Akvarium luktar avlopp :(

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ThiOli
    • May 2020
    • 2

    Akvarium luktar avlopp :(

    Hej!

    I förrgår märkte jag att våran segelfenamolly betedde sig väldigt underligt. Kunde för det mesta inte använda sin ena fena, utan simmade bara med den andra. Jag tyckte pumpen inte hade rätt flöde, så jag tog vatten från karet och kramade ur filret i det. Jag reagerade då inte på att det luktade illa i vattnet.

    Igår morse levde segelfenamollyn fortfarande, men nån gång under dagen så dog den. Dottern plockade ur den ur karet när hon kom hem från skolan.

    Jag öppnade locket när jag kom hem från jobbet och kände en sån fruktansvärd lukt från karet. Det påminde väldigt mycket om avlopp. Så jag gjorde ett ph-test som visade på 8,5 och ett nitrit-test som visade på mindre än 0.3 kg.

    Jag fick panik och gjorde ett 50% vattenbyte och hällde i Aquasafe.

    Idag ligger våran Black Molly bara på botten och dalmatinermolly håller sig längs botten, men den simmar lite i alla fall.

    Kan nån snälla hjälpa mig innan alla våra Mollys dör!

  • Fiskburken
    • March 2019
    • 198

    #2
    Hur länge har akvariet varit igång? Om det är nytt, prova även tillsätta t.ex. Denitrol eller annat och/eller startkultur bakterier om du inte redan gjort det. Mata extremt sparsamt (och under två dagar helst inte alls) så att ingen mat blir över. Lämna inga döda fiskar att ruttna.

    Jag fått lära mig här att man helst inte ska byta mer än ca 30% vatten åt gången för att undvika stressa fiskarna, men i vart fall, fortsätt mäta varje dag och byta mindre mängder (typ 10-15% dagligen tills nitriten stabiliserat sig).

    Sedan får du fundera över vad som gick snett. Det allra vanligaste är övermatning i kombination med oinkört akvarium. För framtida bruk: Helst ska man lägga i lite mat som ruttnar före man ens har fiskar i det för att provocera fram den första nitritspiken så att bakterier som äter nitrit kan växa till.

    Är det ett problem med ett akvarium som varit igång ett tag och du har ett billigt innerfilter kanske du ska fundera på att uppgradera till ytterfilter. Ett dåligt innerfilter får man rengöra väldigt ofta om det har någon som helst väsentlig belastning.
    Senast redigerad av Fiskburken; 10 June 2020, 21:13.

    Kommentar

    • stefant
      • January 2009
      • 783

      #3
      Det är riktigt som Fiskburken skriver. Dock skulle jag göra 50% vattenbyte dagligen för att få ner de skadliga nitritnivåerna. Om du bara gör små vattenbyten tar det längre tid. De nyttiga bakterierna finns på ytor och inte i vattnet så du tar inte bort bakterier genom att göra vattenbyte. Ytterfilter skulle jag inte ha om det inte är ett mycket stort akvarium. Det viktigaste är att mata mindre.

      Kommentar

      Arbetssätt...