Vattenberedningsmedel / Hälsopreparat

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • niklas2
    • June 2020
    • 8

    Vattenberedningsmedel / Hälsopreparat

    Halloj!

    Jag har dammat av mitt gamla 100l akvarium och den tuffar på fin fint. Jag undrar hur man ska göra med all vattenkemi egentligen.

    Läser man på vissa vattenberedningsmedel eller "hälsopreparat" kan det stå på vissa, ska man göra de återkommande. Finns det någon bra artikel som jag kan plugga på vad de gör, och vilken man ska välja av den stora mängden olika sorter.

    Med vänlig hälsning
    Niklas
  • stefant
    • January 2009
    • 783

    #2

    Kommentar

    • Sleaper

      • September 2008
      • 2876

      #3
      Generellt skulle jag säga att inga tillsatser behövs. Men beroende på om man t.ex. har kommunalt eller egen vattenförsörjning kan det se olika ut. Uppgifter om det kommunala vattnet finns oftast att läsa om på kommunens hemsida. Man kan vid nystart tillsätta vattenberedningsmedel typ Aquasafe och någon typ av bakteriekultur, inga måsten men det kan ju ändå kännas bra. Kan man få tag på lite använd filtermedia från ett inkört filter som man kan placera i filtret på det nya akvariet så är det absolut det bästa av alla preparat .

      Kommentar

      • stefant
        • January 2009
        • 783

        #4
        Om man har kloramin i vattnet behöver man använda vattenberedningsmedel

        Kommentar

        • Kjell Fohrman
          Administrator

          • December 2001
          • 48147

          #5
          Ursprungligen postat av stefant
          Om man har kloramin i vattnet behöver man använda vattenberedningsmedel
          Ja det måste man göra, fast det är bara vissa vattenberedningspreparat som neutraliserar kloramin, de flesta vattenberednings preparat neutraliserar bara klor (som är något helt annat och dessutom relativt ofarligt).
          Det brukar stå på förpackningen vad preparatet neutraliserar
          Akvaristiska hälsningar
          Kjell
          Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
          Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

          Kommentar

          • niklas2
            • June 2020
            • 8

            #6
            Tack för ditt svar Kjell,

            Så då får man maila sin kommun för att få reda på det, hittar bara vattentester för klor vilket är "onödigt" då, basserat på "relativt ofarligt"?

            Kommentar

            Arbetssätt...