Problem med nytt akvarium...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • tiger01vincent
    • March 2019
    • 7

    Problem med nytt akvarium...

    Hej! Jag har nyss fått upp ögenon igen för akvarium ,och efter 2 år av paus tänkte fixa ett najs Planted akvarium. Jag har inget Co2 system, men jag har Tropica aquarium soil i det. Jag fixade akvariet nyligen, kanske 1 vecka sedan nu, så allt är nystartat så att säga. Jag har endast 2 amanoräkor och 2 Zebra Neriter i det just nu. Vet ej vad växterna heter, men jag har 5 arter, duckweed, lågt gräs ish, 2 st vanliga "enkla" växter och den sista är den jag har problem med... Inte för att det kanske spelar någon roll, men dem är medel långa, själk med ett alvångt svärd 3/4 av växten. Mörk grön översida och lite rödaktiv undersida. En "fladdrig" kant runt om bladet.

    Mitt problem är detta; Jag ser att den växten har börjat dicentigrera till någon skumm mjuk, typ rutten verision, där hela växten bara blir till en slimig sörja (tror att det kallas "melting" på engelska)... Detta händer inte med någon annan växt?!! Kan det ha ock göra med vattnets värden? Det är som sagt nystartat, och jag har ingen riktig erfarenhet med vattenkemi sedan tidigare :/. Det ska tilläggas att växterna tidigare hade växt i ett väldigt dåligt hållet gammalt akvarium, (fick dem gratis på grund av att han skulle slänga dem) .
    Det andra problemet, är ett en av neriterna har stannat upp på glaset, och börjat skrynkla upp lite i kanterna, samt tagit in sim mun. Vill ej att den ska dö, HJÄLP <3

    Vi har egen brunn, ute is kogen i södra stockholm vid nynäshamn. Vattnet från brunnen är ofiltrerat så vi har mycket hårt vatten med mycket kalk (Hårt vatten är då det är mycket kalk och högt pH va?)

    Skulle uppskatta SÅÅÅÅ mycket för hjälp snarast, tack <3

    PS. Rekkomendera gjärna vattenvärde kit osm är bra att ha, då jag inte vet vad som är viktigast/vad man "bör" ha. Tack
    Senast redigerad av tiger01vincent; 19 January 2020, 14:36.
  • Fiskburken
    • March 2019
    • 198

    #2
    När det gäller djuren är det viktigt att du kollar så att nitritnivåerna är mycket låga då detta lätt blir ett problem i nystartade kar. Rekommenderar att du söker på "nitrit" för det finns mängder av trådar här och på Internet om detta ämne. Eftersom du frågade, jag testar själv med teststickor av typen JBL Pro Aquatest (mest för att det är praktiskt, inte bäst) för att få några olika vattenvärden av relevans utöver nitrit.

    Med "vattnet är ofiltrerat", menar du att du inte har ett filter till akvariet? För ett filter är en nödvändighet om du har djur.

    Lite svårt att säga vad felet är med växten är utan att veta arten. Vissa arter är inte en match med hårt vatten dock. Kan också vara så enkelt (speciellt med röda växter) att du har för dålig belysning eller att växten behöver CO2. Det är rätt vanligt att den belysning man får när man köper akvarium är i klenaste laget för att göra det hela billigare.
    Senast redigerad av Fiskburken; 19 January 2020, 14:24.

    Kommentar

    • tiger01vincent
      • March 2019
      • 7

      #3
      Ursprungligen postat av Fiskburken
      Med "vattnet är ofiltrerat", menar du att du inte har ett filter till akvariet? För ett filter är en nödvändighet om du har djur.
      Tja! Tack för svaret! Jag menade att brunnsvattnet inte är filtrerat, därav mycket Kalk i vattnet :P Jag har filter i Akvariet.

      Kan vara på grund av vattnets hårdhet som växten inte pallade... Hittade en pool sticka här hemma, enligt den har vi inget Chlor (det kunde man gissat), pH 7.6-8.0 (kanska högt som sagt...) och en tredje indikator som kallades "total alkalinity" som var på 120ppm (Vet ej riktigt vad den reffererar till... Alkaniteten vet vi ju redan med pH? eller?)

      Tack igen för svaret, ska kolla upp Nitrit nivåerna

      Kommentar

      • Rufus
        • January 2005
        • 866

        #4
        Hej!
        Om du går in på tropica.com kanske du känner igen växten och förstår vad som felar den. Vissa Växter kan behöva acklimatisera sig innan de börjar växa.
        Hårt vatten behöver i sig inte betyda problem men när man har egen brunn kan det vara ngt annat ämne i vattnet som ”stör” .
        men sök som sagt på nätet finns både svenska och engelska sidor där man kan lära sig mkt. Plantswap t ex.
        Akvariet har ju inte så många invånare så har svårt att tro att det är problemet om det inte är ett mkt litet akvarium. Om du inte matar och göder mycket förstås.
        // Annicka

        Kommentar

        • tiger01vincent
          • March 2019
          • 7

          #5
          UPPDATERING: Växten som har problem är tydligen en Cryptecoryne Siliata (enligt han jag fick dem ifrån) men helt ärligt liknar dem mycket mer Cryptocoryne wendtii... Hoppas det kan hjälpa :P

          Kommentar

          • Fiskburken
            • March 2019
            • 198

            #6
            Ursprungligen postat av tiger01vincent
            UPPDATERING: Växten som har problem är tydligen en Cryptecoryne Siliata (enligt han jag fick dem ifrån) men helt ärligt liknar dem mycket mer Cryptocoryne wendtii... Hoppas det kan hjälpa :P
            Okej, om det är en crypto kan du nog vara lugn. Det är tydligen väldigt vanligt att de smälter så fort betingelserna ändras en del mot vad bladen är vana mot. Sedan bildar den nya...

            Kommentar

            • Rufus
              • January 2005
              • 866

              #7
              Cryptocoryne kan ta lite tid på sig och vill stå där och vara ifred tills det blivit ett enda rotsnurr och man måste gallra lite. En växt som blir hur fin som helst( finns ju från små till riktigt långbladiga) när de trivs. Hårt vatten är inget problem för dem. Men de vill ha näring i bottenlagret som inte ska vara för tunt. En favorit som kan frodas i åratal.
              // Annicka

              Kommentar

              • tiger01vincent
                • March 2019
                • 7

                #8
                Tack alla för svaren

                Kommentar

                Arbetssätt...