Cyano.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • åheim
    • April 2006
    • 13110

    #16
    För mig har vattenbyten aldrig ledit till nån bättring, jag har minskat på dem.
    Viva Leo Buscaglia

    Kommentar

    • Sleaper

      • September 2008
      • 2876

      #17
      Ursprungligen postat av Åsa-Marie
      Kan man köpa bara en del av pmdd ? De finns inget färdigblandat ?
      Det går att köpa enbart KNO3 https://www.perfectaqua.se/store/p/p...at-kno3-284307
      På kort sikt triggar vattenbyten cyano, vilket man kan märka rätt tydligt. Cyano reagerar lite som växterna på det viset. Men därmed inte sagt att man skall upphöra helt med vb, utan ha en regelbunden skötselrutin med vb och rengöring av filter etc. Jag hade testat Ei-metoden, dvs. 50%-vb varje vecka och fulldos av PMDD, men med lite extra KNO3. Men man behöver egentligen veta lite mer om akvariet för att komma med förslag på åtgärder.

      Kommentar

      • Christer5
        • July 2015
        • 915

        #18
        Ursprungligen postat av Åsa-Marie
        Så du tillsätter det inte varje dag?
        Easy Life Carbo tar inte bort cyano,jag byter 30 % med vatten varje vecka och tillsätter då Carbo enligt dosening på flaskan.

        Kommentar

        • Åsa-Marie
          • September 2014
          • 109

          #19
          Enligt fosfat test så är inte det heller för högt.

          Kommentar

          • Åsa-Marie
            • September 2014
            • 109

            #20
            Ursprungligen postat av Sleaper

            Det går att köpa enbart KNO3 https://www.perfectaqua.se/store/p/p...at-kno3-284307
            På kort sikt triggar vattenbyten cyano, vilket man kan märka rätt tydligt. Cyano reagerar lite som växterna på det viset. Men därmed inte sagt att man skall upphöra helt med vb, utan ha en regelbunden skötselrutin med vb och rengöring av filter etc. Jag hade testat Ei-metoden, dvs. 50%-vb varje vecka och fulldos av PMDD, men med lite extra KNO3. Men man behöver egentligen veta lite mer om akvariet för att komma med förslag på åtgärder.
            Testerna visar fosfat under 0,02 nitrat 10ppm. Alltså fosfaten är lägre då är de fosfat som saknas ?

            Kommentar

            • Sleaper

              • September 2008
              • 2876

              #21
              Finns lite att läsa här: https://www.aquasabi.com/aquascaping...n-the-aquarium

              Kommentar

              • Mick13
                • May 2008
                • 1796

                #22
                Följ Åheims tankar han är grymt rutinerad, hans tips fick mig att tänka om och det fick stopp på fisk döden i mitt kar för snart 10 år sedan. Jag kör i gång mina kar med vatten från ett i gångkört kar och anerubabakterier (heter det nog) jag bökar upp lite ytjord under ett lövträd ca3 msk som jag lägger i en 50cl flaska som jag sedan fyller med vatten, ställer den i kylen under 3-4 dagar. När vatten blir vit/grå grumligt silar jag bort jorden med hjälp av ett kaffefilter. Häller ner 2-3 dl av det grumliga vattnet i karet som innehåller snälla bakterier.Matar lite i karet. 2 dagar senare häller jag i resten av grumlet och har i lite mat i karet. Zoo butiker brukar vara pigga på att ge råd om dyra produkter som uppsatrtskulturer och medicner som gräver djupahål i börsen.
                In vino veritas, in aqua sanitas

                Kommentar

                Arbetssätt...