Vad innehåller kranvatten?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • nilsson84
    • February 2007
    • 39

    Vad innehåller kranvatten?

    Innehåller kranvatten någonting som skadar mikroorganismer?
  • åheim
    • April 2006
    • 13110

    #2
    Det kan innehålla klor eller kloramin och det skadar och ibland för mycket koppar.
    Viva Leo Buscaglia

    Kommentar

    • nilsson84
      • February 2007
      • 39

      #3
      Kan inte minnas att jag läst om det men borde det inte då vara bättre att lufta bort klor/kloraminet eller ta vatten från egen brunn/regnvatten istället för att vid varje vattenbyte slå ut mikrolivet eller störa det med giftigt kranvatten?

      Kommentar

      • Bambikill
        • August 2014
        • 384

        #4
        Du bör aldrig använda brunnsvatten eller regnvatten om du inte är väldigt, väldigt säker på att det är fritt från kemikalier eller mineraler. Regnvatten innehåller generellt massor av ämnen som inte är nyttiga - då avgaser och annat som går upp i atmosfären regnar ned med nederbörd. Dessutom får du med alla möjliga mikroogranismer om du inte samlar upp det direkt från en sterilt rent behållare. Sådant bildas på nolltid. Och långt ifrån alla sådana är bra.

        Brunnsvatten innehåller väldigt ofta höga halter av mineraler från jorden - och orenheter - och kan vara väldigt skadligt för ett akvarium. Många arter är känsliga för specifika mineraler och kan stryka med eller bli sjuka av väldigt små variationer. Koppar, t.ex. - som ofta finns i höga halter i brunnsvatten - dödar alla skaldjur och snäckdjur och är farligt även för många fiskarter. (Du ska dock kunna testa ditt brunnsvatten om du vill ha en bild av hur det ser ut, jag vet att man kan skicka in prover någonstans men vet inte vart).

        Kranvatten innehåller oftast väldigt försumliga, ämnen som skulle skada de flesta typer av akvariedjur och är ofta hyfsat naturligt filtrerat. Jag har däremot hört talas om då och då att det skulle finnas orter där det är lite ökänt att vattnet skulle vara olämpligt för vissa typer av djur. Men för de absolut flesta orter är kranvattnet inte på något sätt skadligt för vattenlevande djur och kräver inte mer än att man får bort kloret. Det tillsätts i (för människor ofarliga mängder) i kranvatten för att döda mikroorganismer. Fiskar och de flesta andra vattenlevande djur är däremot känsliga för klor (som ju faktiskt är ett gift - och vattendjur är små) och det dödar i stort sett alla akvariedjur om det är det minsta lilla högre halter. (Vissa städer kan säkerligen ha olika klorhalter för jag har noterat smakskillnad på många orter i Sverige, beroende på källan till just deras dricksvatten).

        Klor får du bort på ett par olika sätt. Antingen via att tillsätta vattenberedningsmedel (jag har aldrig i mitt liv haft problem med det för någon art utom Axolotl, som är väldigt känsliga och därmed inte tål speciellt många kemikalier. Växtnäring och alla typer av kemikalier är generellt no-no till Axolotl. Men ett enda medel anses av de flesta vara helt tryggt för just dem eller andra hyperkänsliga djur - och det är Happy-Life). Men alla vattenberedningsmedel ska vara okej för de flesta akvariedjur.

        Men vilket nämndes; man kan även lufta bort klor och klorföreningar. Jag har aldrig kört med det men har för mig att runt ett dygn ska räcka. Det får du enkelt reda på genom att googla.


        Vill du ha bort precis alla eventuella föroreningar, tillsatser, mineraler, klor - rubbet - kan du köra omvänd osmos. Men det är en ganska besvärlig process, kräver både kunskap och utrustning - och lämpar sig absolut inte för alla djur. Vattnet i sig är inte farligt - det är farligt för att det är för rent. Det innehåller absolut ingenting. Det är som att hälla i destillerat vatten. Och då tar man bort alla salter, allt som djur faktiskt behöver. Och då måste de tillsättas, på ett eller annat sätt. Om du har avlägsnat alla salter från vattnet - är risken enorm för plötsliga och kraftiga svängningar i andra, livsviktiga värden - som t.ex. pH.


        Så såvida man inte har planer på ett extremt och nitiskt skött kar med väldigt, väldigt specifika invånare - skulle jag aldrig rekommendera att göra annat än att använda vattenberedning eller att lufta vattnet. Men luftning tar bara bort klor - ingenting annat. De flesta vattenberedningsmedel tar bort en stor del andra skadliga ämnen också.
        Du kan få reda på din kommuns vattenvärden genom att kolla ditt vattenreningsverks hemsida om de har någon - eller ringa dem. (Om du har misstanke om att vattnet i din kommun är obalanserat).

        Jag vet inte riktigt vilka mikroorganismer det är du prompt vill behålla - men vattenberedning dödar inte nitrifikationsbakterier och annat som sköter bakteriefloran i ditt kar, eller alger - vare sig de "nyttiga" eller skadliga. Det skadar inte heller mikrodjur som tex "filterräkor", "skadedjurs"snäckor (om man nu vill ha odjuren i sitt kar) och annat som städar. Det skadar egentligen ingenting - utom hyperkänsliga djur. Jag kan väl iofs inte svära på att det inte finns väldigt, väldigt specifika typer av mikroorganismer som kanske inte tål det, men det är iallafall ingenting jag hört talas om.


        Det är nog detta som dödat absolut flest akvariedjur så länge vi haft fisk och annat i akvarier... dels att folk köper fisk och går direkt hem och stoppar dem i kranvatten, kanske helt utan något som renat vattnet och helt utan befintlig bakterieflora - och dels att folk inte förstår vikten av att hålla koll på sådana här saker och hur viktiga de är för de absolut flesta djur. (För olika djur påverkas av olika saker. En katt dör av en liten kladd tandkräm eller ett tuggummi om de innehåller xylitol. En hund dör av lök i ganska små mängder - det är långt farligare än choklad t.ex. Livsfarligt är också russin/vindruvor - vilket få vet. Fåglar kan bli väldigt sjuka av citrusfrukter. Snäckdjur och skaldjur dör av koppar. Etc, etc, etc...)

        (Nu syftar jag inte på dig specifikt utan hela grejen med hur viktiga sådana här saker är. En kompis till mig hade haft akvarier i 15-20 år och hade ingen som helst aning om något sådant här. Hon hade ofta bara stoppat i fisk i kranvatten och undrat varför de dog... Och hon hade absolut noll koll på att testa sitt vatten för att ha pejl på att det låg rätt. Och hade då också blandat fiskar som behöver surt vatten med arter som behöver basiskt vatten... Och det hade aldrig ens slagit henne att orsaken till att så många fiskar dog var för att hon inte läst på... Man lär så länge man lever, om man är intresserad Jag har gjort rent pinsamma tabbar genom livet med djur... men man får plugga.
        Senast redigerad av Bambikill; 13 June 2020, 13:47. Anledning: Edit; En jäkla massa ändringar - kluddigt organiserad text och stavfel.

        Kommentar

        • Kjell Fohrman
          Administrator

          • December 2001
          • 48147

          #5
          Ursprungligen postat av åheim
          Det kan innehålla klor eller kloramin och det skadar och ibland för mycket koppar.
          Instämmer och vanligast är nog kloramin som är omöjligt att lufta bort (som man kan göra med det mindre farliga kloret) och man bör därför om man har sådant kranvatten använda ett vattenpreparat som neutraliserar kloraminen (som definitivt absolut INTE är sammma sak som klor). Koppar kan man råka ut för om man tar sitt kranvatten från ett ställe som just har bytt varmvattenberedarna i huset. När jag bytte denna i det hus där jag bor så köpte jag en varmvattenberedare där vattenbehållaren inte var gjord av koppar (vilket är det vanligaste). Jag hade en gång en lokal i flerbostadhus som bytte ut det gamla rörsystemet och varmvattenberedarna mot nya och det var omöjligt att hålla fiskar där fortsättningsvis så jag fick säga upp kontraktet och flytta till en ny lokal (lite omständigt minst sagt eftersom jag hade flera hundra akvarier (säkert mer än 100.000 vatten i akvarierna).
          Men normalt så funkar kranvattnet rätt bra och om det funkar som det är så låt det fortsätta att rulla på, men ge akt på om akvarievattnet försämras (fiskarna börjar må dåligt) då kan det vara ett tecken på att något är "fel" på kranvattnet..

          Akvaristiska hälsningar
          Kjell
          Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
          Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

          Kommentar

          • Fiskburken
            • March 2019
            • 198

            #6
            Ursprungligen postat av Bambikill
            ....
            En massa info i denna post (även om inte allt direkt är på trådtemat). Intressant läsning och intressanta exempel så tackar för det.

            Kommentar

            • nilsson84
              • February 2007
              • 39

              #7
              Tack för utförlig info.

              Såhär ligger det till. Jag ska tillverka kompost-te för att ympa biokol. Alltså ingen akvariefråga utan en trädgårdsfråga. Men jag vänder mig hit för jag vet att det finns massa vattennördar här och en bra kultur att folk som inte vet nåt om ämnet låter bli att skriva/gissa som att det vore fakta. Utan de som skriver här faktiskt oftast vet vad de skriver om. Har inte haft akvarium på ca 8år så jag har glömt mycket som jag lärt mig härifrån.

              Kortfattat så tar man jord från kompost, blandar det med vatten,näring och näringsämnen och bubblar med luft i ca24h för att mikroorganismer ska föröka sig. Man tar det vattnet och blandar med biokol och stoppar ner där man ska odla för att få en bra jord och ett bra samarbete mellan växt och mikroorganismer = friska,växter, mycket skörd.

              Därav vill jag inte döda mikroorganismerna med klor eller kloramin. Enligt de filmer jag tittat på för kompost-te så rekomenderar de 24h luftning och sen ska det vara ok. Kanske inte kloraminet är så farligt för mina jordorganismer?

              Innehåller verkligen regnvatten så mycket konstigheter? Iof för akvarium kanske det gör det men för mikroorganismer som hör hemma i jorden borde det väl inte vara så farligt, eller?

              Kommentar

              • stefant
                • January 2009
                • 783

                #8
                Ta reda på om ditt kranvatten innehåller kloramin. Luftning minskar mängden löst klor men påverkar inte kloraminet.

                Tvivlar på att regnvatten är speciellt skadligt. Om man använder det i akvarium finns risk för att vattnet blir för mjukt.

                Kommentar

                • stefant
                  • January 2009
                  • 783

                  #9
                  Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                  Instämmer och vanligast är nog kloramin som är omöjligt att lufta bort (som man kan göra med det mindre farliga kloret) och man bör därför om man har sådant kranvatten använda ett vattenpreparat som neutraliserar kloraminen (som definitivt absolut INTE är sammma sak som klor). Koppar kan man råka ut för om man tar sitt kranvatten från ett ställe som just har bytt varmvattenberedarna i huset. När jag bytte denna i det hus där jag bor så köpte jag en varmvattenberedare där vattenbehållaren inte var gjord av koppar (vilket är det vanligaste). Jag hade en gång en lokal i flerbostadhus som bytte ut det gamla rörsystemet och varmvattenberedarna mot nya och det var omöjligt att hålla fiskar där fortsättningsvis så jag fick säga upp kontraktet och flytta till en ny lokal (lite omständigt minst sagt eftersom jag hade flera hundra akvarier (säkert mer än 100.000 vatten i akvarierna).
                  Men normalt så funkar kranvattnet rätt bra och om det funkar som det är så låt det fortsätta att rulla på, men ge akt på om akvarievattnet försämras (fiskarna börjar må dåligt) då kan det vara ett tecken på att något är "fel" på kranvattnet..
                  Men om varmvattenberedaren är bytt är väl det bara ett problem om man använder varmvatten till akvariet, inte om man bara tar kallvatten?

                  Kommentar

                  • Kjell Fohrman
                    Administrator

                    • December 2001
                    • 48147

                    #10
                    Ursprungligen postat av stefant

                    Men om varmvattenberedaren är bytt är väl det bara ett problem om man använder varmvatten till akvariet, inte om man bara tar kallvatten?
                    Men ofta byts vattenledningarna också och dessa är idag ofta av koppar och här inte vattnet spolas så står det stillastående vatten i ledningarna så det är faktiskt ofta mer koppar i kallvattnet än i varmvattnet, MEN det löser man lätt genom att alltid spola ut några hundra liter med vatten innan man börjar fylla på i akvariet.
                    Akvaristiska hälsningar
                    Kjell
                    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                    Kommentar

                    • Bambikill
                      • August 2014
                      • 384

                      #11
                      Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                      "Instämmer och vanligast är nog kloramin som är omöjligt att lufta bort (som man kan göra med det mindre farliga kloret)...".
                      "...lite omständigt minst sagt eftersom jag hade flera hundra akvarier..."
                      Oho. Jag trodde faktiskt att det gällde för klorföreningar (inte alla, det beror ju på sammansättningen) men just kloramin trodde jag faktiskt försvann... Då vet jag det! Man lär sig något nytt varje dag Hade jag någonsin testat att lufta bort hade jag väl vetat men jag har aldrig ens vågat. Jag började med just Axolotl vad gäller akvarier, för många år sedan, och då blev det vattenberedning som gällde och sen blev det en vana och har inte funderat mycket på andra alternativ förutom när jag tittade på omvänd osmos och bestämde mig för att det inte var aktuellt för mig.

                      Flera hundra akvarier... :O WOW! Jag antar att du säkerligen hade fiffiga system för vattenbyten etc, men herregud vilket jobb du måste ha haft!

                      Kommentar

                      • Bambikill
                        • August 2014
                        • 384

                        #12
                        Ursprungligen postat av Fiskburken

                        En massa info i denna post (även om inte allt direkt är på trådtemat). Intressant läsning och intressanta exempel så tackar för det.
                        Ahh, sorry. Jag har alltid varit lite av en hobbyskribent så jag skenar väldigt lätt iväg när jag ska skriva något. :S Och jag tänkte väl lite som så att jag försökte få ett sammanhang på alltihop och var osäker på TS kunskaper om vattenkemi öht, så det blev lite utbroderat...
                        Men det var ju bra om det kunde ge iallafall några vettiga tips eller tankar.

                        Kommentar

                        • Bambikill
                          • August 2014
                          • 384

                          #13
                          Ursprungligen postat av nilsson84

                          Därav vill jag inte döda mikroorganismerna med klor eller kloramin. Enligt de filmer jag tittat på för kompost-te så rekomenderar de 24h luftning och sen ska det vara ok. Kanske inte kloraminet är så farligt för mina jordorganismer?

                          Innehåller verkligen regnvatten så mycket konstigheter? Iof för akvarium kanske det gör det men för mikroorganismer som hör hemma i jorden borde det väl inte vara så farligt, eller?
                          Aha Ja, det vet jag absolut ingenting om så det var ju en lite annan femma. Det förändrar ju hela saken
                          För akvarier är det inte bra men jag kan egentligen inte uttala mig öht om mikrolivet på land, speciellt inte när det är så otroligt specifikt.

                          Men min första tanke är som såhär; när man vattnar sin trädgård rent generellt, använder ju de absolut flesta kranvatten från husets normala vattenkoppling. Och det tar ju inte död på normalt liv i jorden för då skulle ju ingen trädgård och dess små invånare i jorden frodas, eller hur? Om klorföreningarna vore så farliga för mikroliv i största allmänhet - skulle det ju radera, eller iallafall allvarligt störa, hela näringskedjan hela vägen upp till växter och de största djuren.
                          Sen kan det säkert variera för individuella arter av mikroorganismer då de säkerligen har lika stora individuella variationer som alla andra släkten.

                          Men det vore kanske inte helt omöjligt att ta reda på - iallafall inte på engelska då det säkerligen skrivits mycket mer om saken på engelska sett till proportion för språkens användningsfrekvens (engelska vs. svenska, menar jag). Kanske det vore en idé att försöka ta reda på mer om de specifika mikroorganismer som samverkar i processen du vill åstadkomma - om du får reda på specifika namn kan du säkerligen hitta mer information om just deras känslighet?


                          Vad gäller regnvatten - ja, det kan det absolut göra. Det är ju något som varierar beroende på geografisk lokation och i jämförelse med många andra "skitiga" länder är vi i Norden otroligt förskonade och har en väldigt ren natur och luft, men titta t.ex. på de värsta områdena i världen - där regnet förstör växtliv i extrem omfattning. Dels försurar det ofta regnet till skadliga nivåer och dels regnar en del skadliga ämnen från t.ex. olika slags avgaser, ner med nederbörd. Mikroorganismer i sig som bildas i vattnet, är säkerligen inte skadliga för det du vill använda regnvattnet till, även om de potentiellt kunde ställa till med otrevliga saker i ett akvarium. Det är då snarare luftföroreningar som regnet tar med sig ner, som är det relevanta i sammanhanget. (De tas även upp av följande steg i näringskedjan - men är väl olika farliga för olika typer av liv.
                          Man ska t.ex. inte plocka insekter från det vilda till sina känsliga amfibier och andra akvarie/terrariedjur, då t.ex. daggmask lagrar på sig otrevligheter som kan vara förödande. Man ska ge kommersiellt odlad sådan).

                          Men i ditt specifika fall - om de organismer du vill åt, nu är saker som naturligt förekommer i jorden här - så skulle de ju inte dö av regnvatten för då vore de döda för länge sedan, kunde man tycka?

                          Finns det inget sätt att testa förekomsten av det mikroliv du vill åt? För att se om du får till en tillväxt? Jag har ingen aning om vad det är för små organismer men rimligtvis pratar vi väl dock om saker som är på tok för små för att se utan avancerade mikroskop. (Jag har dock haft ett som var riktigt bra - köpt i leksaksaffär, en billig och icke-avancerad hobbypryl men som var tillräckligt bra för att faktiskt kunna se sakerna jag letade efter. Parasiter i mitt fall, då det var lite hysteri över en specifik odåga i kattvärlden ett tag).

                          Spännande projekt för övrigt!

                          Kommentar

                          Arbetssätt...