Klor trots vattenberedningsmedel?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • MariaBj
    • January 2016
    • 121

    Klor trots vattenberedningsmedel?

    Hej!
    Jag har en fråga angående klor i vattnet. När jag använder teststickor indikerar de för höga halter klor och detta var från början kanske inte så förvånande då jag inte använde något vattenberedningsmedel. Det som förbryllar mig är att stickorna fortfarande indikerar klor trots att jag nu använt vattenberedningsmedel i många veckor. Har någon en tanke om hur detta kan hänga ihop?
  • stefant
    • January 2009
    • 783

    #2
    Vad använder du för teststickor? Jag tar testresultat för klor med teststickor med en nypa salt för jag tror inte det går att lita på just klortestet hos dessa. Man får använda bättre tester för klor om de ska vara tillförlitliga. I och med att du använder vattenberedningsmedel ska du inte behöva oroa dig för klor i vattnet.

    Kommentar

    • MariaBj
      • January 2016
      • 121

      #3
      Ja, teststickor är väl inte optimalt....... Jag använder JBLs.

      Läste någonstans att om man har kloramin i vattnet, vilket jag inte vet om jag har, så krävs dubbla dosen vattenberedningsmedel. Stämmer det?

      Någon som har problem med vattnet i Västerås?

      Fiskarna har vissa symptom så om klor inte är orsaken får jag väl starta en ny tråd och be om hjälp att felsöka.

      Kommentar

      • Fiskburken
        • March 2019
        • 198

        #4
        Kan intyga att JBLs teststickor i mitt gamla akvarium indikerar klor för mig med även när jag absolut inte borde ha det (välsyresatt vatten som stått i en vecka). Har per automatik något lägre pH i nya burken pga. aquasoil och där visar stickorna inget klor med exakt samma vattenberedningsmedel (Tetra) samt dosering/ihällning omedelbart efter dosering.

        Vet inte om förhållandena är desamma här i Enköping. Mina fiskar har klarat sig bra under ett år förutom en del sjukdomar hos rasboror.
        Senast redigerad av Fiskburken; 01 December 2019, 14:17.

        Kommentar

        • Kjell Fohrman
          Administrator

          • December 2001
          • 48148

          #5
          Ursprungligen postat av MariaBj
          Ja, teststickor är väl inte optimalt....... Jag använder JBLs.

          Läste någonstans att om man har kloramin i vattnet, vilket jag inte vet om jag har, så krävs dubbla dosen vattenberedningsmedel. Stämmer det?

          Någon som har problem med vattnet i Västerås?

          Fiskarna har vissa symptom så om klor inte är orsaken får jag väl starta en ny tråd och be om hjälp att felsöka.
          Dubbla dosen vanligt vattenberedningsmedel hjälper inte om kloramin tillsätts i vattnet - däremot så brukar vissa vattenberedningspreparat ta bort kloramin (i så fall står det angivet på förpackningen)
          Tror inte heller att "klorstickorna" ger utslag för kloramin utan bara för klor.
          Akvaristiska hälsningar
          Kjell
          Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
          Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

          Kommentar

          • MariaBj
            • January 2016
            • 121

            #6
            Ok, tack för svar. Då ska jag inte öka dosen vattenberedningsmedel i alla fall....

            Försökte hitta något att läsa om vilka symptom fiskar får om de utsätts för klor men kunde inte hitta någon beskrivning av detta. Någon som vet?

            Kommentar

            Arbetssätt...