ph-värde i nytt kar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Yaz
    • October 2017
    • 80

    ph-värde i nytt kar

    Först vill jag be om ursäkt för att jag startar ännu en tråd, om det ses som spamming så är det helt ok om den tas bort. Jag har letat efter info utan att hitta riktigt rätt.

    Förutsättningar:
    Nytt kar på 54 liter som varit igång med växter osv sedan i söndags.
    Stockholmsvatten, mjukt, dricksvatten-ph 8,5.
    Jag ska introducera de första fiskarna, ett litet stim neontetra på söndag.
    Gjorde nyss alla viktiga vattentester och allt ser bra ut, men ph:t ligger på 8. Jag vill få ner det till 7.
    Kh:t ligger på 0.

    Jag är nybörjare och ingen utbildad kemist, jag ska starta upp ett sällskapsakvarium med 6-åringen och vår blygsamma(?) ambition är att ha glada, välmående fiskar/räkor och hyfsat gröna växter. Inte starta ett kemiskt laboratorium...

    Behöver jag sänka ph:t i detta skede?
    Och i så fall - finns det något sätt som är hyfsat lättförståeligt?

    Mvh en korkad amatör
  • stefant
    • January 2009
    • 783

    #2
    Har du kalksten i akvariet? Vad har akvarieaffären för pH i sitt vatten? Jag tror inte att de håller på och sänker pH. Spontant skulle jag inte bry mig om att sänka pH. Jag vet inte, men jag tror nog att pH går ner lite till 7,5 efter ett tag.

    Kommentar

    • Yaz
      • October 2017
      • 80

      #3
      Ursprungligen postat av stefant
      Har du kalksten i akvariet? Vad har akvarieaffären för pH i sitt vatten? Jag tror inte att de håller på och sänker pH. Spontant skulle jag inte bry mig om att sänka pH. Jag vet inte, men jag tror nog att pH går ner lite till 7,5 efter ett tag.
      Nej, ingen kalksten såvitt jag vet. Har ett gäng självplockade släta stenar från Costa del Sol, men det ska inte vara nån kalksten...

      Menar du affären där jag ska köpa tetrorna? Det är Akvarielagret, jag vet inte deras ph-värde.
      Eller menar du nån av butikerna där jag köpt inredningen/växterna?

      Kommentar

      • stefant
        • January 2009
        • 783

        #4
        Jag tänker på affären där du ska köpa fiskarna. Du kan ju ringa Akvarielagret och fråga angående deras pH-värde och om de gör något för att sänka pH-värdet på det kommunala vattnet. Om de inte sänker pH-värdet så menar jag att du nog inte behöver göra det heller. Ska du jobba med att sänka pH-värdet så tror jag inte att det kommer att vara konstant utan att det kommer att pendla lite upp och ner och det tror jag inte fiskarna mår bra av. Kalksten kan ju buffra vattnet vad jag förstår så att det stannar på ca pH 7,5.

        Kommentar

        • stefant
          • January 2009
          • 783

          #5
          Kan tilläggas att KH för stockholms vatten ska vara högre än noll

          Kommentar

          • Jenny_E
            • July 2004
            • 661

            #6
            Har du nån rot eller liknande?

            Kommentar

            Arbetssätt...