Lågt kh och Easy Carbo?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • 237
    • July 2019
    • 79

    Lågt kh och Easy Carbo?

    Hej!

    Jag har ett 260L Juwel vision uppstartat 12 augusti i år.
    Har lite problem med alger på växter och på rutorna.
    Algerna på växterna är svåra att få bort men på rutorna går det bort lätt med en mjuk svamp och det blir bara som damm.

    Tänkte köra med pmdd och få fart på växterna så kanske algerna minskar. Har även läst att det är bra att ha någon kolkälla så tänkte köra med Easy carbo.
    Jag har ca 3 i kh och ca 6,8ph enligt multitest.
    Andra värdena är bra enligt testet.
    ska köpa kh och pH tester.
    Vad jag uppfattar det som så är det inte så bra att ha i någon extra kolkälla när kh ligger så lågt?

    Ska jag höja kh med bikarbonat eller ska jag bara köra på pmdd och strunta i Easy carbo och se om det räcker?

    Ska jag bara ta bort algerna på rutorna i samband med delvattenbyte? Tänkte om det blir algsporer som gör det värre när det sugs in i filtret och förökar sig?

    Har näringskulor under alla växterna.
    Bör jag ta bort växter som jag inte får bort algerna på? Eller kommer det försvinna om jag får fart på växterna?

    Växter:
    2st cryptocoryne undulata
    2st cryptocoryne Wendtii green mycket mörka alger på
    3st echinodorus bleherae
    2st saggitaria som har stannat helt i växt och inte skickar ut några skott längre.
    1st stor växt med massa svärdliknande blad som växer på bra. (Vet ej vad den heter)

    Fiskar:
    8st Pansarmal
    7st Praktbotia
    20st kardinaltetror
    4st guldgurami
    4st scalarer
    2st siamesiska algätare
    2st algätande rockor.

    //Ronny
  • stefant
    • January 2009
    • 783

    #2
    Hej, jag skulle inte börja med växtgödning i vattnet utan bara testa olika växter och se vad som funkar, och ta bort blad med mycket alger på. Näringskulor under växterna är nog bra. Efter ett tag, kanske 6 mån, kommer det att funka bra. Med växtgödning i vattnet blir det mycket alger, i alla fall när jag har testat. KH 3 är OK. Vad ligger GH på? PMDD kräver täta och stora vattenbyten. Vet inte om du tycker vattenbyten är kul, det gör inte jag speciellt. Men det finns nog några på forumet som använder växtgödning som kan råda.

    Kommentar

    • 237
      • July 2019
      • 79

      #3
      Tack för svar!

      Cryptocoryne Wendtii skulle alla bladen behövas tas bort eller hela plantan?
      GH ligger på ca 4-5
      Byter i nuläget ca 30-40% vatten i veckan och häller i vattenmedel. Vore skönt att ha vattenbyten var 14dag. Är det tätare byten med pmdd?
      Läste att kolfiltret inte bör vara i filtret så kasta ur det, varit i sen start.

      Kommentar

      • stefant
        • January 2009
        • 783

        #4
        Att ta bort blad menar jag är mest för att ta bort alger. När det gäller Cryptocoryne kan man klippa ner dem helt och det kommer nya blad. Men om algerna frodas i akvariet kommer det ju att bli alger även på de nya bladen så småningom. Man ska akta sig för att ta bort för mycket växter på en gång för då får algerna överhanden pga av det. Man vill ha en större växtmassa som växer på bra. Bra, dvs. som komkurrerar ut algerna. Sedan behöver de inte växa speciellt fort för min del. Med PMDD är det väl byte en gång varje eller varannan vecka men det brukar vara 50%. Jag använder inte PMDD själv, har testat men det är lätt att missa i vattenbytesschemat. GH är OK också.

        Kommentar

        • 237
          • July 2019
          • 79

          #5
          Ska köpa lite fler växter. Kan jag bara låta cryptocorynen vara kvar med alger på eller ska jag klippa ner den om jag sätter i fler växter.

          Kommentar

          • stefant
            • January 2009
            • 783

            #6
            Om det är mycket alger på bladen kan det ju vara bra att ta bort de bladen för att få bort lite alger.

            Kommentar

            • åheim
              • April 2006
              • 13109

              #7
              Jag är mycket skeptisk till easy carbo! Den verksamma ingrediensen verkar vara glutaraldehyd och det är ett desinficerande ämne och är mycket giftigt och det är därför det är tydligt angivet att man inte får överdosera! Det den troligen gör är att den tar död på alger och ger då växterna ett försprång men en förkastlig metod enligt mina principer.
              Viva Leo Buscaglia

              Kommentar

              • Sleaper

                • September 2008
                • 2875

                #8
                Algerna är främst resultatet av fiskbelastning/foder, ruttnande växtdelar etc. Även dåligt fungerande filter eller fel skötselregim påverkar. Easy Carbo är inte koldioxid/kolsyra och påverkar inte vattnets pH, så det är en missuppfattning där man förväxlar CO2-gödning och Easy Carbo. Men det går alldeles utmärkt att tillföra CO2 vid KH3, så det är också en slags missuppfattning. Med tanke på dom växter som du har listat räcker det säkert med lite näringskulor som du redan har och rätt måttlig belysning. Men täta vattenbyten är nog inte fel med tanke på fiskbelastningen i karet.

                Kommentar

                • 237
                  • July 2019
                  • 79

                  #9
                  Ursprungligen postat av stefant
                  Om det är mycket alger på bladen kan det ju vara bra att ta bort de bladen för att få bort lite alger.

                  Ska köpa lite fler växter så kan jag rensa bort alla dåliga blad på dom övriga

                  Kommentar

                  • 237
                    • July 2019
                    • 79

                    #10
                    Ursprungligen postat av åheim
                    Jag är mycket skeptisk till easy carbo! Den verksamma ingrediensen verkar vara glutaraldehyd och det är ett desinficerande ämne och är mycket giftigt och det är därför det är tydligt angivet att man inte får överdosera! Det den troligen gör är att den tar död på alger och ger då växterna ett försprång men en förkastlig metod enligt mina principer.

                    Vill inte ha i nått som kan ta död på fiskarna om jag råkar överdosera. Men skönt om algerna försvann

                    Kommentar

                    • 237
                      • July 2019
                      • 79

                      #11
                      Ursprungligen postat av Sleaper
                      Algerna är främst resultatet av fiskbelastning/foder, ruttnande växtdelar etc. Även dåligt fungerande filter eller fel skötselregim påverkar. Easy Carbo är inte koldioxid/kolsyra och påverkar inte vattnets pH, så det är en missuppfattning där man förväxlar CO2-gödning och Easy Carbo. Men det går alldeles utmärkt att tillföra CO2 vid KH3, så det är också en slags missuppfattning. Med tanke på dom växter som du har listat räcker det säkert med lite näringskulor som du redan har och rätt måttlig belysning. Men täta vattenbyten är nog inte fel med tanke på fiskbelastningen i karet.

                      Men tar inte vissa växter upp näringen genom bladen och vissa med rötterna?
                      blir dom växterna utan näring om jag bara har näringskulor vid rötterna?

                      Hade belysningen på timer på 6timmar men ändrade för 1vecka sen när jag läste att växterna behöver 10timmar.
                      ska jag kanske gå ner till 6timmar igen?

                      Kommentar

                      • Sleaper

                        • September 2008
                        • 2875

                        #12
                        Dom växter du räknar upp i listan är mer av typen som kräver mindre näring löst i vattnet. Men man kan ju testa med pmdd ett tag för att se ifall det ger ett bättre resultat. Slutade med CO2 och började "slarva" med pmdd i ett av mina akvarier där växtligheten mest består av cryptocoryne och javamossa men även en del hygrophila difformis. Crypto verkar inte ha några problem med detta, snarare tvärtom. Javamossan utvecklas inte riktigt på samma sätt och känns en aning blekare, men är ändå ok. Mest drabbad är H difformis som är en snabbväxande art, den är en blek kopia på sig själv kan man säga. Den växer men utvecklas inte alls på samma frodiga sätt längre. När det gäller belysning tycker jag att 8tim är ett bra riktvärde. Har man riktigt bra belysning (mängd och kvalitet) kan man lätt minska till 6tim, för att minska risken för algpåväxt. Växterna behöver alltså inte ljus ett visst antal timmar per dag, utan här handlar det också om vilken belysning man har, ifall man tillsätter CO2 osv.

                        Kommentar

                        • 237
                          • July 2019
                          • 79

                          #13
                          Ställer ner ljustimmarna till 8timmar.
                          Sitter original belysning i: MultiLux LED 2x29W. - LED-lysrör: 1st Day och 1st Nature.

                          Går det att köpa 5 växter och sätta i karet på en gång eller bör man växla upp med någon i taget.

                          Ska jag bara ta bort algerna på rutorna i samband med delvattenbyte? Tänkte om det blir algsporer som gör det värre när det sugs in i filtret och förökar sig?

                          Tack alla som svarat!

                          Kommentar

                          • Sleaper

                            • September 2008
                            • 2875

                            #14
                            Ju fler växter desto bättre kan man säga. Men då får man ev. tänka på att tillsätta växtnäring, lite beroende vad för växter man väljer. Kör själv originalbelysning med Multilux 2x23W i mitt Rio 180 och det funkar hyffsat. Jag brukar skrapa rutorna när det behövs men alltid i samband med delvattenbyte.

                            Kommentar

                            • 237
                              • July 2019
                              • 79

                              #15
                              Som det har blivit dom senaste dagarna så får jag alger på frontrutna efter en dag
                              kopplar det till ökade ljustimmar.
                              vill helst inte ha i nå algdödande medel, eller går det att köra en ”kur” för att få bort algerna och sen öka på med växter som då håller algerna i schakt?

                              Kommentar

                              Arbetssätt...