Högt ph och mjukt vatten

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Manic
    • February 2005
    • 21

    Högt ph och mjukt vatten

    Hej!
    Jag har några frågor som jag hoppas någon kan svara på och ge mig råd hur jag bör tänka. För tillfället har jag Malawicklider i ett 180 liters kar vilket jag haft under mer än 10 år. Just nu har jag bara tre kvar och har för avsikt att skänka eller sälja dem då den ena tagit över för mycket (växt sig väldigt stor) och jag tröttnat för ett tag sedan. För att kunna återuppliva intresset har jag nu tänkt starta på nytt med andra fiskar och förhoppningvis växter (vilket jag inte har idag).

    Nu till min frågor. Jag bor så att jag har egen brunn och inte kommunalt vatten. Enligt provtagning och analys (Synlab) har vattnet bl.a följande värden; pH 9,7, hårdhet 0,26 dH, alkalinitet 230 mg/l. Vattnet filtreras innan det tappas ur kran. Jag misstänker att det gör att vattnet är mjukt. Däremot så, vad jag förstod av en annan tråd, så avgör alkaliniteten vattnets kH-värde som då ligger på ca 12,9. Stämmer det? Filtreringen tar vad jag förstått bort bl.a. magnesium och gör vattnet mjukt, men kH är fortsatt högt. Kan det stämma? Om dessa värden stämmer bör väl Malawi- och allra helst Tanganyikaciklider vara det bästa att fortsätta med, eller? Jag skulle dock helst vilja testa med andra fiskar som vill ha mjukare vatten och något lägre ph, t.ex. palettciklid. Går det att sänka ph? Och hur svårt är det? Om det är för omständligt så är risken att jag kommer att tröttna. Och finns det andra alternativ istället för Malawi- och Tanganyikaciklider? Och hur skulle t.ex. palettciklid, tetror och växter klara sig i ett vatten med ovanstående värden?
Arbetssätt...