Hur realistiskt är nitrat=0, och är det för mycket skit i botten?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • MariaBj
    • January 2016
    • 121

    Hur realistiskt är nitrat=0, och är det för mycket skit i botten?

    Hej! Eftersom mina scalarer inte klarar sig länge misstänker jag att något inte är riktigt bra, alla värden är dock enligt teststicka bra (för fiskarna i alla fall). Har undrat om för mycket nitrat är problemet, särskilt som problem har uppstått om jag använder KNO3 tillsammans med övriga ämnen i PMDD, men teststicka visar hela tiden på 0 nitrat. Hur realistiskt är det att nitrat ligger på 0? Visar stickorna fel? Sedan undrar jag om det är något fel när bottenmaterialet är så pass skitigt att det virvlar upp skit när man drar upp växter? Läste någonstans att man inte ska behöva rengöra botten alls i ett akvarium i balans, och att det är ett tecken på att något är fel om skit blir liggande kvar i botten utan att brytas ned. Stämmer det och vad behöver i så fall göras? Jag har ett akvarium på 480 l, ett ytterfiĺter anpassat för volymen samt ett innerfilter (fluval 3) som behöver rengöras varje vecka då det sätter igen. Är det konstigt? Jag förstår inte var all skit kommer ifrån då växterna ansas på fula blad, det är sparsamt befolkat i akvariet och jag matar inte för mycket.
  • åheim
    • April 2006
    • 13110

    #2
    Ja sätter ett fluval 3 igen på en vecka, och då menar vi sätter igen så att flödet avtar markant och inte bara att filtret är lite brunt, då måste det vara nåt lurt på gång! Nån familjemedlem som öser ner mat i smyg varje kväll typ... eller stora rötter som tokruttnar...
    Viva Leo Buscaglia

    Kommentar

    • MariaBj
      • January 2016
      • 121

      #3
      Stor rot finns definitivt och den blir mer och mer urholkad ja, jag trodde det berodde på att malarna knaprar på dem. Kan det vara den som förpestar vattnet? Kan man inte ha stora rötter i akvariet? Jag har inte anledning att ifrågasätta övriga familjemedlemmars psykiska hälsa på pass att jag tror de öser i mat i smyg
      Senast redigerad av MariaBj; 02 July 2020, 17:11.

      Kommentar

      • MariaBj
        • January 2016
        • 121

        #4
        Men kul tanke hur som helst

        Kommentar

        • MariaBj
          • January 2016
          • 121

          #5
          Men hur gör man då egentligen- för malar behöver väl ha rötter om jag inte förstått helt fel? Ska man ha små rötter, eller särskilda sorters rötter, eller ska de bytas ut då och då? Hur gör ni andra?

          Kommentar

          • åheim
            • April 2006
            • 13110

            #6
            En rot klarar ju inte hur länge som helst och hur länge beror på hårdheten i den, Ta upp den och kolla om den känns murken, är den det så påfrestar den ditt akvarievatten väldigt mycket. sugmalar ska ha tillgång till rötter ja.
            Viva Leo Buscaglia

            Kommentar

            • MariaBj
              • January 2016
              • 121

              #7
              Tack så mycket för svar, kanske har jag äntligen förstått vad som är fel. Roten är stor och jättegammal och jag har aldrig tänkt på att den behöver bytas. Men det är ju rätt rimligt och logiskt om man tänker efter. Det är säkert den som är problemet och den får bytas ut så snart som möjligt. Så bra att man kan få hjälp ibland

              Kommentar

              • åheim
                • April 2006
                • 13110

                #8
                Va bra att vi kanske kom på vad som ställer till det i ditt akvarium
                Viva Leo Buscaglia

                Kommentar

                • Bambikill
                  • August 2014
                  • 384

                  #9
                  Det finns ju vissa som säger det motsatta - och med reservation för eventuella utvecklingar inom tekniken; stickor SUGER. De är helt värdelösa. (Var iallafall så sent som för typ 5-6 år sedan). Kanske de har blivit bättre nu men jag betvivlar det. Köp ordentliga tester. Jag kan inte för mitt liv begripa varför så många djurbutiker fortfarande propagerar för dem... de måste ju veta själva att de är kass. Kanske de vill ha inkomsterna för att först sälja skräpet och sedan sälja ytterligare tester när kunden fått höra från andra att stickor suger... :P

                  Enligt mig är det fullständigt otroligt att du skulle ha nitratvärden på absolut noll upprepade gånger. Det vore abnormt i allt annat än ett nystartat kar, enligt mig.
                  Vore det noll skulle det ju inte finnas någon nedbrytningscykel. Och om andra värden ger utslag vore det ju ännu konstigare.

                  När jag flyttade mina fiskar nyligen till ett annat temporärt kar i väntan på att få klart det större de ska in i - hade jag inte slamsugit botten i deras lilla svartvattenkar på så länge att jag inte ens minns när det hände senast. Med andra ord kan vi säga som så att jag aldrig gjorde det. Jag rörde inte botten över huvud taget vid vattenbyten - förutom om jag skulle ta bort något i stil med större stycken av någon ruttnande växt eller någon fisk som dött av ålderdom, större mängd matrester som av någon anledning blivit över - eller liknande.
                  När fiskarna grävde runt yrde slammet i stora moln - och lade sig igen väldigt fort. Det var flera cm slam på botten, fiskar och växter kanontrivdes och när jag flyttade över visade testerna perfekta värden för alla basmätvärden. (Jag testar sällan på kar som varit igång länge utan problem).


                  Som Åheim sade - håller rötter inte för evigt. De ruttnar ju, som all annan organisk materia. Vissa är så hårda i kärnan att de kan hålla en evighet men andra ruttnar fortare. När jag köper rötter brukar jag undvika de som har mycket uppluckrade delar, för de håller ju helt enkelt inte lika länge. Malar brukar inte direkt orsaka speciellt mycket skada på dem - det är så tunna lager de gnager av att de knappast påskyndar förfallet. Malar ska ha rötter de kan få i sig. Jag kan inte svära på det men jag skulle inte tro att riktigt hårda, släta rötter ger dem någonting över huvud taget. De ska ha rötter som de faktiskt kan äta på. Och då blir det ju mer fibriga varianter som tex mangrove. Som då såklart faller sönder fortare. Men när du väljer nya rötter - försök då välja de som är mer solida och inte har så mycket porösa områden där det smular och spretar väldigt mycket. Jag köpte precis en rätt stor rot igår och när jag rotade i lådan i butiken, var det en rot i lådan som såg väldigt snygg ut men när jag lyfte den var den så uppluckrad i stora områden, att den började krasa i händerna på mig, smulor föll i kaskader och jag är 100 % säker på att den garanterat faller sönder i sina beståndsdelar på nolltid i ett kar :P
                  Och även om det är ett svartvattenkar jag ska ha igång - vill jag då inte ha rötter som ruttnar direkt...

                  Kommentar

                  • stefant
                    • January 2009
                    • 783

                    #10
                    Om du tillsätter nitrat till en viss koncentration och stickan inte visar detta så visar den ju fel.

                    Kommentar

                    • MariaBj
                      • January 2016
                      • 121

                      #11
                      Tack för alla reflektioner, jag har också tyckt det verkat orealistiskt att det inte skulle finnas en gnutta nitrat i vattnet. Jag antar att det mest rimliga att tro om problemet är att det handlar just om höga nitratvärden orsakade av en gigantisk ruttnande rot. Eftersom jag har ett inkört akvarium menar jag- då borde väl bakterierna ta hand om det hela så att det blir för mycket nitrat istället för ammonium eller nitrit? Roten är för övrigt borta nu och ja, den befann sig definitivt i en intensiv förruttningsprocess. Så kan det kanske gå om man låter samma mangroverot ligga i karet i tio år eller så

                      Kommentar

                      • MariaBj
                        • January 2016
                        • 121

                        #12
                        Fast å andra sidan, är det inte konstigt i så fall att vissa växter visar tecken på kaliumbrist (för det gör de). Om det fanns stora mängder oförbrukat nitrat borde de väl ha tillgång till kalium i överflöd? Jag får inte riktigt ihop det men vill gärna förstå vad det är som pågår- rent kemiskt.

                        Kommentar

                        • Bambikill
                          • August 2014
                          • 384

                          #13
                          Det bara låter så underligt att det skulle vara så extremt höga värden av nitrater att fiskar dör av det - men dina stickor visar noll. DET går verkligen inte ihop. Speciellt inte om du tillför kaliumnitrat. (Eller du gör inte det nu?)
                          Men visst kan växterna ha kaliumbrist även om de inte har nitratbrist - det beror ju på om du tillför kaliumet eller ej. (Det framgick inte om du använder kaliumnitrat just nu, eller ej, såvida jag inte är helt förvirrad och missar det även om jag letar). Anledningen till att folk använder växtnäring är ju för att så små mängder av vissa näringsämnen tillförs via den naturliga cykeln, speciellt i sparsamt befolkade kar. Kalium är ett ämne som öht är lätt att lida brist på om man inte får i sig det via väldigt specifika källor - även för människor, inte bara växter i ett slutet ekosystem. Nitrater däremot, frigörs ju i långt större mängder genom t.ex. rotens förruttnelse.

                          Även om stickorna visar uppåt väggarna fel - är NOLL nitrat verkligen märkligt om nu halterna skulle vara så höga. Nej... inte märkligt. Omöjligt. Det finns inte en chans att dina växter skulle kunna käka upp precis all nitrat som produceras (men fiskarna ändå dö av det...?) Ingenting går ihop utan antagandet att stickorna måste vara usla.

                          Och eftersom ditt kar är inkört - måste det ju finnas nitrat i det - annars skulle det betyda att du inte har någon fungerande cykel öht. Såvida du inte råkat mörda filterbakterierna totalt - så är det ju helt otroligt.

                          Så vad jag skulle göra om jag var du - vore att köpa ordentliga tester. Det är svårt att reda ut saker med antaganden. En låda med bastesterna kostar inte särskilt enorma summor. (Jag köpte en baslåda JBL-tester för 400 nyligen, då samtliga mina gamla hade gått ut och det är billigare att köpa lådorna än separata tester). Och du kan ju köpa till ett kaliumtest för att se värdena vad gäller den biten. Stickor är verkligen usla... Min brors sådana krånglade en gång och jag minns att jag stack dem i kranvatten och de visade noll för klor... gång på gång... haha (De ska reagera för kloret i normalt kranvatten - och gör det också om de ens fungerar någorlunda som de ska). Alla hans värden var uppåt väggarna när vi istället testade med mina ordentliga tester.
                          Men min åsikt om stickors värde baseras inte bara på den händelsen utan det faktum att i stort sett alla akvarister fördömer dem då de inte är så värst exakta. Vissa sorter brukar vara sämre på specifika värden, hör man folk säga. Jag minns inte vilken sort jag och brorsan testade. Kanske hade känt igen paketet. (Men jag har inte koll på hur mycket de utvecklats - men lika exakta som dropptester betvivlar jag att de någonsin kommer att bli). API brukar anges som bäst på tester, och har så gjort länge - men jag har aldrig hört något negativt om JBL så jag kör på dem.

                          Kommentar

                          • MariaBj
                            • January 2016
                            • 121

                            #14
                            Jo, jag håller med- behöver skaffa andra tester men det lär behöva dröja två veckor då jag inte är hemma. Men jag är mest nyfiken på vilket eller vilka skadliga ämnen det skulle kunna vara i vattnet. För mycket nitrat förstår jag skulle kunna finnas, men jag funderade på om ammonium eller nitrit kan finnas trots nyttobakterier? Jag förstår att det uppenbarligen kan uppstå vid tillfälligt högre belastning än vanligt, tex ruttnande död fisk, då mängden ammonium ökar markant tillfälligt. Men vid konstant hög belastning borde väl bakterier växa till i motsvarande grad och fortlöpande omvandla till nitrat (via nitrit)? Eller det kanske finns en gräns där mängden bakterier aldrig kan räcka till? Jag måste ju mäta oavsett men jag är nyfiken på hur det egentligen fungerar med de här processerna. Nej, jag göder inte längre med KNO3, men med annat som också innehåller kalium (KH2PO4, K2SO?). Detta då fiskarna verkade må dåligt när jag tillsatte KNO3 (vilket jag såg som diagnostiskt samtidigt som jag känt mig förvirrad av stickorna).

                            Kommentar

                            • Bambikill
                              • August 2014
                              • 384

                              #15
                              Ursprungligen postat av MariaBj
                              Jo, jag håller med- behöver skaffa andra tester men det lär behöva dröja två veckor då jag inte är hemma. Men jag är mest nyfiken på vilket eller vilka skadliga ämnen det skulle kunna vara i vattnet. För mycket nitrat förstår jag skulle kunna finnas, men jag funderade på om ammonium eller nitrit kan finnas trots nyttobakterier? Jag förstår att det uppenbarligen kan uppstå vid tillfälligt högre belastning än vanligt, tex ruttnande död fisk, då mängden ammonium ökar markant tillfälligt. Men vid konstant hög belastning borde väl bakterier växa till i motsvarande grad och fortlöpande omvandla till nitrat (via nitrit)? Eller det kanske finns en gräns där mängden bakterier aldrig kan räcka till? Jag måste ju mäta oavsett men jag är nyfiken på hur det egentligen fungerar med de här processerna. Nej, jag göder inte längre med KNO3, men med annat som också innehåller kalium (KH2PO4, K2SO?). Detta då fiskarna verkade må dåligt när jag tillsatte KNO3 (vilket jag såg som diagnostiskt samtidigt som jag känt mig förvirrad av stickorna).
                              Jo, jag är också sådan som vill veta exakt hur saker fungerar. Jag hade bra betyg i kemi i skolan men det är ofta helt annorlunda när man ska applicera saker i praktiken då det finns så mycket annat att ta med i beaktande. Men om man inte förstår saker från grunden kan det vara svårt att begripa sig på ämnet i stort. Jag är inte särskilt haj på växtnäring men försökte tänka utifrån grunderna om näringsämnen då jag t.ex. råutfodrar mina djur och därmed måste ha pejl på hur olika ämnen påverkar varandra. Även om inte tillämpningsområdet (eller målgrupperna för näringsupptag) är de samma - fungerar ju ämnena likadant i förhållande till varandra, även om de används på olika sätt och till olika syften i olika levande organismer. Men om man t.ex. kollar på näringslära för människor och tar fosfor och kalcium - måste de balanseras för att inte påverka den motsatta partens upptag negativt. Eller C-vitamin och järn - och kalcium och D-vitamin - som behöver varandra för upptag. Eller att C-vitamin, zink, järn m.fl. stör upptag av koppar. Och så vidare. Jag vet inte riktigt vilka ämnen - om några (men rimligtvis) - kalium samarbetar med, eftersom det är så lätt att tillgodogöra sig och därmed sällan är en bristvara bara det finns i miljön för växter i stora ekosystem/det man äter om man är en människa eller ett djur.

                              Nyttobakterier kan ju absolut finnas i otillräcklig mängd i förhållande till ämnena de ska ta hand om, speciellt vid plötsliga spikar - de hinner ju då inte förökas i en fart som motsvarar belastningen. Om du tänker t.ex. på nystartade kar som befolkas av invånare som producerar de skadliga ämnena, innan en "renhållningsflora" hunnit växa till en omfattning som klarar av att hålla efter mängden av oönskade komponenter i vattnet.
                              Det är ju därför växter är så viktiga i kar, och att man inte tillför för mycket producenter av föroreningar, för fort i början/eller har för mycket av dem. Växterna tar hand om en del av det - men om de är för få kan de inte ta hand om allt och det blir överskott, och är tillskottet större än t.o.m. en stor växtpopulation kan hantera - samma resultat.

                              Orsaken till att kaliumnitrat verkar ha varit negativt för dina fiskar kanske då berodde på att du då redan haft stora mängder nitrater i vattnet - från den ruttnande roten - och du sedan tillförde ännu mer. Om då dina stickor visade så fel som de verkar ha gjort - så har du ju då missat hur pass stor nitratmängden antagligen har varit. Jag vet inte alls, det är en gissning, men det känns ju som den rimliga anledningen till att kaliumnitratet orsakat problem med fiskarna.


                              Då jag också är intresserad av ditt problem för att även jag vill lära mig mer om näringsbiten ner på kemisk nivå - försökte jag googla på överdosering av kalium för att se om det kunde vara skadligt - men kan inte hitta något om att det skulle vara farligt för fisk. Däremot finns en del info om att det förhindrar kalciumupptag för växter - jag vet inte huruvida det kunde ge samma resultat hos fisk. Det vore ju dock inte orimligt eftersom principerna för ämnens samarbete är konstanta. Så det hänger då snarare på fiskars egenskaper vad gäller upptag, bristsymtom etc. Men det anges också att det är väldigt svårt att överdosera kalium så det kanske inte är jättetroligt även om du tillsätter kalium på andra sätt. Så nitratöverdosering känns som en mycket rimligare anledning till skada på fiskarna vid tillskottet av kaliumnitrat till ett kar som troligen redan hade höga halter av nitrater. Även om du gör vattenbyten kanske du inte kunde få bort tillräckliga mängder av det dina växter inte kunde ta upp.
                              Jag startar upp ett nytt kar just nu och herreguuuuuuud vilka mängder nitrater. (Alla ämnen var i taket - eller snarare fem meter över taket - men eftersom även nitratvärdena var skyhöga har jag alltså en fungerande bakterieflora - bara att den inte hinner med produktionen av det den ska ta hand om). Och jag har inga djur i karet - men däremot massor av rötter varav vissa är nya - och väldigt få växter än så länge. Jag har ympat in mindre mängder skitigt vatten (dvs så länge som möjligt efter ett vattenbyte), bottenslam och filtermaterial från fiskarnas kar men det borde inte ha exploderat så fort på så kort tid av bara det lilla, så det är ju definitivt rötterna som är den stora boven.


                              Lite synd att du inte fick ett ordentligt test gjort på vattnet innan roten åkte ut, det hade varit intressant att veta.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...