Högt no2

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mutterman
    • July 2019
    • 2

    Högt no2

    Hej !

    Har ett 450 liters juvel akvarium som är inkört,med både original filter samt fx4 som är inkörda och alltid haft låga no2 värden.Men efter vatten bytte för en vecka sen sköt no2 i höjden. Vi har alltid haft stabila värden dom senaste sex månaderna. Vi har inte ändrat något i rutinerna av skötseln eller dosering osv.
    Kan tyvär inte ge några exakta värden på grund av jag e utomlands å damen sköter om det hon kör med jbl test stickor å då var no2 på rött medans dom andra värdena låg på grönt så vad är det som kan ha hänt
    när no2 att skjuta i höjden.

    tacksam om lite förslag på vad det kan vara och förslag vad man ska gör om det forsätter
  • stefant
    • January 2009
    • 783

    #2
    Du är utomlands och någon annan matar, så jag skulle tro att det har blivit för mycket mat.

    Kommentar

    • åheim
      • April 2006
      • 13124

      #3
      Jag tror som stefan. Hur mycket filteryta man än har så anpassas mängden nitrifikationsbakterier efter hur mycket avfall det produceras i karet och låt säga att du brukar mata ca 2 msk per dag hela tiden och sen har du en ovan matvakt (nu utgår jag från att det är endast du som engagerar dig i akvariet) som ger 4 msk per dag och då kan det orsaka utslag av nitrit, bör dock återgå på nån dag om karet är inkört.

      Andra möjligheter kan väl vara att det var ett stort vattenbyte och att vattenverket blastat på med kloramin...
      Eller att filtret rengjorts nitiskt..
      eller att flera fiskar ligger döda någonstans...
      Viva Leo Buscaglia

      Kommentar

      • Mutterman
        • July 2019
        • 2

        #4
        Vi kör med foderautomat och damen brukar ta hand om fiskarna eftersom jag jobbar som sjöman borta 3 månader hemma 3 månader så där av jag tycker det är konstigt att det spika så
        var 2 fiskar som hade död med, Är nu Hemma å kan konstatera att akvariet ser normalt ut samma med vatten värdena, ska titta igenom filtren i dag, Men lustigt att. no2 spika i höjden, och nu är allt normalt igen, efter hon gjorde ett större vatten bytte samma dag då hon upptäckte det

        en dum frågaSera Aquatan ska väl neutralisera det mest även Kloramin ?

        Kommentar

        Arbetssätt...