30 l utan cirkulation

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Yngel till Yngel
    • October 2013
    • 18

    30 l utan cirkulation

    Hej. Jag är i startgroparna att starta upp ett 30 l.
    Tilltänkta invånare är främst räkor. Kanske någon snäcka. Möjligen en kampfisk alternativt några guppy eller liknande liten fisk. Tänker inte överbefolka utan välja 1 (eller ett fåtal) simmare och x-antal räkor.

    Nu till min fråga. Pump eller inte.

    Jag är inte nybörjare utan en återfallsakvarist. Jag har haft kampfisk förut i liten skål utan pump, vilket gick bra.

    Men folk här inne har så mycket bra kunskap. Vad ska jag tänka på?

    och i vissa trådar talas om bottensubstrat vilket fungerar som naturligt "filter". Vad tycker ni att jag ska välja att ha på botten?

    Räkor vill ha mörkt underlag?
    Räkor är nytt för mig

    Tack på förhand
    200 L Juwel Lido, Slöjstjärt, L-mal och corydoras.
  • stefant
    • January 2009
    • 783

    #2
    Ursprungligen postat av Yngel till Yngel
    Hej. Jag är i startgroparna att starta upp ett 30 l.

    och i vissa trådar talas om bottensubstrat vilket fungerar som naturligt "filter". Vad tycker ni att jag ska välja att ha på botten?
    Du skall välja en tum ekologisk jord med ett halvt tum sand ovanpå
    Denna artikeln är guld värd, läs den om din engelska är god https://dianawalstad.files.wordpress...imprcs2017.pdf

    Kommentar

    • Tyko
      • April 2015
      • 279

      #3
      Med tanke på att kampfiskar behöver doppvärmare (om du inte har det väldigt varmt hemma) så skulle jag vara orolig över att köra utan en pump som kan sprida värmen. Det är nog bättre att köra på någon art som inte har något problem med rumstemperatur; exempelvis någon Dario eller liten killifisk (jag har Fundulopanchax gardneri i 17-18'C just nu).