Problem med brunalger

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Millan_1
    • January 2020
    • 4

    Problem med brunalger

    Hej,
    har två akvarium, ett på 40 och ett 54-liter. Har fått problem med brunalger i 40-litersakvariet. Jag har haft en del akvarier i olika storlekar genom åren tom mindre än 40-litersakvariet (med ledbelysning) jag har nu men har aldrig haft problem med brunalger.
    Jag matar fisken med minsta möjliga dos så det kan inte bero på det.
    Vattenbyte ofta och lite. Har även ökat på ljustimmarna då jag fått veta att det ska vara bra mot brunalger.
    Har tom tagit ur allt, gjort rent grus och växter och "startat om" akvariet från början men brunalgerna har kommit tillbaka...
    Finns det något bra medel mot brunalger? Jag använder Easy Life filter medium vid vattenbyte i båda akvarierna.
    Snart ger jag upp med det lilla akvariet. Det större akvariet har jag knappt någon alger alls.

    Tacksam för svar! // Camilla




  • åheim
    • April 2006
    • 13110

    #2
    Halloj! Jag personligen ser inte alger som något ont, jag blir snarare glad över många sorters alger som uppkommer i karet, tyvärr är det lättare att hålla växter än att få fram alger på beställning Men vad som orskar dina brunalger/kiselalger kan ha att göra med kisel/kiseloxid som kan finnas i ditt bottensubstrat. Har du samma substrat i de andra karen?
    Viva Leo Buscaglia

    Kommentar

    • Millan_1
      • January 2020
      • 4

      #3
      Hej,
      nej jag har inte samma sorts bottensubtrat i båda karen. Jag har småkornigt, lilafärgat grus i 40-litersakvariet. I 54-litersakvariet är gruset småkornigt och är svart, vit och grått. Det kan alltså ha betydelse vad man har för bottensubstrat?
      Nu har jag i alla fall köpt snabbväxande växter som ska vara bra mot alger. (Aquafleur Hygrophila)

      Kommentar

      Arbetssätt...