Cyano.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Åsa-Marie
    • September 2014
    • 109

    Cyano.

    Har ett 180 liters akvarium med tetror. Inget hårt belastat.
    det börja med att jag såg lite cyano högst upp på rutan. Skrapa bort var tillbaka ganska fort. Jag böt pump mot en större för att öka cirkuleringen. De försvann från rutan.
    mina växter börja bli lite slö så börja göda med tropicas gröna gödning. Fick då en alginvation utan dess like.
    behandlade med medel mot alger slutade att göda.
    allt såg prima ut. Tills när behandlingen var över dog mina snabbväxande och cyanon var tillbaka fast nu över växterna.
    Zoo säger du har för rent. Så börjar byta vatten var 14e dag istället för varje vecka.
    hjälper inte. Börjar behandla mot cyano. Blue exit. Hjälper inte
    tar ut rubbet byter grus gör en totalt omstart. Nya växter osv.
    efter en vecka cyanon är tillbaka dödar alla snabbväxande. Behandlar igen. Hjälper inte. Tillför easy carbo. Hjälper inte.
    tar bort allt för hand. Sätter in clearmax filter mot fosfat.
    nu är det mindre men fortfarande inte borta.
    brunalger kommer i massor. Botten ser för jävlig ut. Har nu ändrat belysningen så den ej lyser så starkt o länge och lagt in soluppgång o nedgång. Vet ej resultat av ljuset än.

    nu vad ska jag göra ? Fortsätta byta vatten varannan vecka eller öka till varje ?

    alla säger olika cyano är pga för skitigt botten. Syrefattigt. För rent osv.
  • åheim
    • April 2006
    • 13110

    #2
    Halloj! Med cyano är det så att ingen riktigt vet varför man plötsligt får en invasion...
    I dem fall jag har drabbats så har det alltid varit i lågt belastade kar! Jag har kommit tillrätta med det genom att inte göra mer än att vara nitisk och sugit bort cyanon hela tiden! Att börja göra en hel massa olika åtgärder leder ofta till att man tappar kontrollen och det spårar ur...

    Mitt tips är att nu fokusera på att fisken ska må bra och det gör den om du låter moder natur få igång kvävecykeln, för den är antagligen satt ur spel just nu pga den bekämpning du gjort i panik, (diverse medel och omstart) .

    Jag tror akvariet skulle må bra av mer utdragna vattenbyten (för det är låg belastning säger du) kanske 40% 1 gång per månad är mer lämpligt.
    Sen är det viktigt att låte det vara bara, gör ingenting, förutom att suga bort cyanon med en slang, utan att för mycket vatten försvinner.

    Jag själv oroar mig inte för alger för dem hjäper bara mig att få balans i akvariet.

    Jag vet inte om du är rädd att miljön blir dålig för dina fiskar pga alger eller om det bara handlar om utseendet?

    kolla på det här! https://youtu.be/_dBJU9xEuVk

    Viva Leo Buscaglia

    Kommentar

    • Åsa-Marie
      • September 2014
      • 109

      #3
      Jag uppfattar det som att mina växter blir fulla i alger och sedan slutar dom att växa. Men har märkt att där de är skugga är det mindre av algerna även brunalgerna växer inte där det är skugga.
      jag tror att kanske algmedlet fick igång cyanon som bara legat o väntat.
      men då ska jag inte göra vattenbyten oftare utan egentligen mer sällan.
      Mina växter vill inte växa. Känns som dom står still. Men kan de vara pga att jag slutade att göda dom? Jag slutade med gödningen när algerna kom. Förutom easy carbo.
      förra vattenbytet tillsatte jag lite easy profito.
      första gödningen på månader

      Kommentar

      • åheim
        • April 2006
        • 13110

        #4
        Easy carbo är det ju ingen som riktigt egentligen vad det innehåller eftersom man lägger locket på, förutom att det är någon variant av nåt som liknar glutaraldehyd, vilket i sin tur är ett desinfektionsmedel... Jag skulle aldrig hälla ner det i ett akvarium, överdoserar man dödar det!

        Med någorlunda bra ljus och ett väl etablerat akvarium med fisk och ett bra bottensubstrat så ska det kunna finnas tillräckligt med näring och möjlighet för de flesta växter att växa och frodas. Men det finns ju riktigt krävande växter som måste få extra co2 (easy carbo är inte likvärdigt med co2) för att klara av att leva i ett akvarium och där tillsats av endast näring inte räcker. Och vissa växter gillar helt enkelt inte det vatten man har i sin kran tex så funkar inte javaormbunke i mitt vatten och den anses ju som en av de enklaste...
        Viva Leo Buscaglia

        Kommentar

        • Åsa-Marie
          • September 2014
          • 109

          #5
          Zoo menade att easy carbo kan döda cyano. Jag vet inte om det har hjälpt. För har mixtrat till och ifrån med carbo. Eftersom den är bakteriedödande. Kanske den dödar fel bakterier så cyanon kommer istället ?? Jag kommer ju inte ihåg när jag började mixtra med carbo och i vilket sammanhang den första cyanon kom.

          Kommentar

          • Christer5
            • July 2015
            • 915

            #6
            Jag tillsätter Easy Life Carbo vid varje vattenbyte och har gjort det i många år,är övertygad att det gynnar växtligheten och man får inga tofsalger.De få gånger jag har haft cyano så har jag noggrant sugit bort cyanon och efter en tid är den borta.

            Kommentar

            • Sleaper

              • September 2008
              • 2876

              #7
              Jag hade testat total mörkläggning. Steg 1. Ta manuellt bort så mycket cyano det går. Steg 2. Mörkläggning i 4-5 dagar. Steg 3. Delvattenbyte. Steg 4. Efter mörkläggning och vb tillsätt Happy Life Algin Extra enligt bruksanvisning eller överdosera en aning. Har testat själv att överdosera med ett något bättre resultat, inga negativa konsekvenser med detta som jag kunde se.

              Kommentar

              • Åsa-Marie
                • September 2014
                • 109

                #8
                Har fått höra att högt fosfat kan vara en orsak. Men hur kan man få högt fosfat om nitrat är lågt? Kan botten vara för skitig samtidigt som vattnet är för rent ? Jag tycker att de gärna kommer upp lite bös om man grejar med gruset. Men helt rent ska väl inte gruset heller vara ?
                Senast redigerad av Åsa-Marie; 14 January 2020, 17:31.

                Kommentar

                • Åsa-Marie
                  • September 2014
                  • 109

                  #9
                  Ursprungligen postat av Christer5
                  Jag tillsätter Easy Life Carbo vid varje vattenbyte och har gjort det i många år,är övertygad att det gynnar växtligheten och man får inga tofsalger.De få gånger jag har haft cyano så har jag noggrant sugit bort cyanon och efter en tid är den borta.
                  Så du tillsätter det inte varje dag?

                  Kommentar

                  • Sleaper

                    • September 2008
                    • 2876

                    #10
                    Ursprungligen postat av Åsa-Marie
                    Har fått höra att högt fosfat kan vara en orsak. Men hur kan man få högt fosfat om nitrat är lågt? Kan botten vara för skitig samtidigt som vattnet är för rent ? Jag tycker att de gärna kommer upp lite bös om man grejar med gruset. Men helt rent ska väl inte gruset heller vara ?
                    Det kan vara att det är just nitrat som saknas. Att tillsätta KNO3 (PMDD) kan vara en framkomlig väg.

                    Kommentar

                    • åheim
                      • April 2006
                      • 13110

                      #11
                      Ursprungligen postat av Åsa-Marie
                      Har fått höra att högt fosfat kan vara en orsak. Men hur kan man få högt fosfat om nitrat är lågt? Kan botten vara för skitig samtidigt som vattnet är för rent ? Jag tycker att de gärna kommer upp lite bös om man grejar med gruset. Men helt rent ska väl inte gruset heller vara ?
                      En botten med en del mulm (ej att förväxla med avföring) är en hälsosam miljö och ett tecken på att nitrifieringen fungerar och balans råder! I denna mulm, som jag vårdar ömt, uppstår liv i form av små små djur som fiskar kan hitta och fullt med goda bakterier! En del fiskodlare förespråkar att man lägger fiskens ägg i mulm som förhindrar att äggen möglar då ytan hålls ren av de goda bakteriena i mulmen... nu märker jag att jag snöar in här
                      Viva Leo Buscaglia

                      Kommentar

                      • Åsa-Marie
                        • September 2014
                        • 109

                        #12
                        [QUOTE=åheim;n2412587]
                        En botten med en del mulm (ej att förväxla med avföring) är en hälsosam miljö och ett tecken på att nitrifieringen fungerar och balans råder! I denna mulm, som jag vårdar ömt, uppstår liv i form av små små djur som fiskar kan hitta och fullt med goda bakterier! En del fiskodlare förespråkar att man lägger fiskens ägg i mulm som förhindrar att äggen möglar då ytan hålls ren av de goda bakteriena i mulmen... nu märker jag att jag snöar in här

                        tänkte om cyanon beror på att min botten är för skitig?

                        Kommentar

                        • åheim
                          • April 2006
                          • 13110

                          #13
                          [QUOTE=Åsa-Marie;n2412595]
                          Ursprungligen postat av åheim


                          tänkte om cyanon beror på att min botten är för skitig?
                          Nää det tror jag du helt kan avfärda. Cyano uppkommer oftast i näringsfattiga kar så du kan prova att mata lite frikostigare...

                          Viva Leo Buscaglia

                          Kommentar

                          • Åsa-Marie
                            • September 2014
                            • 109

                            #14
                            Ursprungligen postat av Sleaper

                            Det kan vara att det är just nitrat som saknas. Att tillsätta KNO3 (PMDD) kan vara en framkomlig väg.
                            Kan man köpa bara en del av pmdd ? De finns inget färdigblandat ?

                            Kommentar

                            • Åsa-Marie
                              • September 2014
                              • 109

                              #15
                              [QUOTE=åheim;n2412598]
                              Ursprungligen postat av Åsa-Marie
                              Nää det tror jag du helt kan avfärda. Cyano uppkommer oftast i näringsfattiga kar så du kan prova att mata lite frikostigare...
                              Jag böt vatten varje vecka tidigare. Innan allt gick åt skogen. Nu har jag bytt varannan vecka i 6 månader. Men jag ser ingen skillnad. Vad är bäst ? Få och större byten eller små och täta?

                              Kommentar

                              Arbetssätt...