SA och högt pH

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Jenny_E
    • July 2004
    • 661

    SA och högt pH

    Funderar över förutsättningar för mina Sydamerika-planer. Har flyttat och har nu kh på 12 att förhålla mig till. pH ligger runt 8 en knapp vecka efter vb trots alkottar, löv etc.
    Planen är att starta upp ett nytt SA-kar inom kort men funderar över förutsättningarna. Vill ju gärna ha förutsättningar även för lyckad lek och välmående fiskar utan att behöva kämpa alltför mycket i motvind.
    Input? Bra sätt att få stabilt lägre pH? Hur mycket hjälp kan avhärdningsfilter ge? Och hur högt pH kan jag egentligen ha?
  • Tyko
    • April 2015
    • 279

    #2
    Vilket pH du borde sikta på beror ju på var fiskarna du vill ha kommer ifrån, Sydamerika är ingen enhetlig biotop utan det finns en hel del variation. En del arter från från mer höglänta områden i väst borde klara ett pH nära 8; exempelvis många pansarmalar, chaetostoma-malar och tetror. Sedan finns det en hel del intressanta fiskar i norra Argentina och Uruguay som borde klara det (dessa ska dock ha svalare vatten, du klarar dig definitivt utan doppvärmare), exempel här är Corydoras paleatus, Gymnogeophagus arter, några Apistogrammor samt flera tetror. Så att ha en "Sydamerika biotop" är fullt möjligt, men du kanske var ute efter något mera specifikt?

    Kommentar

    • Jenny_E
      • July 2004
      • 661

      #3
      Skalarer, tetror (kardinal, och kilfläcksrasbora trots Asien), corydoras (panda men kan anpassa mig där), bilbukar och nån apistogramma (kakadua?) är tanken. Guppy, ancistrus och körsbärsräkor finns redan.

      Kommentar

      • Tyko
        • April 2015
        • 279

        #4
        Okej, bilbukarna och kardinaltetrorna vill ju ha ett lägre pH, helst under 7, men guppys vill ha ett högre så det du har nu borde passa dem rätt bra. Jag har själv inte behövt sänka hårdheten men vad jag har sett så verkar osmosfilter relativt smidigt, det blir ju dock fortfarande bökigare med vattenbyten än om man kan använda kranvattnet direkt. Personligen så hade jag väntat lite till för att se om pH:t sjunker något (vilket det borde göra) och kanske komplettera med ännu mera löv (https://www.practicalfishkeeping.co....ree-tank-decor).

        Sedan brukar det ju rekommenderas att inte ha scalarer med mindre fiskar som kardinaltetror (och guppys) då dessa förr eller senare blir uppätna, de kommer definitivt också att ta alla körsbärsräkor de kan hitta. Så det kan vara värt att överväga fiskvalet lite.

        Kommentar

        • Sleaper

          • September 2008
          • 2876

          #5
          Finns egentligen bara ett sätt att kunna hålla ett önskat pH konstant över tid och det är ett trycksatt CO2-system med kontroller. Samtidigt blir ju växterna betydligt mycket gladare också.

          Kommentar

          • Jenny_E
            • July 2004
            • 661

            #6
            Ursprungligen postat av Tyko
            Okej, bilbukarna och kardinaltetrorna vill ju ha ett lägre pH, helst under 7, men guppys vill ha ett högre så det du har nu borde passa dem rätt bra. Jag har själv inte behövt sänka hårdheten men vad jag har sett så verkar osmosfilter relativt smidigt, det blir ju dock fortfarande bökigare med vattenbyten än om man kan använda kranvattnet direkt. Personligen så hade jag väntat lite till för att se om pH:t sjunker något (vilket det borde göra) och kanske komplettera med ännu mera löv (https://www.practicalfishkeeping.co....ree-tank-decor).

            Sedan brukar det ju rekommenderas att inte ha scalarer med mindre fiskar som kardinaltetror (och guppys) då dessa förr eller senare blir uppätna, de kommer definitivt också att ta alla körsbärsräkor de kan hitta. Så det kan vara värt att överväga fiskvalet lite.
            Problemet är högt kh vilket ger liten effekt av löv etc. Jag kommer såklart se hur det går framöver, eventuellt minska vattenbyten.
            Intressant nog märkte jag lite, men inte särskilt stor, effekt av kottar och löv innan flytten trots mjukt vatten. Då med pH runt 7 eller strax under dock.

            Gällande fiskvalet är det två olika kar just av den anledningen.

            Kommentar

            • Jenny_E
              • July 2004
              • 661

              #7
              Ursprungligen postat av Sleaper
              Finns egentligen bara ett sätt att kunna hålla ett önskat pH konstant över tid och det är ett trycksatt CO2-system med kontroller. Samtidigt blir ju växterna betydligt mycket gladare också.
              Jag ska läsa noggrannare om det. Vore intressant även mtp växterna men drar mig för mycket teknik.

              Kommentar

              • Jenny_E
                • July 2004
                • 661

                #8
                Tycker mig dock läsa lite olika bud om hur mycket CO2 påverkar pH i hårt vatten.

                Kommentar

                • Sleaper

                  • September 2008
                  • 2876

                  #9
                  Ursprungligen postat av Jenny_E
                  Tycker mig dock läsa lite olika bud om hur mycket CO2 påverkar pH i hårt vatten.
                  Jo, så är det. Ett högt KH gör ju att det inte går att sänka pH till önskad nivå utan att det blir riskabla mängder CO2. KH12 är ju rätt extremt och buffrar väl alla försök till att sänka pH. RO-vatten tillsammans med CO2 är väl enda lösningen. Men då blir det en del teknik..

                  Kommentar

                  • Jenny_E
                    • July 2004
                    • 661

                    #10
                    Ursprungligen postat av Sleaper

                    Jo, så är det. Ett högt KH gör ju att det inte går att sänka pH till önskad nivå utan att det blir riskabla mängder CO2. KH12 är ju rätt extremt och buffrar väl alla försök till att sänka pH. RO-vatten tillsammans med CO2 är väl enda lösningen. Men då blir det en del teknik..
                    Läste lite om ro. Men hur gör man, blandar ro och kranvattnet? Behövs även co2 då?

                    Kommentar

                    Arbetssätt...