Problem med akvariet

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Famoberg
    • December 2019
    • 2

    Problem med akvariet

    Hej,
    Är ny här.
    Köpte 50 liters akvarium till dottern (huvudansvar från mig givetvis) Läst på osv i ett års tid men problemen har kommit på löpande band.

    Körde igång akvariet, sköljde stenar o dekor, fyllde vatten osv. Köpte fiskar (sex stycken) efter tre dagar. Bytte 30% av vattnet efter en vecka, fyllde på med kallt. Tillsatte någon medel som djuraffären rekommenderade.
    Adderade ytterligare fyra fiskar en vecka senare varav en ”algätare” resterande Guppys o någon annan vanlig sort. Har nu bytt 30% av vattnet för tredje gången med en veckas mellanrum. Vid senaste bytet i söndags såg jag att filtret rann dåligt, plockade bort o gjorde rent. När jag körde igång det kom en massa slam ut som jag håvade bort.
    Vattnet har varit grumligt hela tiden men inte luktat så jag har härdat ut.

    Idag ringde dottern i panik, algätaren och en av fiskarna låg döda.
    Jag plockade bort dessa och såg samtidigt att resterande fiskar höll sig vid vattenytan.
    Googlade o misstänkte då brist på syre. Sedan såg jag att en av fiskarna blev superpigg, fick ett spratt men föll sedan ner till botten och dog...
    Beslutade mig för att använda vår hävert, tömde 30%, fyllde på och adderade medlet. Fick ta bort växterna som var täckta med slem (får köpa nya i morgon)
    Stängde belysningen (brukar vara på 8-20 ungefär)
    Vattnet grumligt IGEN! Dock är fiskarna inte längre längs ytan utan simmar långsamt omkring.

    Vad mer ska jag göra?!
  • åheim
    • April 2006
    • 13123

    #2
    Om du har filter och cirkulation i karet så är syrebrist inte det troligaste utan att du istället fått höga halter NITRIT. Nitrit blockerar fisken från att syresätta sig och den brukar då söka sig till ytan eller ligga apatisk på botten och det är dödligt om nitriten blir för hög! Nitrit får du i akvariet om du har i mer mat än vad filtret hinner med att bryta ner. stoppa maten helt några dagar sen kan du successivt börja ge lite lite grann och tänk sen i fortsättningen på att mat skapar avfall.
    Ett tips vid nitrit är att tillsätta ett par msk vanligt bordssalt till akvariet, det minskar skadorna från nitriten!
    Viva Leo Buscaglia

    Kommentar

    • Famoberg
      • December 2019
      • 2

      #3
      Tusen tack för svar!
      Precis så var det att den ena fisken som jag såg dö låg på botten apatiskt efter att ha snurrat runt på ytan (som om den var hög...)
      Får se till att sätta till åtgärd i morgon och stoppar intag av mat ett tag.
      Återigen, tusen tack!

      Kommentar

      • cambru

        • September 2008
        • 209

        #4
        Jag tror också på nitrit. Man tycker att man matar så lite så lite men i nystartade akvarium ska det vara mindre ändå. Jag läste någonstans att ofta kommer en nitritspik efter ungefär en månad och om jag läser rätt verkar det vara där ungefär för dig.
        Belysningen skulle jag sänka till max 8 timmar för att minska risken för alger.

        Nu framgår det inte vilket medel du har i vattnet. Det man bör ha i är vattenberedningsmedel som tar bort kloramin och annat som fiskarna inte mår bra av. Förmodligen är det vad du haft i och det är bra.
        Vad du kan överväga är att köpa uppstartsbakterier. Det är inte nödvändigt men kan hjälpa till att få lite fart på de bra bakterierna i akvariet nu i början.

        Filtret ska du inte göra för rent. Misstänker att du har ett innerfilter och det bästa är att skölja ur det filtret i det vatten du tagit från akvariet. Sköljer du under rinnande vatten är det bra om du försöker ha samma temperatur som i akvariet och inte sköljer för noga. Du vill ha kvar de goda små bakterierna som finns i filtret men ta bort skräpet som täpper igen porerna.

        Kommentar

        • Fiskburken
          • March 2019
          • 198

          #5
          Solklart nitrit.

          Även om det är för sent nu så är det man kan göra i förväg att lägga i en del fiskmat som man låter ruttna i ett nytt akvarium (före man skaffat fiskar dvs.) för att skapa en "artificiell" spik som nitritätande bakterier kan växa upp på. Sedan skadar det inte att tillsätta en startkultur eller anti-nitritkultur.

          Oavsett vad tycker jag det är viktigt att MÄTA nitritnivåerna med teststickor om inte annat, denna lilla investering på en hundralapp återbetalar sig när man slipper döda fiskar, speciellt för att det är psykiskt jobbigt. På sikt kan fiskar dö av mer subtila förhållanden som triggar sjukdomar, men nitritdödsfall bör man relativt enkelt kunna undvika helt.
          Senast redigerad av Fiskburken; 12 December 2019, 15:58.

          Kommentar

          Arbetssätt...