Cyanoproblem

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Passat
    • February 2008
    • 611

    Cyanoproblem

    Jag startade upp mitt akvarium (Juwel Rio 108L) för 2 år sen när vi flyttade till hus. Under våren 2018 fick jag problem med cyano.
    Jag upptäckte att solen tog sig in i karet på kortsidan via ett fönster i köket. Så jag täckte den sidan.
    Men detta problem höll i sig hela sommaren och hösten. Jag provade allt med mörkläggning, ta bort de lager av cyano som syntes osv.
    de försvann med mörkläggningen men kom tillbaka så snart jag började använda belysningen igen.

    Det slutade med att jag tömde hela karet och gjorde rent med klorin. Köpte ny sand och rötter och växter.

    De har gått ganska bra fram till sommaren igen. Då började problemet om igen

    cyano som jag inte blir av med. Jag upptäckte sedan att morgonsolen vid 5 tiden på morgonen kom in i karet.
    jag började hänga för på natten så att karet var skyddat på morgonen.
    Men sen började det bli nitrit och tillslut så gav jag upp och gjorde mig av med alla fiskar.

    Så nu har karet gått tomt utan fisk i ca 3 veckor.

    Jag ser nu att cyanon är nästan helt borta och de få växter som är där kämpar på att skicka nya skott

    Enligt akvariebutiken är det LED belysningen som är svår.
    Är det fler som haft problem med det och får cyano?

    Nu när jag ser att det nästan är helt borta är jag lite sugen på att starta igen. Men vad ska jag göra för att de inte ska bli grönt igen??

    Har haft akvarium i över 20 år och aldrig haft så här stora problem som nu
    240L SA
    70L
    54L
Arbetssätt...