Fundersam över stolliga värden i tank under cykling

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Bambikill
    • August 2014
    • 384

    Fundersam över stolliga värden i tank under cykling

    Jag har generellt aldrig haft problem med att cykla en ny tank men nu blir jag konfunderad för jag vet inte riktigt hur jag ska hantera de galna värdena på lämpligaste sätt, utan att påverka andra värden och processer negativt. Och är fundersam på om växterna klarar extremerna.

    (Inga djur i karet, det riskerar jag inte förrän allt är stabilt och håller sig så. Och det är ju inte ens tal om att stoppa i djur - kanske på ett bra tag... Och KHn som den är i dagsläget - är för låg för en de planerade arterna. Och pHn aningen för sur. Och oavsett - med den låga KHn, kommer jag ju inte att kunna kontrollera pHn heller... I slutänden ska pH ligga någonstans mellan 6,5 och 7 - i det nedre spannet - är tanken).


    Sorry för väldigt lång text men jag har svårt att förklara vad jag undrar över - om jag inte går in på detaljer :S



    Obetänksamhet är ju anledningen - men hur fixar jag det på vettigaste sätt? :S Nu löser det sig antagligen för all del av sig själv förr eller senare med tålamod, men jag vet inte hur lång tid det tar och jag vet inte om växterna kommer att fixa värdena under alltför lång tid.

    Rötter och grenar är de enda logiska anledningarna då biomaterialet jag ympat från befintligt kar + växtavfall, är så små mängder att de knappast skulle orsaka de här värdena. Jag har aldrig haft flera så pass stora rötter i samtidigt då jag haft mer plantor i karen och bara smårötter i svartvattenkar då de varit mindre. Så jag tänkte inte riktigt så långt som att de skulle kunna påverka fullt såhär mycket.

    Filtret har ingen pH-påverkande tillsats. Endast ett antal lager av olika mekanisk filtrering (skum och dylikt) och Biomax.


    Värden just nu;

    Sinnessjuka värden av NO2 och NO3. (Spränger mätskalan. Mörk chockrosa, nästan röd och mörk bärnsten, snudd på brun - om man ska förenkla det. JBL tester).
    pH avsevärt mycket lägre än planerat (fluktuerar lite i takt med höjd KH efter vattenbyten, men som lägst aningen under 5,5 - men aldrig över 6,5 eller strax under),
    På tok för låg KH. (Häromdagen 1(!) men med vattenbyten har det gått upp lite grann. Ca 2-3 om jag inte byter minst 25-30 % vatten per dag. Då återhämtar det sig till 4-5. Kranvattnet ligger på ca 6. Men det kan ju å andra sidan potentiellt störa nitrifikationsprocessen om jag håller på med konstanta vattenbyten. Jag brukar sällan göra det i kar i cykel, bara om jag upplever att det skulle behövas. Men här känns det som om det skulle behövas hela tiden.

    Jag är osäker på exakt hur mycket NO2 och NO3 växter egentligen tål, då det trots allt är sura ämnen. Jag brukar egentligen sällan stoppa i växter förrän grejer hunnit lite längre i processen men å andra sidan har processen aldrig gått såhär fort förut heller.
    Så pass lågt KH lär också slå på växterna förr eller senare. Har inget GH-test och det är väl kanske viktigare egentligen för just växter. (?)

    NH4 lågt och stadigt minskande, som förväntat för ett kar i senare delen av cykeln. (Idag runt 0,05).
    Så jag har ju uppenbarligen en arbetande population av nitrifikationsbakterier. Hade bara nitriterna varit höga, hade jag antagit att den senare bakteriegruppen inte hunnit utvecklas tillräckligt mycket - men även nitraterna är ju galet höga så uppenbarligen har jag bra besättning av både och.
    Cykeln kom igång extremt fort och har framgått fort också - men jag har nog aldrig haft så hög belastning av NO2 och NO3 samtidigt, och framför allt aldrig så låg pH och KH.

    (KH förvånar mig då jag aldrig någonsin behövt reglera KH annat än aningen uppåt för snäckor och räkor och då räckte det med tillsatt snäckkross och kalkkuber. pH har alltid sänkts lagom och stabilt med löv och alkottar när jag velat åt lite surare vatten. Jag blir inte klok på vilket som faktiskt är sanning vad gäller huruvida tanniner kan påverka KH till den här graden. KH påverkar givetvis pH men tvärtom har jag nog inte direkt upplevt att det skulle göra stor skillnad).



    Råkade någon dag (minns inte när men typ en vecka sedan) av bara farten pumpa i Tropicas gröna näring innan jag kom på att jag hade tänkt använda den orange... (Grön innehåller ju kväve och fosfor medan den orange bara mikronäringsämnen) men den mängden borde ju inte bidra till kväveöverskott efter här tiden kunde man tycka. Hade inte ens använt någon näring om jag inte hade varit tvungen att stoppa en del växter i karet redan tidigt - och en del av dem visar uppenbara bristsymtom.

    Temperaturen lade sig förvånande nog väldigt mycket lägre än planerat - fast jag annars alltid måste sänka temperaturerna i kar i min snorvarma lägenhet - antagligen dels pga den plötsliga knäppen av mycket kyligare väder. Vill ha 24-25 men den har legat på 21-22 under de senaste dagarna. Satte i doppvärmare igår men den värmer för mycket så jag får mecka lite. För låg temp hjälper ju inte till med problemen, direkt.



    Inredning etc;

    Karet har varit igång med vatten i, under ett par veckor, men krångel med sanden och avsaknad av stora rötter bökade till allting så jag fick inget innehåll förutom vatten, i karet förrän ca 10-12 dagar sedan, som sedan byggts på efterhand. Redan då vattnet klarnat efter att jag äntligen fick bort problemet med dimma efter sandbyte - monterade jag ytterfilter och tillsatte en del vatten och bottenslam från fiskarnas välfungerande kar. Senare monterade jag även en bit filtermaterial som legat på preparation i fiskarnas filter - på det större karets insug till ytterfiltret (brukar fungera ungefär lika bra i mitt tycke, som att stoppa det direkt i det nya filtret). Någon dag efter detta tillsattes stor rot #1 (ny) samt gamla smårötter + några växter som behövde stoppas någonstans. Så det första innehållet har legat i karet ca 10-11 dagar.
    Stor rot #2 (ny) lades i karet 5 dagar sedan.

    Stora rötter i karet #1 och #2 (mangrove) har inte blötlagts ordentligt för urlakning - utan bara kort tid och mest för att mätta dem med vatten. Jag bara slängde i dem när de inte släppte så mycket tanniner (tyckte jag...) Den första släppte rejält i hinken den var sänkt i men eftersom karet ska vara svartvatten, tyckte jag inte att det gjorde så mycket om den lakade ur lite i karet. Den färgade dock vattnet fort. Övriga smårötter som adderades då, är gamla, har legat i olika kar och släpper ingenting. (Solida och inte degraderade på något sätt). Stor rot #2 färgade knappt vattnet över huvud taget (vare sig i blötläggning eller kar).

    Övrigt trä är grenar av ormhassel som är många år gamla, kokta och bakade vid införskaffande - och snustorra. Har legat i karet typ 10 dagar de också. De producerade mycket slem i en vecka eller så, men med två mekaniska avtorkningar och lite skalande - är produktionen väldigt liten. De måste ligga i blöt för sänkning i karet då jag inte har någon behållare stor nog för dem. De är hyfsat sänkta nu.

    I början kastade jag i en del alkottar för att jag inte trodde att rötterna skulle ha så stor pH-påverkan, men jag har tagit ut dem. De var dock inte många nog att göra särskilt stor skillnad, dock.

    Växtbesättningen är sparsam då jag inte hunnit få hem alla större och/eller snabbväxande arter (de tycks vara rejält försenade). Just nu bara en javaormbunke, en liten crypt, några lagenandra och i övrigt bara en del bucephalandra och småsticklingar och skott + enstaka småstänglar av Hygrophila difformis. Jag har dock mindre mängder av andra grejer i ett tempkar som jag skulle kunna sätta i - men de är inte heller stora. Den snåla växtbesättningen kan inte göra speciellt mycket åt överskottet av kväveföreningar... Jag bara väntar på algexplosion :S



    Så - jag antar att vad jag undrar är;

    * Kan jag fortsätta med stora och täta (det får nästan bli dagliga då...) vattenbyten utan att störa bakteriefloran? Den är ju uppenbart rejäl men hur mycket tål den egentligen...? Jag tycker inte att det känns vettigt att låta de mängderna NO2 och NO3 vara kvar med så liten växtbesättning och bara vänta på att allt ska balansera sig. Och enstaka vattenbyten verkar inte göra någon skillnad, medan det rättar till sig temporärt iaf, när jag gör vattenbyten ofta.

    * Borde jag buffra uppåt i KH för att inte pHn ska fluktuera och sänkas så mycket? (Då det, förutom växternas eventuella väl och ve - ju kan sätta bakterieflorans aktivitet i standstill). Isf - ska jag ta i i överkant och hur mycket? (För att i så fall då sedan sänka när allt blir mer stabilt).

    * Har någon en gissning om hur pass lång tid rötterna skulle kunna ställa till med problem? Jag har inte den blekaste aning eller uppfattning om hur länge de typiskt skulle kunna läcka så pass mycket tanniner som de tycks göra just nu. Jag har ingen som helst lust att ta ut dem och koka eller laka ur i vattenbad - om jag inte är tvungen... Men måste jag - så måste jag. Men då har bakteriefloran inget att käka... om jag tar den enda näringskällan...

    * Hur pass mycket skulle jag egentligen kunna tänkas hjälpa allt på traven genom att ösa karet fullt med billiga, snabbväxande slukarväxter temporärt? Jag brukar göra det, men inte så värst stora mängder och jag var inte förberedd på raketstarten processen fick...

    * Varför i hela fridens namn är NO2 så höga när NO3 också är det - utan att NO2 ens har börjat falla - utan tvärtom ökar. Båda ökar. Parallellt. Och det medan NH4-balansen är så långt gången? Det finns ju inget annat i karet som kan ge all den NH4 som producerat de mängderna NO2 - än just rötterna och grenarna. Om de galna mängderna NO2 finns - måste ju bakteriefloran uppenbart ha något att äta därinne. Jag förstår det inte och det irriterar mig.


    Jag har aldrig råkat ut för alla grejer på en gång och det förvirrar mig. (Så låg pH och KH i ett kar i cykel - aldrig förut). Jag vet inte i vilken ände jag ska börja rätta till saker - hur jag ska göra det för att inte störa annat - eller om jag bara bör vänta - och om det i så fall ställer till med ännu mer oreda... Alger och fan och hans moster...
    Senast redigerad av Bambikill; 08 July 2020, 15:38.
  • Bambikill
    • August 2014
    • 384

    #2
    Jag svarar på mina egna funderingar - det kan ju vara nyttigt för någon annan som skulle kunna tänkas råka på samma problem...

    Jag fick verkligen inte rätt på det men fick input från någon på ett amerikanskt forum som höll med mig om att hela grejen är underlig - dels var hon lite förvånad över den extremt snabba cykeln med så massiv tillväxt av bakterieflora på så kort tid - speciellt utan höga halter av medvetet tillförd ammoniak. Vilket i sin tur gör de extremt höga värdena av nitriter lite underlig. Speciellt så sent i cykeln när jag har lika massiva mängder nitrater. Och det fast jag gjort dagliga vattenbyten på runt 25-30 % (vissa dagar snarare 50 %) sedan värdena löpte helt amok.
    Hon höll med mig om att rötterna bör vara källan då inget annat finns. De små mängderna tillsatt silt och fiskvatten borde inte ha kunnat övermata bakterierna i tillsatt filtermaterial så fort att de kunde löpa amok i tillväxt på nolltid.
    Rötterna måste ju även vara källan till den låga pHn och KH-problemet (i samband med NO2/3 som ju också är surt) och hon tyckte att jag skulle buffra och det ordentligt, för att ge stabilitet under tiden jag kommer tillrätta med problemen.
    (Även här är det lite skumt då temperaturfluktuationerna och pHn borde ha saktat ner bakterieaktiviteten men det har de ju uppenbarligen inte gjort...)
    Hon rekommenderade att börja med ett massivt vattenbyte och buffer i form av korall eller snäckskal - till att börja med. Vilket var ungefär vad jag själv tänkt.

    Innan jag läst tjejens svar, fick jag för mig att ta ut ormhasseln, skala av det sista av barken och tvätta bort de små mängderna slem som producerats sedan den förra tvätten - jag tyckte att det var lika bra att kontrollera dem utifall att de kunde vara problemet. Mycket riktigt upptäckte jag att en del av dem luktade underligt. FÖR surt och FÖR starkt. Jag bestämde mig för att inte sätta tillbaka dem. Hade inte velat torka ut dem men hellre sänker jag dem igen senare, så att jag kan bekräfta - eller eliminera - dem som källa för problemen. Satte dem i en hink avklorat vatten (de är ju dock bara till hälften ner i hinken då de är för långa) och tänkte att jag testar dem under några dagar.
    Gjorde efter det ett vattenbyte på runt 30 % (ville inte byta för mycket då jag först ville se vad som ändras efter att grenarna åkte ut).
    Slängde i en håv (hade inga nät) med snäckkross också, efter lite debatterande med mig själv. Hade egentligen tänkt att jag bara skulle ändra en enda sak - grenarna - men å andra sidan behöver jag få kontroll på pH snarast. Jag har absolut ingen aning om hur mycket jag borde sätta i men vi får se hur KH ser ut senare så får jag väl justera isf.


    Idag märkte jag att hela badrummet stank av ormhasseln i hinken. En väldigt sur, aningen träskaktig lukt. Vattnet var färgat till viss del i hinken också - så jag tänkte att jag nog borde kunna utläsa något. Och... whaddayaknow...
    Ormhasseln verkar vara boven vad gäller "övermatningen". Efter knappa 18 timmar gav det avklorinerade, rena vattnet en avläsning på nästan 1,0 för NH4. Vilket är MYCKET mer än akvarievattnet någonsin gett. Visst är det en liten vattenmassa, men ändå. Svaga värden av NO2 och NO3 men det är ju givetvis från det vatten grenarna sugit upp i karet. pH och KH var däremot mer normalt än det är i karet. 6,5 respektive 4 - trots att det är en liten mängd vatten fullproppad med trä. (Mot karets fluktuerande, men genomsnittliga ca 6, respektive 2 - som bara varit i hinkens värden timmarna efter vattenbyten).


    Ergo; min slutsats är att mangroven är anledningen till kraschande pH och snudd på obefintligt KH. Och ormhasseln är anledningen till att bakterierna haft ett överflöde av mat och producerar NO2 och NO3 snabbare än jag hinner få ut det...
    Jag är förvånad... jag hade aldrig trott att så gamla och snustorra grenar skulle kunna avge så mycket ammoniak att de kan övermata ett system till den här graden, så fort. Men det finns helt enkelt inget annat i karet som hade kunnat förse bakterierna med de mängderna mat de måste ha för att producera de mängderna nitriter. Ingen fisk, ny sand, få växter så inga mängder av ruttnande växtdelar, inga döda snäckor (inga snäckor öht) - så alltså inget som hade kunnat producera ammoniak öht. Förutom rötter och grenar.

    Ska testa om karvattnet senare på dagen, när det gått ca ett dygn sedan förra testningen. Men jag tror att jag löst gåtan med vad som orsakar vad.

    Om NO2 och NO3 nu börjar sjunka i takt med vattenbytena (som hittills inte gett mer än tillfällig - och ytterst marginell - effekt) - vet jag helt säkert.
    Senast redigerad av Bambikill; 10 July 2020, 13:16.

    Kommentar

    • Sleaper

      • September 2008
      • 2876

      #3
      Att byta vatten ofta påverkar inte incyklingen speciellt mycket vad jag har märkt. Har ju vara behövligt när man startar ett kar med mycket soil som bottensubstrat. Att rötter påverkar KH har jag väldigt svårt att tro. Har aldrig ens noterat en mätbar pH- sänkning vid användande av mycket rötter (även om det var önskvärt), har KH 2-3 i kranen. Kan dock vara andra processer i kvävecykeln som du nämner som påverkar KH, men det låter rätt extremt. Har du bra vatten i kranen så är det väl vb nu i början som gäller för att stabilisera värdena.

      Kommentar

      • Bambikill
        • August 2014
        • 384

        #4
        Ursprungligen postat av Sleaper
        Att byta vatten ofta påverkar inte incyklingen speciellt mycket vad jag har märkt. Har ju vara behövligt när man startar ett kar med mycket soil som bottensubstrat. Att rötter påverkar KH har jag väldigt svårt att tro. Har aldrig ens noterat en mätbar pH- sänkning vid användande av mycket rötter (även om det var önskvärt), har KH 2-3 i kranen. Kan dock vara andra processer i kvävecykeln som du nämner som påverkar KH, men det låter rätt extremt. Har du bra vatten i kranen så är det väl vb nu i början som gäller för att stabilisera värdena.
        Nej, det ska ju inte påverka cykeln i sig själv, jag tänkte mer i fråga om huruvida jag eventuellt skulle avlägsna för mycket välbehövlig ammoniak - men DET var ju innan jag upptäckte hur mycket ormhasseln läckte. (Iofs var det ju givet att NÅGOT i karet producerade enorma mängder av det, eftersom nitriterna - och med det nitraterna - spränger mätskalan...) Jag tror att det ska räcka med eventuell avsöndring från växter och rötter nu men annars får jag tillsätta pyttemängder via typ foder eller något som kan hålla bakterierna vid liv tills resten stabiliserat sig. För fiskar stoppar jag då definitivt inte i karet i dagsläget...

        Vad gäller rötterna och pH/KH begriper jag inte vad som pågår men någonting är ju skumt. Mitt kranvatten håller ju 5-6 (troligen snarare 6 - ibland har jag svårt att bestämma mig för när färgen egentligen skiftade med dropptestet) men i karet har det droppat till 2-3 efter bara ett dygn. Sedan stiger det till ca 4-5 efter ett vattenbyte - och nere på 2-3 igen efter ett dygn. Så någonting äter upp karbonaterna. Några dagar har testet bytt färg från klart (aldrig blått öht) vid första droppen... Blåtonat är det dock aldrig. Det bara går från "svartvatten" till mörkare gulorange - i jämförelse med kranvattnet som är riktigt blått från första droppen.
        Jag har aldrig tyckt att det skulle vara rimligt att pH påverkar KH - bara tvärtom - och när man googlar hittar man då definitivt inte speciellt mycket som stödjer det tidigare. Men jag har hittat ett antal artiklar och diskussioner där vissa påstår att tanniner visst fräter på KH. Och i kombo med skyhöga nitriter och nitrater - som ju är sura - så skulle det ju vara en rimlig anledning. Det finns ju ingen annan förklaring egentligen. Speciellt inte när mitt kranvatten tycks hålla en avsevärt mycket högre karbonathalt än ditt.
        Hur mycket det extrema överskottet av NO2 och NO3 skulle kunna påverka på andra sätt - har jag inte den blekaste aning om.
        Och hur mycket karbonater växterna än hade snott - hade de fjuttiga få knappast kunna tömma vattnets förråd på ett dygn :S Det är ju mikroskopiska mängder de använder.

        Jag funderade lite på om vattnets färg kunde bidra till extrema resultat men enligt JBLs info kompenserar testerna även för färgat vatten.


        Du fattar varför jag är konfunderad? Ingenting stämmer ju med vad jag tidigare "vetat" och upplevt.


        Ska bli spännande att kolla vattnet, tänkte göra det så fort jag varit ute med hunden och varit och handlat... Med tanke på den rejäla skopan snäckkross jag tillsatte, så borde värdena vara avsevärt annorlunda idag. (Sen har jag dock iofs inte den blekaste aning om hur mycket jag borde använda men jag får väl prova mig fram. pH måste iallafall upp för annars kommer jag potentiellt att kludda till cykeln totalt. Av vad jag kunnat läsa mig till är mina nivåer på gränsen till vad bakterierna fixar utan att gå i dvala).

        När jag sett dagens värden ska jag göra vattenbyte iallafall. Hur stort beror på dagens NO2-värden. Att NO3 är skyhöga förväntar jag mig garanterat iallafall. Men byten lär jag få göra dagligen framöver, tills jag fått nitriterna i schack. Jag hade aldrig kunnat föreställa mig att ett gäng fjuttiga grenar kunde avge så mycket ammoniak. Men det finns helt enkelt ingen annan möjlig källa.
        Senast redigerad av Bambikill; 10 July 2020, 18:30.

        Kommentar

        • Nando

          • October 2017
          • 6050

          #5
          Dum fråga egentligen, för du verkar ju ha koll på detta, men är du säker på att testerna är OK och visar korrekta värden? Har du testat vattnet i ditt andra kar också?

          Kommentar

          • Bambikill
            • August 2014
            • 384

            #6
            Ursprungligen postat av Nando
            Dum fråga egentligen, för du verkar ju ha koll på detta, men är du säker på att testerna är OK och visar korrekta värden? Har du testat vattnet i ditt andra kar också?
            Ja, de måste stämma. Testerna är nyinköpta för typ knappt en månad sedan eller något. Men jag började ta mig tusan undra lite ändå - så jag har testat även fiskarnas kar och växt-tempkaret vid flera tillfällen, och de värdena är som de bör vara för de karen. Även testat kranvattnets KH och pH för att ha någon slags jämförelse - och allt ser ut att vara korrekt.

            Testade precis om och blev lite full i skratt... Uppenbarligen räckte inte snäckskalen till på långa vägar för KH var LÄGRE idag... lol... (1-2, beroende på hur man vill se det eftersom jag alltid blir osäker på om jag ser i syne eller ej - och det färgade vattnet gör en ännu mer osäker - men att det definitivt slog om vid andra droppen, är alldeles säkert. Blått var det aldrig men jag skulle nästan svära på att det blev mörkare gult redan vid första droppen... dvs 1...)
            Men pH hade däremot inte sjunkit utan låg på de 6,5 de låg på efter min kontroll igår, någon timme efter vattenbyte. (Innan bytet var det lite över 6 - gissningsvis, eftersom skalan är för vid).
            NH4 var aningen lägre. Igår var de någonstans närmare 0,1 men idag ungefär 0,05.
            Nitriterna var eventuellt lite, lite lägre - svårt att säga eftersom det är över skalan men jag inbillar mig att det var ganska nära 1,0 nu. Förut har de varit så långt över att testfärgen blev närmare blodröd än rosa :P
            Nitraterna verkade dock lägre, nu var de mätbara och är under 200 men jag bytte ju dock en del vatten igår kväll. Lol... allt är bakvänt
            Kanske kvarvarande ammoniak käkats upp sedan igår och blivit nitriter men att den andra bakteriegruppen inte hunnit processa alla nitriter än. Minns inte vilken omvandling som sker fortast men jag har för mig att ammoniak-->nitrit går fortare än nitrit-->nitrat.

            Funderar på om jag ska försöka buffra med bikarbonat istället och se hur det funkar. Om inte flera dl snäckskal gjorde någon skillnad alls - utan KH tvärtom sjönk mer under det senaste dygnet - så vet jag inte hur mycket jag skulle vara tvungen att peta i för att det skulle hända något... det får ju inte ens plats :S Har inga nät så kan inte sätta skal direkt i filtret, just nu är de i en håv - jag vill inte ha skiten spridd i hela karet sen.

            Men det kan ju hända att KH börjar repa sig när jag fått ner NO2 och NO3. (Vad i hela fridens namn nu den processen skulle kunna vara för mystisk sådan om det nu påverkar så mycket...) Jag tror att jag gör ett rejält vattenbyte nu och ser vad som händer tills imorgon.


            Jag blir både irriterad och fascinerad för jag fattar verkligen inte ett dyft. Det känns typ som att all syra käkar upp karbonaterna. Men det är inte logiskt för mig heller för det är inget jag hört något om utom i några artiklar jag läst under de senaste dagarna och hur tillförlitliga de är, har jag ingen aning om.


            Tilägg; Gjorde ett stort vattenbyte - typ 75 % - och passade på att rafsa om i håven så att snäckskalen yrde ut så mycket damm som möjligt. Vi får se hur allt ser ut imorgon. Nu bör jag iaf ha fyllt på karbonatförrådet en hel del med vattnet också. Om det då är nere på bottenvärden imorgon igen - så har jag onekligen något märkligt på G här... mystiska karbonatkäkare som härjar i karet...
            Hade velat testa om efter någon timme - bara KH och pH - bara för att få ett "efter-värde"- men det är för mörkt för att se färger ordentligt nu...
            Senast redigerad av Bambikill; 10 July 2020, 21:14.

            Kommentar

            • Bambikill
              • August 2014
              • 384

              #7
              Nu blir det lite knepigt för jag har babblat om samma sak i både min "projekt"tråd och här - men jag har iaf testat om karvattnet idag (lite för tidigt, efter 18 h, för att jag var så nyfiken att jag inte kunde hålla mig... eventuellt kollar jag om senare ikväll och ser om något hänt med nitraterna. Har de gått upp någorlunda markant tills dess har ju bevisligen nitriter omvandlats).

              NH4 hade sjunkit/hållt sig stabilt - och tycks ligga aningen lägre än igår. 0,05 men möjligen aningen under. (Jag hatar egentligen färgtester för det är ganska godtyckligt vad man tycker är mest likt... men jag antar att regelbundna uppskattningar från samma person, är ganska konsistenta och då är väl iallafall fluktuationer märkbara. KH-testet är mest förvirrande då jag inte kan bestämma mig för exakt när färgen tycks börja förändras).
              NO2 var fortfarande utanför mätskalan men jag inbillar mig att det möjligen var aningen ljusare än igår. Ganska nära maxvärdet. (1,0).
              NO3 var rejält mycket lägre. Någonstans mellan 30-60. Vilket ju är självklart med tanke på det massiva vattenbytet igår.

              KH och pH visade helt klart en förbättring på så sätt att KH hade hållt sig aningen högre även efter natten. 3-4. Annars har det ju gått från kranvattnets 5-6, till ca 2, som mest möjligen 3 - från ett dygn till nästa. Därmed var även pH högre. Nu ca 7,0.


              Frågan nu är om jag borde byta vatten idag också - eller hoppa en dag och se hur det ser ut imorgon. Om nitriterna då sjunkit och nitraterna ökat markant - vet jag att allt är på väg åt rätt håll. Om då nitriterna INTE sjunkit - vet jag å andra sidan att någonting i karet fortfarande matar på med ammoniak i större mängder.
              Eller att den senare bakteriegruppen inte fungerar som den ska - men det verkar ju ganska otroligt att de inte skulle göra det eftersom nitratproduktionen varit så hög tills nu.

              Men om jag skippar vattenbyte helt - så är väl antagligen karbonaterna och pH tillbaka på lägre nivå tills imorgon. Eftersom någonting käkar upp karbonaterna.
              Just nu vet jag inte riktigt om det är vattenbytet eller snäckskalen - eller både och - som hållt värdet lite mer konstant från igår till idag. Så jag tvekar mellan att köra i ännu mer snäckskal och skippa vattenbyte helt - eller att köra ett litet vattenbyte - eller ett stort.

              Kan inte bestämma mig för vilket som vore vettigast ur utvärderingssynpunkt. Om jag bara fortsätter med allt - löser jag kanske grejen fortare - men vet å andra sidan då inte vad som orsakar vad eller vad som avhjälper det.
              Men så länge nitriterna inte sjunker - vet jag att rötterna producerar mycket ammoniak.

              (En tanke har dock slagit mig. Karet i fråga är ett av de två som en katt hade sprungit och kissat i när de stod tomma med bara sand i. Det rengjordes och ingen lukt fanns kvar. Men jag kan inte låta bli att fundera på om små mikromängder funnits kvar och varit tillräckliga för att mata på cykeln extremt och för fort. Men inte tusan borde det finnas ens en gnutta kvar efter flera veckor - speciellt inte med alla vattenbyten på flera tusen liter sammanlagt, inklusive ett totalt sandbyte från (båda omgångarna ny sand, givetvis) - ens om karet hade varit fullt av flytande kiss... och nu pratade vi ju liksom bara om så pass små mängder att det legat i sanden - knappast som att det skvalpat runt... Nu ångrar jag att jag inte testade vattnet för ammoniak direkt från början men inte slog det mig då... men jag vill nog ändå utesluta den här anledningen fullständigt som potentiell källa till något alls. Det känns inte rimligt).


              Men enligt all rimlig logik - är rötternas tanniner det som käkar karbonaterna. OCH producerar tillräckligt med ammoniak för att mata på bakterierna i överflöd. Och att de påverkar inte bara pH utan även KH - med eller utan boost från de höga NO2 och NO3.
              Någon föreslog att nitrifikationsbakterier äter KH.
              Så antingen är det cykeln själv - vare sig det är avfallet eller renhållningsarbetarna - eller så är det tanninerna i sig själv, eller i kombination med cykeln - som fräter bort karbonaterna. Ingen annan möjlig förklaring finns.
              Men förklaringen motsäger allt jag trodde att jag vetat om förhållandet pH/KH - och hur cykeln kan påverka KH så extremt.


              Jäkla huvudbry :P Men å andra sidan lärorikt. Men absolut häpnadsväckande hur mycket som kan gå åt pipan med en uppstart... På de mest mystiska sätt.
              Senast redigerad av Bambikill; 11 July 2020, 16:57.

              Kommentar

              • Bambikill
                • August 2014
                • 384

                #8
                Ahhhhh... idag var värdena de bästa hittills och på väg åt rätt håll.

                Gjorde ca 30 % vattenbyte igår kväll, utan att ändra något annat, för att se om pH och KH skulle hålla sig stabila - och hur övriga parametrar utvecklas.

                Gjorde nyss dagens tester och det var inte alltför stora skillnader på ph/KH, men det övriga är på väg åt rätt håll (om det håller i sig, ta i trä).
                NH4 lite högre (typ 0,07 om man ska höfta på ett mittenvärde mellan 0,05 och 1,0) så någonting producerar iallafall ammoniak där inne. Rötterna såklart.
                NO2 lägsta värdet sedan teststart - mellan 0,6-0,8 så nu är det iallafall mätbart för första gången. Jämfört med över max igår.
                NO3 halverat, lite under 15. Men jag gjorde ju ett vattenbyte igår så det är ju inte konstigt. Jag tror inte att det är någon dysfunktion i den senare bakterieprocessen eftersom nitriterna minskat så drastiskt.

                Jag funderar på hur länge det skulle kunna ta för ammoniaken från ormhasseln att käkas upp fullständigt... det är uppemot tre dygn sedan jag tog ut dem. Med tanke på bakteriernas cykel och alla vattenbyten - borde väl ändå inte rester av just den källans produktion, finnas kvar. Vilket skulle betyda att det är mangroven som producerar det som finns kvar nu.

                pH 6,5 och KH 3-4 men jag skulle nog säga 3. Minskning men inte fullt så drastisk som tidigare dag till dag. Och nu hade jag inte rafsat runt i snäckskalen och yrt upp en massa damm från dem heller.

                Ska göra ett lika stort vattenbyte idag och då se till att skaka ur snäckskalen ordentligt - så bör jag imorgon få en fingervisning om huruvida mer "direkt utsläpp" från dem påverkar något, eller inte gör skillnad alls. Är det då ingen skillnad - ska jag köra i lite mer av den varan imorgon.

                Det känns som att day-by-day utvärdering av varenda liten komponent, är rätt väg att gå för att få en bra uppfattning om exakt vad som stabiliserar/förbättrar/försämrar värdena i längden.

                Hoppas verkligen att det är en vändpunkt nu för jag får spunk på det här.

                Kommentar

                • Bambikill
                  • August 2014
                  • 384

                  #9
                  Dagens uppdatering; (Och har några funderingar i slutet av inlägget om någon skulle ha någon input)

                  Värdena fortsätter åt rätt håll. De är lite underliga om man hade jämfört med en vanlig cykel - med NO3 i botten, men det beror såklart rimligtvis på vattenbytena då NO2 också minskar stadigt och det hade det ju inte gjort om inte den omvandlingen fungerade.

                  Gjorde typ 30 % vattenbyte igår kväll också - + skakade om snäckskalen ordentligt. Det verkar som att frigörning av dammet påverkar lite grann då det är uppenbar skillnad dagarna jag gjort det vs. dagarna jag låtit bli för att kunna utvärdera specifika åtgärder.

                  NH4 låg på samma som igår - någonstans mellan 0,05 och 0,1 men aningen närmare den högre siffran. Så rötterna tycks producera en stadig ström av ammoniak.
                  NO2 hade sjunkit ännu mer... idag någonstans under 0,2.
                  NO3 någonstans strax över 3.

                  pH och KH stadiga sedan igår - t.o.m. aningen bättre. någonstans mellan 6,5 - 7,0 men kanske något närmare 6,5. KH 4 men definitivt omslag vid 5.
                  (Hur nitiskt räknar ni med KH testet? Jag tycker att det är svårt att se en riktigt tydlig övergång när man mäter färgat vatten, så jag brukar få nöja mig med "droppen då jag tycker att det eventuellt slår över - till droppen när det definitivt slår över).


                  Växterna tog stryk av syrorna för jag ser skillnad på ytskiktet på just lagenandra, som varit i karet längre än Bucephalandra som inte visar sådan påverkan.
                  Lagenandran (iallafall den röda meeboldiin) har normalt ett skimrande ytskikt, som om man hade pudrat dem i ytterst fint regnbågsskimrande puder, vilket syns väldigt tydligt speciellt på de största bladen. Nu är det tydligt eroderat fläckvis på många blad, och har lämnat områden som är matta och helt saknar skimmer. I övrigt är den frisk och växer, men just bladens ytskikt borde inte ha kunnat påverkas av annat än frätskador.
                  På andra växter kan jag inte se några synliga skador som jag skulle kunna härleda till syror. Däremot ser jag en tydlig boost i tillväxt och pigghet hos icke-epifyterna under bara de dagarna sedan värdena börjat stabilisera sig.


                  Men allt kalkdamm då...? Kan det vara negativt för växterna då det ligger pudrat på precis allt där inne? Jag tänker att de iallafall borde kunna få kalkfläckar, det får ju krukväxter om man vattnar dem med kalkrikt vatten och får det på bladen. Just det spelar väl iofs mindre roll än potentiella balansrubbningar.

                  Funderar lite när jag ser på det tjocka lagret av snäckdamm som ligger på rötterna. Skulle det potentiellt sett kanske kunna vara en bra grej tills vidare? Jag tänker att det kanske möjligen kunde neutralisera lite läckande syror direkt vid träytan. Jag TROR inte att det borde ha någon påverkan men who knows? Ser ju inte klokt ut men jag får ju oavsett städa bort allt snäckdamm när karet ska ha invånare och det ska se snyggt ut. Just nu spelar det ingen roll om det är "mjäll" i hela karet...


                  Vad tror ni har haft mest impact på vad? Min tanke är att rötternas produktion av ammoniak är stadig, att bakteriefloran varit stadig hela tiden, men inte riktigt fullt tillräcklig för att orka med den enorma överbelastningen som ormhasseln orsakade - medan den kom ikapp så sakteliga när de åkte ut och den bara behöver ta hand om mangrovens avsöndring - och med hjälp av snäckskalen och vattenbytena som då hjälpte KH att hålla sig så pass hög att den inte bidrar till långsammare bakteriearbete.
                  Och att minskningen av syror via vattenbyten + i sin tur också stabiliserar KH mer.
                  Snäckskalen - och då speciellt när jag skakar om dem - måste rimligtvis göra någon skillnad eftersom KH och pH sjunkit en aning under de dygn jag inte rört skalen och innan jag stoppade i dem, sjönk pH och KH varje dygn förut, även när jag gjort massiva vattenbyten.
                  Allt samspelar ju såklart. Men jag vill verkligen försöka reda ut exakt vad som påverkar vad och hur, för det hjälper definitivt till att förstå mig på hur jag ska hantera det fortsatt.


                  Det är ju iofs omöjligt att gissa - men om någon annan haft rötter som verkar ha avgett så pass mycket ammoniak att de faktiskt sköter en cykel utan någon hjälp från annan organisk materia som fiskmat eller djur - skulle ni ha någon slags gissning på en höft, på hur länge det kunde tänkas ta innan de faktiskt är så pass säkra att man törs börja stoppa i fisk? Självklart ger ju daglig testning svaret på hur mycket som produceras, men jag oroar mig lite grann för plötsliga spikar. Speciellt om pH plötsligt kan tänkas fluktuera framöver. Har någon öht testat rötters vatten när de lakas ur, eller bara gjort det endast för att mätta dem och laka ur det värsta?


                  Jag vet inte riktigt hur länge jag måste hålla på med dagliga vattenbyten men det är iofs det jag vill testa mig fram till genom att ändra små komponenter varje dag.
                  Men for now - känns det som att jag kanske skulle fortsätta med vattenbytena och snäckskals-meck tills jag fått ner värdena till hur de ska vara för en färdig cykel.
                  Och när de hållt sig på nära noll i ett par dagar - i så fall testa ett par dagar utan vattenbyten och se hur det ser ut då...? Skulle ni hålla med om den strategin?


                  Jag misstänker att jag kommer att vara tvungen att buffra pH och KH framöver - kanske långvarigt så. Och istället sänka pH med löv, alkottar eller torv - vad som nu skulle behövas för att uppnå vad jag vill ha. I så fall har jag ju en "säkerhetsspärr" för att kompensera för eventuella drop i pH? Eller?
                  Vad skulle ni använda i längden i så fall? Jag har absolut ingen plats i karet för snäckskal senare. Och det hade gjort med nytta i filtret än att placeras under en rot i motsatt ände från utsuget. Så i så fall i en filterstrumpa direkt i filtret, rimligtvis. Eller hade ni använt något annat? Och hade ni isf satsat på att buffra riktigt ordentligt och istället då börja med en något högre KH och pH än slutresultatet ska bli - för att sedan sänka väldigt långsamt? (Alltså när fiskarna väl är inflyttade).

                  Vad tror ni egentligen om att försöka hålla pH runt 6,5 eller strax över - och korresponderande KH? Tycker ni att jag borde låta bli det och försöka satsa på närmare 7,0 istället? Jag blir lite osäker på om karet kommer att krångla även framöver och blir lite orolig för att jag ska få stolliga droppar igen - med katastrofala resultat...
                  Ingen av arterna skulle må dåligt av närmare 7 eller vantrivas svårt så länge det inte passerar 7,5 men så mycket kan jag inte ha då det ska vara svartvatten.


                  Jag kommer inte att chansa med att stoppa i fisk för tidigt - men sett till hur mycket problem jag haft - hur länge skulle ni personligen vänta efter att allt stabiliserar sig? (Då menar jag typ "två veckor med stabila värden", "en månad med stabila värden" osv.)


                  Irriterande har det varit men onekligen lärorikt för mig...
                  Senast redigerad av Bambikill; 13 July 2020, 15:45.

                  Kommentar

                  • Bambikill
                    • August 2014
                    • 384

                    #10
                    Jag har nog mest yrat om det här i min projekttråd men jag tänkte bara lägga in en sammanfattning i stapelform för att illustrera.
                    Kanske tråden kunde vara till nytta för någon, någon gång.

                    Karets info om uppstarten finns i rörig beskrivning tidigare i tråden...

                    Testade inte vattnet under den första veckan då jag räknade med att ingenting hänt. Ca dag 7 (3;e juli) gjorde jag en test - och fick en smärre chock. Sju dagar - till stegrande nitrater... Testade inte under kommande dagar efter det, och det var idiotiskt. Borde haft stenkoll eftersom jag hade så pass mycket nitrater redan då...
                    Vidtog åtgärder med stora vattenbyten ganska omgående och började försöka reda ut anledningen till ammoniakmängderna. (Då övrig cykel är beroende av det, måste det finnas). Senare vid KH/pH-problem (trots konstant tillförsel via stora vattenbyten - 30-80 % dagligen) vidtog jag annat också. Fick ordning på temperaturfluktuation.


                    (Ibland noterat endast mellanvärden då jag inte kunnat bestämma mig).
                    NH4 NO2 NO3 KH pH
                    3/7 5+ (ej mätbart) 1+ (ej mätbart) 68-80 3 6,5 Sju dagar efter filterstart... Stor mangrove 1 + ormhassel in. Vattenbyte.
                    7/7 0,1+ 1+ (ej mätbart) 200+ (ej mätbart) 2 5,5-6,0 Stor mangrove 2 in. Misstanke om ormhassel som ammoniakkälla. Snäckskal in för KH. Massivt vattenbyte.
                    8/7 0,05 1+ (ej mätbart) 200+ (ej mätbart) 2 6,0-6,5 Temp för hög. Bytte värmare. Massivt vattenbyte.
                    9/7 0,05-0,1 1+ (ej mätbart. Blodrött test...) 200+ (ej mätbart) 1 (aldrig blått öht) 6,0-6,5 Definitiv ID av ormhassel som ammoniakkälla. De åkte ut. Vattenbyte.
                    10/7 0,05+ 1+ (ej mätbart) 120-200 1 6,0-6,5 Ormhasseln i hink avgett stora mängder ammoniak efter 18 h. Massivt vattenbyte.
                    11/7 0,05 1+ (ej mätbart) 30-60 3 el. 4 ca 7,0 Vattenbyte.
                    12/7 0,05-0,1 0,6-0,8 ca 15 3 el. 4 6,5 Vattenbyte. Aningen alger men inte mycket.
                    13/7 0,05-0,1 0,1-0,2 3-5 4 6,5+ Vattenbyte. Stora mängder småkryp bl.a. mask.
                    14/7 0,1 0,1-0,2 3+ 3 6,5 Ngt. större vattenbyte + rejäl slamsugning.
                    15/7 0,2 0,1+ 1-3 3 6,5+ Vattenbyte + slamsugning. Rejäl minskning av mask. Filterkrångel när jag hade öppnat och kollat + tömt ut slabb. Lär se inom den närmasta tiden om bakteriefloran tog stryk.
                    16/7 0,1 0,1+ 3-5 3 ca 7,0 Vattenbyte + slamsugning. Väldigt få maskar men upptäckte att de håller till i rötterna. Ordentlig rens av växter (alger och ruttna delar).
                    17/7 0,05+ 0,05+ 1 3 7,5-8,0 Få maskar men har huvudbry över bästa åtgärd utan att äventyra cykeln. Ska göra vattenbyte och slamsugning.

                    Allt är ju uppenbarligen på väg åt rätt håll vad gäller värden - men hur jag ska lyckas stabilisera KH och pH efter att NH4 och NO2 nollat - utan konstanta vattenbyten... är ju en bra fråga. Får buffra. Med något. Annars kvaddar balansen igen.

                    Algerna är jag inte orolig för då det är mest kiselalger (bara på blad + aningen på rötter) som är lätta att få bukt med och försvinner av sig själv. Aningen av något annat men verkar bara finnas på växter som ska ut när jag fått in de jag väntar på. Har rensat bort mekaniskt och det verkar hållas i schack och t.o.m. minska.

                    Maskarna är ett problem då jag är rädd att de ska föröka sig hej vilt när ingen fisk finns i karet som kan hålla efter dem. Små mängder är normalt, naturligt och hade inte stört mig inte om de höll sig utom synhåll... Kan inte bestämma mig för vad jag ska göra med rötterna - sanera eller hålla efter med VB och städ tills cykeln är klar och fiskar kan flytta in. De hade svultit ihjäl i mängder om jag kunde strypa all näringstillförsel men rötterna är ju en konstant födokälla så de blir nog svåra att utrota där inifrån.


                    SUCK. Jag är ganska positiv just nu eftersom allt gått åt rätt håll med cykeln men maskarna och hur jag ska göra med dem - plus huvudbry med KH/pH - är uttröttande.
                    Men jag ger mig inte :P Även om jag drömmer om maskar på nätterna.

                    Senast redigerad av Bambikill; 17 July 2020, 17:11.

                    Kommentar

                    Arbetssätt...