3 veckor utan vattenbyte?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • hhduj
    • December 2018
    • 16

    3 veckor utan vattenbyte?

    Hej!

    Jag kommer att åka hemifrån och ”svemestra” i 3 veckor lite senare i sommar och då kommer jag ju då att lämna mina två kar hemma.
    Jag har redan fixat en ”fiskvakt” eller vad man ska säga, som kommer att hålla lite koll och ta bort eventuellt döda växter o.s.v.
    Men jag vet inte riktigt ifall han vill /vet hur man gör ett vattenbyte och undrar därför om mina två kar skulle kunna klara tre veckor utan vattenbyte utan att kemin brakar ihop totalt? Finns det något man kan fixa så att vattnet håller sig bra så länge som möjligt iallafall?

    Är, som ni kanske märker, lite nybörjare på det här med vattenkemi och vattenvärden men jag gör mitt bästa.

    mvh

    Viktor
  • åheim
    • April 2006
    • 13110

    #2
    Ursprungligen postat av hhduj
    Hej!

    Finns det något man kan fixa så att vattnet håller sig bra så länge som möjligt iallafall?
    Det enda hotet mot akvariernas vattenkvalité är "fiskvakten" Jag har varit med ett tag och sett att fiskvakter som inte har eget akvarium kommer högst troligen övermata, "för dem såg ju så hungriga ut" och så börjar fisk dö och det försämrar vattnet ytterligare och sen är det god natt...

    Köp hellre en foderautomat och fyll med små pellets som kan ge små doser som du programerat in!
    Viva Leo Buscaglia

    Kommentar

    • stefant
      • January 2009
      • 783

      #3
      Jag håller med åheim. Fiskvakt är inte bra. Hur stora är akvarierna? Tre veckor utan mat är lite lång tid så foderautomat är att föredra. Du har väl kollat värdena så att du vet hur vattenkvalitén brukar bli innan vattenbyte? Gör rent filter innan du åker så att de inte sätter igen.

      Kommentar

      • Sleaper

        • September 2008
        • 2876

        #4
        Håller med åheim. Risken är större att fiskvakten begår misstag än risken att fiskarna skulle dö utan mat i tre veckor. Möjligt att man kan förbereda portioner med sparsamt med mat som fiskvakten kan mata med ett par tre ggr i veckan. Har akvariet varit igång en tid och är "normalt befolkat" så är det inga problem att klara tre veckor utan vb.

        Kommentar

        • Nando

          • October 2017
          • 6050

          #5
          Jag brukar göra som Sleaper föreslår dvs. förbereda små portioner med mat och bestämma att fiskvakten kommer ett visst antal gånger och då ger en förberedd portion per gång.

          Hur stort är karet och vad har du för fisk? Tror ett större kar har lättare att klara sig en längre tid utan vb än ett mindre. Jag brukar göra att lite större vb än vanligt innan jag åker och rengöra filtret lite så det inte riskerar att slamma igen under tiden.

          Kommentar

          • hhduj
            • December 2018
            • 16

            #6
            Hej igen!

            Tack för alla svar!

            Det minsta är bara 20 liter, med en kampfisk i och några snäckor i. Det är nog det jag är mest orolig för.
            Det andra är runt 60 liter, 54-63 l där någonstans med ett stort stimm av Kardinaltetror och Rasbora, några platy yngel och två skäggmunsmalar (som när de blir förstora ska flyttas till en av mina kompisars kar).

            Jag har bara hållit på med akvarstik i 3år och fattar inte hur jag har kunnat missa hur kul det faktiskt är. Planerar på att köpa större i framtiden.

            Hmmm, hahaha. Som ni säger är det nog bättre med en foderautomat... Har sett att det finns tabletter som man kan lägga i som ska ge mat till fiskarna under en period, funkar de? Ska jag vara helt ärlig så litar jag inte helt på min ”fiskvakt”... Haha

            Ena karet har varit igång i snart tre år utan några problem med vattenkvalitet innan och det andra har varit igång i kanske ett och ett halvt.

            Jag har ju lämnat karet själv flera gånger, men aldrig så här länge...

            Som sagt, tack för alla svar!!

            Kommentar

            Arbetssätt...