Cyano.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg

  • Mick13
    svarade
    Följ Åheims tankar han är grymt rutinerad, hans tips fick mig att tänka om och det fick stopp på fisk döden i mitt kar för snart 10 år sedan. Jag kör i gång mina kar med vatten från ett i gångkört kar och anerubabakterier (heter det nog) jag bökar upp lite ytjord under ett lövträd ca3 msk som jag lägger i en 50cl flaska som jag sedan fyller med vatten, ställer den i kylen under 3-4 dagar. När vatten blir vit/grå grumligt silar jag bort jorden med hjälp av ett kaffefilter. Häller ner 2-3 dl av det grumliga vattnet i karet som innehåller snälla bakterier.Matar lite i karet. 2 dagar senare häller jag i resten av grumlet och har i lite mat i karet. Zoo butiker brukar vara pigga på att ge råd om dyra produkter som uppsatrtskulturer och medicner som gräver djupahål i börsen.

    Lämna en kommentar:


  • Sleaper
    svarade
    Finns lite att läsa här: https://www.aquasabi.com/aquascaping...n-the-aquarium

    Lämna en kommentar:


  • Åsa-Marie
    svarade
    Ursprungligen postat av Sleaper

    Det går att köpa enbart KNO3 https://www.perfectaqua.se/store/p/p...at-kno3-284307
    På kort sikt triggar vattenbyten cyano, vilket man kan märka rätt tydligt. Cyano reagerar lite som växterna på det viset. Men därmed inte sagt att man skall upphöra helt med vb, utan ha en regelbunden skötselrutin med vb och rengöring av filter etc. Jag hade testat Ei-metoden, dvs. 50%-vb varje vecka och fulldos av PMDD, men med lite extra KNO3. Men man behöver egentligen veta lite mer om akvariet för att komma med förslag på åtgärder.
    Testerna visar fosfat under 0,02 nitrat 10ppm. Alltså fosfaten är lägre då är de fosfat som saknas ?

    Lämna en kommentar:


  • Åsa-Marie
    svarade
    Enligt fosfat test så är inte det heller för högt.

    Lämna en kommentar:


  • Christer5
    svarade
    Ursprungligen postat av Åsa-Marie
    Så du tillsätter det inte varje dag?
    Easy Life Carbo tar inte bort cyano,jag byter 30 % med vatten varje vecka och tillsätter då Carbo enligt dosening på flaskan.

    Lämna en kommentar:


  • Sleaper
    svarade
    Ursprungligen postat av Åsa-Marie
    Kan man köpa bara en del av pmdd ? De finns inget färdigblandat ?
    Det går att köpa enbart KNO3 https://www.perfectaqua.se/store/p/p...at-kno3-284307
    På kort sikt triggar vattenbyten cyano, vilket man kan märka rätt tydligt. Cyano reagerar lite som växterna på det viset. Men därmed inte sagt att man skall upphöra helt med vb, utan ha en regelbunden skötselrutin med vb och rengöring av filter etc. Jag hade testat Ei-metoden, dvs. 50%-vb varje vecka och fulldos av PMDD, men med lite extra KNO3. Men man behöver egentligen veta lite mer om akvariet för att komma med förslag på åtgärder.

    Lämna en kommentar:


  • åheim
    svarade
    För mig har vattenbyten aldrig ledit till nån bättring, jag har minskat på dem.

    Lämna en kommentar:


  • Åsa-Marie
    svarade
    [QUOTE=åheim;n2412598]
    Ursprungligen postat av Åsa-Marie
    Nää det tror jag du helt kan avfärda. Cyano uppkommer oftast i näringsfattiga kar så du kan prova att mata lite frikostigare...
    Jag böt vatten varje vecka tidigare. Innan allt gick åt skogen. Nu har jag bytt varannan vecka i 6 månader. Men jag ser ingen skillnad. Vad är bäst ? Få och större byten eller små och täta?

    Lämna en kommentar:


  • Åsa-Marie
    svarade
    Ursprungligen postat av Sleaper

    Det kan vara att det är just nitrat som saknas. Att tillsätta KNO3 (PMDD) kan vara en framkomlig väg.
    Kan man köpa bara en del av pmdd ? De finns inget färdigblandat ?

    Lämna en kommentar:


  • åheim
    svarade
    [QUOTE=Åsa-Marie;n2412595]
    Ursprungligen postat av åheim


    tänkte om cyanon beror på att min botten är för skitig?
    Nää det tror jag du helt kan avfärda. Cyano uppkommer oftast i näringsfattiga kar så du kan prova att mata lite frikostigare...

    Lämna en kommentar:


  • Åsa-Marie
    svarade
    [QUOTE=åheim;n2412587]
    En botten med en del mulm (ej att förväxla med avföring) är en hälsosam miljö och ett tecken på att nitrifieringen fungerar och balans råder! I denna mulm, som jag vårdar ömt, uppstår liv i form av små små djur som fiskar kan hitta och fullt med goda bakterier! En del fiskodlare förespråkar att man lägger fiskens ägg i mulm som förhindrar att äggen möglar då ytan hålls ren av de goda bakteriena i mulmen... nu märker jag att jag snöar in här

    tänkte om cyanon beror på att min botten är för skitig?

    Lämna en kommentar:


  • åheim
    svarade
    Ursprungligen postat av Åsa-Marie
    Har fått höra att högt fosfat kan vara en orsak. Men hur kan man få högt fosfat om nitrat är lågt? Kan botten vara för skitig samtidigt som vattnet är för rent ? Jag tycker att de gärna kommer upp lite bös om man grejar med gruset. Men helt rent ska väl inte gruset heller vara ?
    En botten med en del mulm (ej att förväxla med avföring) är en hälsosam miljö och ett tecken på att nitrifieringen fungerar och balans råder! I denna mulm, som jag vårdar ömt, uppstår liv i form av små små djur som fiskar kan hitta och fullt med goda bakterier! En del fiskodlare förespråkar att man lägger fiskens ägg i mulm som förhindrar att äggen möglar då ytan hålls ren av de goda bakteriena i mulmen... nu märker jag att jag snöar in här

    Lämna en kommentar:


  • Sleaper
    svarade
    Ursprungligen postat av Åsa-Marie
    Har fått höra att högt fosfat kan vara en orsak. Men hur kan man få högt fosfat om nitrat är lågt? Kan botten vara för skitig samtidigt som vattnet är för rent ? Jag tycker att de gärna kommer upp lite bös om man grejar med gruset. Men helt rent ska väl inte gruset heller vara ?
    Det kan vara att det är just nitrat som saknas. Att tillsätta KNO3 (PMDD) kan vara en framkomlig väg.

    Lämna en kommentar:


  • Åsa-Marie
    svarade
    Ursprungligen postat av Christer5
    Jag tillsätter Easy Life Carbo vid varje vattenbyte och har gjort det i många år,är övertygad att det gynnar växtligheten och man får inga tofsalger.De få gånger jag har haft cyano så har jag noggrant sugit bort cyanon och efter en tid är den borta.
    Så du tillsätter det inte varje dag?

    Lämna en kommentar:


  • Åsa-Marie
    svarade
    Har fått höra att högt fosfat kan vara en orsak. Men hur kan man få högt fosfat om nitrat är lågt? Kan botten vara för skitig samtidigt som vattnet är för rent ? Jag tycker att de gärna kommer upp lite bös om man grejar med gruset. Men helt rent ska väl inte gruset heller vara ?
    Senast redigerad av Åsa-Marie; 14 January 2020, 17:31.

    Lämna en kommentar:

Arbetssätt...