val av växtnäring

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • niklas2
    • June 2020
    • 8

    val av växtnäring

    Halloj!

    Jag har dammat av mitt gamla 100l akvarium och den tuffar på fin fint. Jag blir inte klok på växtnäring. En tanke jag har först, räcker det inte med avföringen från fiskarna? eller det blir inte samma förmultning som på land?

    Jag skulle tro jag behöver någon form av växtnäring, växterna växer inte så bra och tycker det börjar bli en mörk kant kring bladen. Vilken näring ska man välja? bara ta en ur högen?

  • stefant
    • January 2009
    • 783

    #2
    I princip går det bra utan växtnäring. Det beror på hur krävande växter du har. Det går bättre när akvariet har varit igång minst ett halvår.

    Växter behöver näringsämnen, men de behöver också ljus och koldioxid. Är ljus eller koldioxid begränsande hjälper det inte med växtnäring. När jag har använt växtnäring har jag fått mycket alger. Då har det funkat bättre utan växtnäring efter att akvariet har blivit väl inkört.

    Kommentar

    • niklas2
      • June 2020
      • 8

      #3
      ja det är en bra fråga =) jag pekade bara på några olika i affären :P beställt lite näring nu, kan kanske vara bra då karet står i ett ganska "mörkt" rum med indirekt solljus hela dagen.

      alger gör inte så mycket tror jag, tycker mina malar behöver lite mera käk

      Kommentar

      • stefant
        • January 2009
        • 783

        #4
        Växtnäring kan inte kompensera för dåligt ljus.

        Kommentar

        • niklas2
          • June 2020
          • 8

          #5
          Men akvarielampan bör räcka? eller jag ska flytta mitt kar? nu blir jag osäker här

          Kommentar

          • stefant
            • January 2009
            • 783

            #6
            Den räcker nog, i alla fall för "lättare" växter. Du får väl se vilka växter som trivs. Jag kommenterade på att du antydde att du skulle använda växtnäring på grund av att akvariet inte fick så mycket ljus.

            Kommentar

            • niklas2
              • June 2020
              • 8

              #7
              ja jo det är klart, men tänker det kommer viss näring eller vitaminer av solljuset med? jag skjuter från höften hej vilt, därför jag frågar och tacksam för det fina tålamodet som finns i detta forum =) fortsätt så

              Kommentar

              • stefant
                • January 2009
                • 783

                #8
                Njet, endast ljus.

                Kommentar

                • miluhe
                  • June 2006
                  • 2090

                  #9
                  Jag använder happy life carbo varje dag o happy life plant 1 gång i veckan. Mina växter växer helt otroligt o trivs

                  Kommentar

                  • Selafiel
                    • June 2020
                    • 137

                    #10
                    Ursprungligen postat av miluhe
                    Jag använder happy life carbo varje dag o happy life plant 1 gång i veckan. Mina växter växer helt otroligt o trivs
                    Kör likadant, och mina växer också på bra. Svärdsplantorna har växt väldigt mycketoch är maffiga, gröna och fina.

                    Kommentar

                    • MariaBj
                      • January 2016
                      • 121

                      #11
                      Om man inte känner för att köra på max med koldioxid och näring är det bra att akvariet inte får alltför mycket ljus utifrån. För min del är enda vettiga placeringen av akvariet mitt emot en vägg med fyra stora fönster, alltså blir det mycket ljus som faller in på det. Jag hade först stora problem med alger och växterna växte dåligt- tills jag förstod att om växterna får så mycket ljus måste man också tillföra mycket av allt annat de behöver. Annars slutar de växa och alger frodas.

                      Från fiskbajs och sådant som multnar får växterna en del av de näringsämnen de behöver- de som benämns makronäring. Mikronäringen behöver ofta tillföras, även om man har så mycket makronäring att det inte behövs. Men jag skulle nog köpa heltäckande näring som PMDD och börja tillföra med försiktighet om växterna inte ser ut att må bra utan.

                      Kommentar

                      • Fiskburken
                        • March 2019
                        • 198

                        #12
                        I ärlighetens namn använder jag väldigt lite växtnäring då jag har ett trettiotal fiskar som bajsar i ett 200 l, så att dosera mer än 5 ml en gång i månaden är kontraproduktivt. Kör Kör EasyLife Profito (och Easy Carbo) men har funderat att flytta över till Tropica Premium för att inte addera nitrater.

                        Kommentar

                        Arbetssätt...