Vattentestare - dropp eller stickor?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • niklas2
    • June 2020
    • 8

    Vattentestare - dropp eller stickor?

    Hej hej

    hur väljer man vattentester och vad ska man testa absolut och hur?

    Tycker jag får inga bra svar när jag söker på forums och Google. Nitrit, pH och hårdhet gh eller kh Kanske rentav båda? Men nitrat och co2 vad indikerar det? Nitrat var väl ofarligt enligt vad jag har hittat, men ofarligt kanske inte är samma som oviktigt?

    dropp eller sticka? Beroende vilken tråd man läser så är den ena mer exakt än den andra. Vilken som är exakt varierar. Är det en ”smaksak”? Verkar som att man gillar mer dropptester, så jag har sökt lite efter de och hittade JBL ProAquaTest Combi Set Plus NH4, är det soft eller onödigt mycket?



  • stefant
    • January 2009
    • 783

    #2
    Det är mest vid uppstart av akvarium som man testar. Då är det bra att följa nitriten. Nitrat bildas det mer och mer av och till slut får man byta vatten. Det kan ju vara bra att veta ungefär hur lång tid detta tar. Men har man växter tar de hand om en del. KH och GH kan man testa för att lära känna sitt kranvatten. pH förstås är bra att kolla så att det är acceptabelt. När karet väl är igång och man byter vatten regelbundet behöver man sällan testa mer. Stickor räcker. Dropptest är bättre men mer tidskrävande och dyrare. CO2 behöver du inte testa om du inte vill fördjupa dig i det för växternas skull.

    Kommentar

    • niklas2
      • June 2020
      • 8

      #3
      Tack för snabbt svar! Och lagom för en ruggit ny nybörjare . Är alla tillverkare av stickor likvärdiga? Eller man ska föredra några?

      tycker det är fint med växterna så lite omtanke ska jag visa de med. Så co2 ska jag plugga på lite mera om.

      Kommentar

      Arbetssätt...