärd beroende på art. Katter kan jag stensäkert titulera mig fullständig expert på - jag kan mer än de flesta veterinärer eftersom fördelningen katt/hund är extremt skev i utbildningen. Och jag har fött upp dem i så många år. Däremot kan jag inte i närheten lika mycket om hundars sjukdomar, fast jag haft hund hela mitt liv. Men dem har jag inte fött upp... Jag kan väldigt mycket om Axolotl, men kan bli brydd när det kommer till fisk.
                    Så när man sysslar intensivt med något, lär man sig tio gånger mer
                    Att inte få annat gjort känner jag igen Familjen klagar över att jag "alltid" håller på med akvarierna eller krukväxterna, men så fort någon av deras växter börjar se lite hängiga ut så kommer de till mig iallafall... Och ja tillslut handlar det om att få åtminstone lite "hands on" med djuret (eller annat man intresserat sig för), man kan läsa allt som finns men det är inte förrns man har djuret som man verkligen får in känslan.

                    Du får säga till om jag är för mycket off topic, det var länge sedan jag såg så bra diskussioner här på zoopet utanför projekttrådarna (och har inte tålamod att läsa igenom dem nu när det är sommarväder, men då har vi lite bekvämare temperatur här ).

                    Kommentar

                    • Bambikill
                      • August 2014
                      • 384

                      #11
                      Ursprungligen postat av Tyko

                      Ja planarier är en av de få organismer jag inte vill ha, tar nog nästan hellre iglar (de flesta där är ju ofarliga för fiskar), men nej tack till köttätande plattmaskar som kan föröka sig genom delning. Men att många är just köttätande är en fördel om du vill försöka fånga in dem, lägg bara en liten köttbit i något de kan krypa in i och som är lätt att ta ut så kanske du kan hålla de på en låg nivå utan gift tills fiskarna kan börja jaga dem.

                      Att inte få annat gjort känner jag igen Familjen klagar över att jag "alltid" håller på med akvarierna eller krukväxterna, men så fort någon av deras växter börjar se lite hängiga ut så kommer de till mig iallafall... Och ja tillslut handlar det om att få åtminstone lite "hands on" med djuret (eller annat man intresserat sig för), man kan läsa allt som finns men det är inte förrns man har djuret som man verkligen får in känslan.

                      Du får säga till om jag är för mycket off topic, det var länge sedan jag såg så bra diskussioner här på zoopet utanför projekttrådarna (och har inte tålamod att läsa igenom dem nu när det är sommarväder, men då har vi lite bekvämare temperatur här ).
                      Haha, jag har absolut ingenting emot OT, jag går totalt OT hela tiden om jag inte håller fingrarna (och huvudet) i styr... Så det är ingen som helst fara
                      Däremot är väl hela tråden OT nu, det skulle handla om KH/pH och inte maskar... (Det spelar inte mig någon roll men kanske någon som hade velat läsa tråden blir lite förvirrad över allt maskprat...) Men strunt samma, jag skriver det här nu ändå så får vi väl försöka flytta eventuellt vidare om den saken till min masktråd istället...



                      Det är helt vansinnigt hur mycket felaktig information det finns därute... undra på att jag inte kunde reda ut något i början - när folk kallar precis ALLT för antingen "detritus worms" (jag vet fortfarande inte vad de bör kallas på svenska, de normala avfallsätarna...) - eller "planarier". Inga mellanting. Fast det finns ett otal. Arten jag tycks ha (om det inte är planarier) är en av de absolut vanligaste - men få källor är ens i närheten av att beskriva dem korrekt, och kallar dem "detritus worms" fast de är plattmaskar.
                      Nu när jag läst på ser jag hur totalt uppåt väggarna de flesta diskussioner och ett oroväckande stort antal "informationssidor" beskriver och förklarar saker och ting.

                      Jag vet inte hur många timmar jag läste om maskar igår kväll/natt. (Och om man lägger ihop de senaste tre, fyra dagarnas maskfördjupningsstudier - är det många...)
                      Med tanke på att jag är långt ifrån förtjust i kritterna, är det inget jag skulle vilja tillbringa lördagskvällar med... Det är ju helt fantastiskt hur många olika det finns. Men nyttigt var det. Jag är nu helt stensäker på att det är plattmask.


                      Jag vet bara inte om det är planarier eller de långt mindre otrevliga rhabdocoela - varav de senare är vanligare. Jag kan helt enkelt inte se tydligt. Förstoringsglaset räckte inte till för att kunna urskilja om de har planariernas skvallrande ögonfläckar. De flesta hänvisar till att man ska titta på huvudformen men alla planarier har tydligen inte den typen av diamant/pil/spadform på huvudet så det hjälper ju föga, även om jag nog skulle påstå att mina iallafall inte verkar ha spetsigt huvud. Däremot har alla planarier ögon i framänden. Plus ett bälte kring "midjan" men det är svårt att se på de vita oavsett. Men ögonen, ögonen... Emellanåt har man stirrat sig så blind på dem att man tycker att man ser ögon överallt...
                      Fiskade upp en till senare och försökte än en gång inspektera med lupp i petriskål men kan verkligen inte se. Luppen nästan ser igenom dem, det blir bara genomskinligt blurr. Vilket i sin tur skulle kunna indikera rhabdocoela eftersom de tydligen är väldigt genomskinliga. Men arterna är förvillande lika om man inte kan få till makrobilder. De senare har runt huvud och det tycks mina ha - men de skulle ändå kunna vara en typ av planarie som INTE har pilformat huvud.
                      Båda två är otrevligare än avfallsätare då båda är exklusivt as/köttätare som inte rör annat avfall - men rhabdocoela äter bara döda djur och ger sig inte på levande sådana.

                      Det absolut mest sannolika är att det är rhabdocoela eftersom man får anta att de arter av planarier som förekommer absolut oftast, är de med den typiska huvudformen, men jag skulle vilja veta säkert :S Men hur... Min mobilkamera är skrämmande usel så den duger inte till att se ett skit med. Det är så irriterande - jag hade tidigare en fiffig liten grej, det var typ som en klämma man satte fast på mobilen för att kunna ta makrobilder, ett förstoringsglas. Jag hade den till att fota räkor och annat med och det blev rätt bra resultat. Den hade varit välbehövlig nu, men den har gått upp i rök...


                      Det finns nästan inga fiskar som äter planarier, deras giftiga slem smakar så illa. Däremot verkar många glatt stoppa i sig rhabdocoela - som i de flesta avseenden är ungefär som en planarie, minus giftigt slem och att de endast äter döda djur. Så hade jag haft fiskar som hade lämpat sig för att testa med - hade det varit en kvick lösning på saken. Hade de börjat mumsa på odjuren, hade planarier kunnat uteslutas direkt... Men stoppar jag i någon kuhlii för att testa - lär den försvinna kvickare än kvickt i något hörn så att jag ändå inte ser någonting - och möjligen åka på vita prick av stress om jag ska flytta den fram och tillbaka.

                      Jag lutar åt att behandla hela tanken om jag inte kan få till en ordentlig förstoring på dem, eftersom jag känner mig extremt olustig vid tanken på att låta planarier föröka sig tills jag ska ha i en besättning av fisk. För när de väl är i - blir behandling avsevärt mycket svårare. Av alla medel jag läst om, har jag bestämt mig för att Praziquantel låter som det bästa alternativet och det kan man faktiskt hitta kommersiellt i Sverige. JBL har ett parasitmedel, Gyrodol plus, som innehåller ämnet. Däremot kan grönlingar och andra fjällösa fiskar reagera negativt på det - så jag hade nog inte vågat behandla en tank med besättning. Praziquantel dödar definitivt planarier, och troligen även rhabdocoela då samtliga plattmaskar är känsliga för ämnet. - dock är det inte lika effektivt mot alla typer av mask så det skulle antagligen inte radera "avfallsmaskarna". (Jag bryr mig inte om de är kvar, men jag klagar väl inte direkt heller). Jag har mailat JBL med närmare frågor om exakt koncentration av det aktiva ämnet (står inte i bipacksedeln som man kan läsa på nätet) uppskattningar om risker för fiskarna, hur länge rester finns kvar efter kolfiltrering, etc.

                      Vattenbyten och slamsugning har minskat de vanliga avfallsmaskarna radikalt - man ser inte särskilt många av dem. Men plattmaskarna hänger kvar för glatta livet... Fällor får ju aldrig bort dem fullständigt - det känns som att ett fisktest hade varit väldigt välbehövligt. Funderar mest på vad jag i så fall skulle kunna tänkas testa med. Om jag hade köpt en liten grupp drottningrasbora, kanske man kunde testat med dem och om de då inte äter maskarna är de små nog för att kunna leva bekvämt i fiskarnas tempkar under tiden jag behandlar det större karet. Vattenvärdena är bra nu. (Med förbehåll för förändringar när jag börjar experimentera med att låta bli vattenbyten osv. Jag gjorde inget vattenbyte igår, vi får se vad värdena säger idag).



                      Haha, eller hur - ens besattheter är inte uppskattade förrän de behövs... Många suckar när jag börjar predika om katter/andra djur - men sen är det till mig man vänder sig så fort man har undringar om foder, beteenden eller hälsa. Men just djur kommer man å andra sidan undan med ganska bra, för de flesta gillar - och äger - djur Just akvarier är jag dock numera ensam om. Egentligen är det väl så för de flesta hobbies jag har, så det blir en hel del himlande med ögonen när jag börjar babbla om diverse obskyra ämnesområden. Men ofta smittar intressen
                      (Eller är frikostigt förekommande redan från början. Min släkt är fullproppad med friluftsmänniskor, jägare, fiskare, plantfantaster och djurälskare - så jag har växt upp med allt djur-natur-relaterat som en del av vardagen. Sedan fortsätter de flesta på den banan Och man söker ju sig till andra som tycker om samma saker. Sen kanske inte alla blir fullt så uppslukade av saker och ting som jag blir...)


                      Jag tror att jag kanske får flytta mitt maskprat till tråden om ovälkomna gäster som jag startade i veckan. Om någon vill läsa om KH/pH hittar de snart ingenting av den varan... :P

                      (Och på tal om gäster hade jag en väldigt ovanlig och välkommen sådan igår. Sprang på en räv här i krokarna. Inne i centrala Helsingborg... Lade ut en bild i OT-avdelningen...)

                      Kommentar

                      • Tyko
                        • April 2015
                        • 279

                        #12
                        Ursprungligen postat av Bambikill
                        Jag lutar åt att behandla hela tanken om jag inte kan få till en ordentlig förstoring på dem, eftersom jag känner mig extremt olustig vid tanken på att låta planarier föröka sig tills jag ska ha i en besättning av fisk. För när de väl är i - blir behandling avsevärt mycket svårare. Av alla medel jag läst om, har jag bestämt mig för att Praziquantel låter som det bästa alternativet och det kan man faktiskt hitta kommersiellt i Sverige. JBL har ett parasitmedel, Gyrodol plus, som innehåller ämnet. Däremot kan grönlingar och andra fjällösa fiskar reagera negativt på det - så jag hade nog inte vågat behandla en tank med besättning. Praziquantel dödar definitivt planarier, och troligen även rhabdocoela då samtliga plattmaskar är känsliga för ämnet. - dock är det inte lika effektivt mot alla typer av mask så det skulle antagligen inte radera "avfallsmaskarna". (Jag bryr mig inte om de är kvar, men jag klagar väl inte direkt heller). Jag har mailat JBL med närmare frågor om exakt koncentration av det aktiva ämnet (står inte i bipacksedeln som man kan läsa på nätet) uppskattningar om risker för fiskarna, hur länge rester finns kvar efter kolfiltrering, etc.

                        Vattenbyten och slamsugning har minskat de vanliga avfallsmaskarna radikalt - man ser inte särskilt många av dem. Men plattmaskarna hänger kvar för glatta livet... Fällor får ju aldrig bort dem fullständigt - det känns som att ett fisktest hade varit väldigt välbehövligt. Funderar mest på vad jag i så fall skulle kunna tänkas testa med. Om jag hade köpt en liten grupp drottningrasbora, kanske man kunde testat med dem och om de då inte äter maskarna är de små nog för att kunna leva bekvämt i fiskarnas tempkar under tiden jag behandlar det större karet. Vattenvärdena är bra nu. (Med förbehåll för förändringar när jag börjar experimentera med att låta bli vattenbyten osv. Jag gjorde inget vattenbyte igår, vi får se vad värdena säger idag).
                        Det låter som en bra plan; ge det några dagar för att se vad som händer, släppa i drottningrasbororna när värdena håller sig okej, och sedan medicinera om det behövs (med eller utan rasbororna beroende på vad du får för svar).

                        Ursprungligen postat av Bambikill
                        Eller är frikostigt förekommande redan från början. Min släkt är fullproppad med friluftsmänniskor, jägare, fiskare, plantfantaster och djurälskare - så jag har växt upp med allt djur-natur-relaterat som en del av vardagen. Sedan fortsätter de flesta på den banan Och man söker ju sig till andra som tycker om samma saker. Sen kanske inte alla blir fullt så uppslukade av saker och ting som jag blir...
                        Jag har några som håller på med liknande saker i släkten, men ingen i närheten av mig Bor (på gott och ont) i Falun så finns inga aktiva föreningar eller riktigt bra djuraffärer i närheten där man kan träffa likasinnade. Fördelen är att man lär sig mycket själv när det inte är så lätt att be om hjälp.

                        Ursprungligen postat av Bambikill
                        Jag tror att jag kanske får flytta mitt maskprat till tråden om ovälkomna gäster som jag startade i veckan. Om någon vill läsa om KH/pH hittar de snart ingenting av den varan... :P

                        (Och på tal om gäster hade jag en väldigt ovanlig och välkommen sådan igår. Sprang på en räv här i krokarna. Inne i centrala Helsingborg... Lade ut en bild i OT-avdelningen...)
                        Ja det börjar bli jobbigt för den som söker info om kH här, så jag ska sluta driva iväg diskussionen Får se om jag ger mig in i de andra trådarna du startade, jag vill inte skriva något om jag inte kommer vara aktiv och kunna svara på frågor, men märker du att du inte får några svar så är det bara att slänga iväg ett pm så kollar jag på det när jag har tid (kan dock inte garantera ett bra svar ).

                        Kommentar

                        • Bambikill
                          • August 2014
                          • 384

                          #13
                          Ursprungligen postat av Tyko

                          Det låter som en bra plan; ge det några dagar för att se vad som händer, släppa i drottningrasbororna när värdena håller sig okej, och sedan medicinera om det behövs (med eller utan rasbororna beroende på vad du får för svar).

                          Jag har några som håller på med liknande saker i släkten, men ingen i närheten av mig Bor (på gott och ont) i Falun så finns inga aktiva föreningar eller riktigt bra djuraffärer i närheten där man kan träffa likasinnade. Fördelen är att man lär sig mycket själv när det inte är så lätt att be om hjälp.

                          Ja det börjar bli jobbigt för den som söker info om kH här, så jag ska sluta driva iväg diskussionen Får se om jag ger mig in i de andra trådarna du startade, jag vill inte skriva något om jag inte kommer vara aktiv och kunna svara på frågor, men märker du att du inte får några svar så är det bara att slänga iväg ett pm så kollar jag på det när jag har tid (kan dock inte garantera ett bra svar ).
                          Äh, det är ju jag som yrar om maskar, inte du som spårat ur
                          Men jag ska ge mig nu. Jag smyger in det just nu dock eftersom jag faktiskt hade en kommentar om just pH och KH också. FAKTISKT.

                          Jag vacklade mellan drottningrasbora och kopparbarb (gurami kan jag inte stoppa i tempkaret fiskarna är i, det är alldeles för litet för dem - bara en 56 l... Det är redan på håret för ancistrusen även om kuhlii klarar sig fint men det är ju bara temporärt så det funkar tills jag fått det större igång) men eftersom jag inte är helt tvärsäker på hur jag ska göra med kopparbarber öht, vet jag inte om jag vill köra på det även om barber är glupska små saker. De blir ju för all del nästan lika stora som honungsgurami men de i butik är inte större än en fullvuxen drottningrasbora. Gurami kan jag tänka mig hade gjort processen ytterst kort med alla maskar förutom planarier... Men utifall att jag då skulle behöva medicinera tanken - står jag med lite för stora fiskar jag inte har någonstans att göra av... Men drottningarna ska jag ha oavsett hur det blir med kopparbarb och honungsgurami. Och de kan lätt vara i 56an om jag inte har fler än en handfull till att börja med. Drottningar fixar dessutom låg pH och KH och hade inte tagit stryk av KH på 3 och medföljande pH.
                          Jag hade gärna släppt i min ancistrus också, för att mumsa i sig lite av algerna så att de inte får fäste ordentligt - men jag är rädd om min jäkla terroristfisk även om han driver mig till vansinne ibland, så jag vågar inte förrän jag verkligen tror att det är säkert.

                          Jag tänkte försöka jaga rätt på någonting att fotografera kräken med. Ska se om de kunde tänkas ha någon liknande manick jag haft förut, på typ teknikmagasinet eller liknande prylbutik. Eller om man kunde få tag i ett lagom starkt förstoringsglas. För jag kommer att trasa sönder mina nerver om jag ska hålla på och försöka stirra på odjuren. Ena sekunden är jag övertygad om att det är rhabdocoela - sen får jag för mig att jag ser ögonfläckar. Ena sekunden ser huvudena trubbiga ut - i nästa, när de börjar åla sig fram, skulle jag kunna svära på att huvudena är lite spetsiga. Det är så vansinnigt irriterande alltihop...

                          En sak jag noterat i all felaktig information på nätet - är att folk kallar även rhabdocoela för "detritus worms". Det stämmer inte för fem öre. Jag har haft de här rackarna förut och de försvann fort. (Kar med kuhlii och andra bottenrotare så inte konstigt...) Men jag trodde på dem som påstod att det var de vanliga "sopgubbarna" och har haft totalt fel för mig i alla år. Det där man ser krypande på rutorna i nya kar är inte vanliga städarmaskar utan just rhabdocoela. Som är en plattmask, besläktad med planarier men "ofarlig". Nu när jag läst på förstår jag inte hur folk kan förväxla dem. Eftersom jag har minst två, möjligen tre olika arter av mask - ser man att skillnaderna är milsvida.
                          Däremot har jag levt i föreställningen att planarier alltid är stora, så jag har inte trott att de här är planarier förut. (Däremot har jag garanterat haft ett par planarier men jag panikade, tog ut växten de kom med och fick tag i kräken omedelbart och såg aldrig fler). Avfallsmaskarna lever främst i substratet, rötter och andra skrymslen och vrår och de är bra att ha så länge de inte blir för många. De är tunna, långa och ser mer ut som daggmask. De äter allt avfall. Rhabdocoela ser ut exakt som planarier men är alltid vit/genomskinlig, kryper på rutorna (glider fram som en snigel) och har trubbigt huvud och inga ögonfläckar. De äter endast animaliskt avfall. Och i nya kar där man fört in växter eller annat, tenderar de att poppa upp i stora mängder och håller sig mest på rutorna. Ser ut som små riskorn. Och försvinner oftast väldigt fort om de inte har något att äta. Vilket ju sällan finns i en ny tank.

                          Idag tycker jag att jag att de flesta är lite större - så de växer nog rätt fort. De decimeras definitivt inte av vare sig näringsbrist eller vattenbyten - som avfallsmaskarna gör. (För man ska fan inte röra plattmaskar mekaniskt... Jag skulle anta att rhabdocoela har samma egenskap som planarier - dvs hundra bitar = hundra nya djur...)
                          Men däremot är det så mycket cyclops - och någon annan liten varelse jag inte riktigt är på det klara med vad det är men det ser iaf ut som en mikroskopisk liten räka typ - där inne att det surrar och skuttar i hela tanken. Så plattmaskarna har ju uppsjöar av mat... Och de döende städarmaskarna utgör ju en stor matkälla. Men en stor del av dem åker iaf ut i vattenbyten och slamsugning.



                          MEN... pH och KH var det :P

                          Gjorde inget vattenbyte igår - tänkte testa och se vad som händer. JÄKLAR med skräp det var i hela karet vid dagens vattenbyte... allt var täckt av en smulig beläggning, fattar inte var allt kommer ifrån... Alger har börjat få lite fäste så får minska dagstimmarna. Överväger att köra en snabbkur klorin eller väteperoxid i hela karet eftersom det ändå försvinner fort och inga djur finns i tanken. Får se. Det behövs inte fler problem på nuvarande, liksom.
                          Det mesta av de drabbade försvinner oavsett snart för de åker ut så fort jag hunnit få det andra jag bör få på tisdag om butiken håller vad de lovat efter tre veckors väntan...

                          Men däremot hade pH och KH inte förändrats öht sedan i fredags. Första gången de inte påverkats av att jag inte gjort dagliga vattenbyten.

                          Så jag tror att man absolut kan dra slutsatsen att skyhöga nitriter och nitrater definitivt fräter bort karbonater, oavsett vad vissa tycker och tänker om saken. På nolltid dessutom. Innan NO2 och NO3 sjönk ner till miniminivåer - behövdes minst 50 % vattenbyten dagligen, för att hålla KH på stabilt 3. Nu har det stabiliserat sig. För lågt - men ändock stabilt. Jag tror inte att snäckskalen gjort mycket skillnad, jag tror att det är vattenbytena som hållt uppe KH.

                          Jag måste dock göra vattenbyten ofta pga maskarna (minskar avfallsmaskarna hålls ju även populationen av de som äter dem, nere) och för att det produceras så otroligt mycket skräp från rötterna. Men ska försöka se om jag kan börja göra det varannan dag, för att få en bättre uppfattning om hur cykeln funkar. NH4 var högre idag än i fredags så en dag mellan byten har ackumulerat mer av den varan. Dock ändå låga nivåer.

                          Jag undrar om jag inte måste ta ut rötterna ändå... iallafall skrubba av dem i akvarievatten om inte annat. De tappar otroliga mängder småkrafs. I framtiden gör det inget, det ska bli skräpig botten - men just nu är det inte så optimalt när det finns mycket som bryts ned. Och jag som tyckte att jag valde väldigt solida och släta rötter med väldigt liten andel områden som kunde tänkas luckras upp fortare...

                          Ska sticka och köpa några grejer i närdagarna och ska passa på att checka vad de har i KH-bufferväg i djuraffärerna. Ser jag något intressant kan det vara värt att testa.
                          Och filterstrumpor måste jag köpa - så att jag kan stoppa snäckskal i något för nu har jag lyckats sprida ut dem i en stor del av tanken... En kattlådespade skulle kunna funka för att få upp skiten till en prydligare hög.


                          Jag hade förresten en kompis i Säter och hon brukade alltid klaga över hur uselt utbudet i närområdet var, för diverse djurgrejer om man ville ha något utöver det absoluta standardsortimentet. Hon hade sysslat med akvaristik många år tidigare men då vet jag inte riktigt var hon skaffade sina grejer. Uppsala tror jag.
                          Senast redigerad av Bambikill; 19 July 2020, 23:07.

                          Kommentar

                          Arbetssätt...