30 l utan cirkulation

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Yngel till Yngel
    • October 2013
    • 18

    30 l utan cirkulation

    Hej. Jag är i startgroparna att starta upp ett 30 l.
    Tilltänkta invånare är främst räkor. Kanske någon snäcka. Möjligen en kampfisk alternativt några guppy eller liknande liten fisk. Tänker inte överbefolka utan välja 1 (eller ett fåtal) simmare och x-antal räkor.

    Nu till min fråga. Pump eller inte.

    Jag är inte nybörjare utan en återfallsakvarist. Jag har haft kampfisk förut i liten skål utan pump, vilket gick bra.

    Men folk här inne har så mycket bra kunskap. Vad ska jag tänka på?

    och i vissa trådar talas om bottensubstrat vilket fungerar som naturligt "filter". Vad tycker ni att jag ska välja att ha på botten?

    Räkor vill ha mörkt underlag?
    Räkor är nytt för mig

    Tack på förhand
    200 L Juwel Lido, Slöjstjärt, L-mal och corydoras.
  • stefant
    • January 2009
    • 783

    #2
    Ursprungligen postat av Yngel till Yngel
    Hej. Jag är i startgroparna att starta upp ett 30 l.

    och i vissa trådar talas om bottensubstrat vilket fungerar som naturligt "filter". Vad tycker ni att jag ska välja att ha på botten?
    Du skall välja en tum ekologisk jord med ett halvt tum sand ovanpå
    Denna artikeln är guld värd, läs den om din engelska är god https://dianawalstad.files.wordpress...imprcs2017.pdf

    Kommentar

    • Tyko
      • April 2015
      • 279

      #3
      Med tanke på att kampfiskar behöver doppvärmare (om du inte har det väldigt varmt hemma) så skulle jag vara orolig över att köra utan en pump som kan sprida värmen. Det är nog bättre att köra på någon art som inte har något problem med rumstemperatur; exempelvis någon Dario eller liten killifisk (jag har Fundulopanchax gardneri i 17-18'C just nu).

      Substratet beror nog mest på vad du vill ha för växter och mängden ljus du ger dem. Jag kör rådasand i de flesta av mina akvarium, de växter som vill ha bottennäring punktgödslar jag med "näringskulor" och de andra får flytande näring.

      Kommentar

      • Yngel till Yngel
        • October 2013
        • 18

        #4
        Ursprungligen postat av stefant

        Du skall välja en tum ekologisk jord med ett halvt tum sand ovanpå
        Denna artikeln är guld värd, läs den om din engelska är god https://dianawalstad.files.wordpress...imprcs2017.pdf
        Tack, Stefant för länken. Den va riktigt intressant. Det är ett tipps som vore kul att testa.
        200 L Juwel Lido, Slöjstjärt, L-mal och corydoras.

        Kommentar

        • Yngel till Yngel
          • October 2013
          • 18

          #5
          Ursprungligen postat av Tyko
          Med tanke på att kampfiskar behöver doppvärmare (om du inte har det väldigt varmt hemma) så skulle jag vara orolig över att köra utan en pump som kan sprida värmen. Det är nog bättre att köra på någon art som inte har något problem med rumstemperatur; exempelvis någon Dario eller liten killifisk (jag har Fundulopanchax gardneri i 17-18'C just nu)..
          Tack, Tyko, för din tanke gällande värmaren i det stillastående vattnet. Jag hade inte tänkt på det. Får se om jag skaffar en liten pump för cirkulationens skull eller om jag anpassar invånarna efter ett akvarium utan värmare.
          200 L Juwel Lido, Slöjstjärt, L-mal och corydoras.

          Kommentar

          • åheim
            • April 2006
            • 13126

            #6
            tycker du ska hålla dig till räkor och snäckor i ett så litet kar. Då behöver du inte värmare eller filter om du inte vill...
            Viva Leo Buscaglia

            Kommentar

            • Yngel till Yngel
              • October 2013
              • 18

              #7
              Ursprungligen postat av åheim
              tycker du ska hålla dig till räkor och snäckor i ett så litet kar. Då behöver du inte värmare eller filter om du inte vill...
              Sant, det blir säkert så. Ska bli kul att testa räkor för första gången, så det blir till att anpassa efter dem.
              200 L Juwel Lido, Slöjstjärt, L-mal och corydoras.

              Kommentar

              Arbetssätt...