Vattenbyte

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Åsa-Marie
    • September 2014
    • 109

    Vattenbyte

    Hur ofta byter ni vatten och hur många procent ?
    har läst att akvarium bör byta vatten varje vecka om det inte är över 150liter då ska varannan vecka räcka. Stämmer det? Erfarenheter ?
  • Nando

    • October 2017
    • 6050

    #2
    Jag byter en gång i veckan i mitt 120-kar och 240-kar. I 570-karet byter jag var tionde dag. I 30-karet byter jag var femte dag. Mängden vatten jag byter är, i alla kar, ca 20%. Det går säkert att dra ut på bytena lite till men jag har den här rutinen och upplever att den funkar bra.

    Kommentar

    • Åsa-Marie
      • September 2014
      • 109

      #3
      Bottensuger du något ?

      Kommentar

      • Nando

        • October 2017
        • 6050

        #4
        Ja, jag suger ibland (kanske varannan gång) med en hävert lite i sanden där jag kommer åt. Stora delar av karen är dock täckta med grenar/rötter/pinnar/växter/stenar och där kommer jag inte åt att suga alls.

        Kommentar

        • Åsa-Marie
          • September 2014
          • 109

          #5
          Pumpen rengöring av filter osv. Får du göra det ofta?

          Kommentar

          • Nando

            • October 2017
            • 6050

            #6
            Om du känner dig osäker på frekvens och mängd vatten att byta så kan du ju prova dig fram lite. Jag tycker man märker på karets lukt och utseende samt fiskarnas beteende om man har en fungerande rutin.

            Kommentar

            • Åsa-Marie
              • September 2014
              • 109

              #7
              Jag har haft problem med växter som ej trivs. Dom sa i djuraffären att jag böt vatten för ofta. Byter mer sällan nu men då trivs algerna bättre. Har fått kisel alger fulla botten. Ser riktigt skitigt ut fast akvariet är rent egentligen.

              Kommentar

              • Nando

                • October 2017
                • 6050

                #8
                Ursprungligen postat av Åsa-Marie
                Pumpen rengöring av filter osv. Får du göra det ofta?
                Där har jag ingen fast rutin utan rengör när jag märker att det behövs. I de mindre karen märks det tydligt på att flödet i pumpen minskar. I det stora karet har jag bara rengjort hela filtret två gånger på ett och ett halvt år. Det översta lagret i ytterfiltret (förfiltret) byter jag kanske en gång per månad ungefär. Även där märker man på flödet om/när det behövs.

                Kommentar

                • Åsa-Marie
                  • September 2014
                  • 109

                  #9
                  Sköljer du filtren i en hink med akvarievatten eller under kranen ?

                  Kommentar

                  • Nando

                    • October 2017
                    • 6050

                    #10
                    Ursprungligen postat av Åsa-Marie
                    Jag har haft problem med växter som ej trivs. Dom sa i djuraffären att jag böt vatten för ofta. Byter mer sällan nu men då trivs algerna bättre. Har fått kisel alger fulla botten. Ser riktigt skitigt ut fast akvariet är rent egentligen.
                    Jag är ingen expert på alger. Läs guiden om alger och hur man kan motverka dem här på Zoopet, om du inte redan gjort det. Har du många snabbväxande växter? Annars kanske du kan prova med att sätta in vattenpest, limnophila sessiflora och/eller hornsärv. De växer snabbt och ska bidra till att motverka alger. Vissa fiskar är ju också bra på att äta (vissa sorters) alger. Även räkor, tex. Amanoräkor, äter alger. Hur stort är karet och vad har du för fisk och växter nu? Hur länge har det varit igång?

                    Kommentar

                    • Nando

                      • October 2017
                      • 6050

                      #11
                      Ursprungligen postat av Åsa-Marie
                      Sköljer du filtren i en hink med akvarievatten eller under kranen ?
                      Jag sköljer faktiskt alltid i kranvatten. Fast jag vet att rekommendationen är att använda akvarievatten.

                      Kommentar

                      • Åsa-Marie
                        • September 2014
                        • 109

                        #12
                        Har haft igång det i två år cirka. Men fick cyano och gjorde en omstart för 2 månader sen. Cyanon kom tillbaka o satte sig på alla snabbväxande växter igen. Därför har jag tagit bort dom växterna. Har mer långsamtväxande kvar där cyanon ej är lika svår på.

                        Kommentar

                        • Åsa-Marie
                          • September 2014
                          • 109

                          #13
                          Och har koppartetra samt pansarmal. Och sånna där Ottos som ska vara bra på alger. Men dom latar sig mest

                          Kommentar

                          • Nando

                            • October 2017
                            • 6050

                            #14
                            Jobbigt med cyano. Har inte haft det så kan inte lämna något råd, tyvärr.

                            Kommentar

                            • stefant
                              • January 2009
                              • 783

                              #15
                              Jag har akvarier à la Walstad och byter 30% var tredje månad, plus något extra vattenbyte om det är en varm sommar.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...