Alger, vilken sort och hur slipper jag dom

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Nnyman
    • December 2019
    • 34

    Alger, vilken sort och hur slipper jag dom

    Tjena, har fått problem med alger, jag gör ett vatten byte i veckan på minst 30% matar varannan dag och inte mycket mat, får även alger på gruset som blir som ett slem, syns inte på bilden då jag gjorde vattenbyte i samband med att jag fotade.

    vill ha tips hur jag slipper dessa tråkiga alger som förstör växtligheten och är trista att se på

    mvh Noak
  • Ansikte 37
    • May 2020
    • 2

    #2
    Tja, jag hade problem med alger också ett tag. Men de enda jag gjorde var att jag gjorde mig av med algerna i akvariumet under ett vattenbyte och drog ner på timmarna akvariet var tänt bara. Idag har jag på akvariet mellan 16.00-20.00 på vardagar och typ 12.00 till 20.00 på helger

    Kommentar

    • Tyko
      • April 2015
      • 279

      #3
      Hur länge har akvariet varit igång? Det ser ut som kiselalger på bilderna, de brukar dyka upp i nystartade akvarium för att sedan försvinna efter en tid.

      Kommentar

      • Fiskburken
        • March 2019
        • 198

        #4
        Ser ut som standard nystartat akvarium ja, men om det varit igång i flera (>4) månader är det mer skumt. Denna sida ger ganska bra exempel på hur det kan se ut i nya akvarier: https://www.aquasabi.com/aquascaping...-cycling-phase

        Det bruna på växterna kallas diatoms på engelska, slemmet var i mitt fall förmodligen rhizoclonium eller melosira (krävde en hel del googling) men du kanske har något annat.

        Själv kör jag numera alltid amanoräkor, körsbärsräkor, och Otocinclus vilket ger en ganska effektiv städbrigad, men den blir övermannad i en nyanlagt akvarium ändå under vissa omständigheter.
        Senast redigerad av Fiskburken; 25 May 2020, 21:55.

        Kommentar

        Arbetssätt...