Lågt kh och Easy Carbo?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Sleaper

    • September 2008
    • 2887

    #16
    Finns några varianter av alger som gärna sätter sig just på glaset så det är svårt att säga utan att ha sett akvariet. Vet heller inte hur stora Botiorna är eller vad "algätande rockor" är för något. Men hög fiskbelastning med hög biolast som följd främjar algtillväxt.

    Kommentar

    • 237
      • July 2019
      • 79

      #17
      Botiorna är ca 3,5cm. Algätande rocka som zoobutiken kallade dom är Beaufortia kweichowensis. Inte så duktig på att äta alger men en tätt häftig fisk.
      Kan ta nå kort ikväll på akvariet.

      Kommentar

      • 237
        • July 2019
        • 79

        #18

        Kommentar

        • 237
          • July 2019
          • 79

          #19
          Den stora växten vet jag inte vad det är för någon.
          är ganska mycket alger på den med.

          sista bilden är algerna på frontrutan som kommer tillbaka efter en dag efter jag gjort rent rutan.

          Kommentar

          • 237
            • July 2019
            • 79

            #20

            Kommentar

            • Sleaper

              • September 2008
              • 2887

              #21
              Ser inte ut som en katastrof direkt utan verkar vara ett väl fungerande akvarium. Växten ser ut som en Hygrophila siamensis eller en H corymbosa, en växt som behöver en del näring för att utvecklas riktigt, men dina ser rätt kraftiga ut ändå. Blad med alger är bättre att avlägsna, dom kommer aldrig att bli algfria. Att klippa blad triggar också nybildandet av nya blad. Algerna på rutan ser ut som GDA (green dust algea), finns en del att kolla på nätet om det problemet. Stenen ser helt normal ut med en del alger som alltid kommer med tiden, inget alarmerande direkt. Den ligger ju också så att den är lätt att ta ut och borsta av.

              Kommentar

              • Yaz
                • October 2017
                • 80

                #22
                Jag flikar in med en liten relaterad fråga: Innehåller Easy Carbo koppar? Eller, för att vara exakt - funkar Easy Carbo med räkor?
                Senast redigerad av Yaz; 03 October 2019, 11:48.

                Kommentar

                • 237
                  • July 2019
                  • 79

                  #23
                  Ursprungligen postat av Sleaper
                  Ser inte ut som en katastrof direkt utan verkar vara ett väl fungerande akvarium. Växten ser ut som en Hygrophila siamensis eller en H corymbosa, en växt som behöver en del näring för att utvecklas riktigt, men dina ser rätt kraftiga ut ändå. Blad med alger är bättre att avlägsna, dom kommer aldrig att bli algfria. Att klippa blad triggar också nybildandet av nya blad. Algerna på rutan ser ut som GDA (green dust algea), finns en del att kolla på nätet om det problemet. Stenen ser helt normal ut med en del alger som alltid kommer med tiden, inget alarmerande direkt. Den ligger ju också så att den är lätt att ta ut och borsta av.

                  Tack så mycket för svaret!
                  Ska rensa lite bland dåliga blad och fylla på med lite fler växter och hoppas det blir bättre med algerna.
                  ska läsa på lite om green dust

                  Kommentar

                  • Sleaper

                    • September 2008
                    • 2887

                    #24
                    Ursprungligen postat av Yaz
                    Jag flikar in med en liten relaterad fråga: Innehåller Easy Carbo koppar? Eller, för att vara exakt - funkar Easy Carbo med räkor?
                    Jag har använt Easy Carbo mot tofsalger där jag sprutat detta direkt på drabbade ställen innan vattenbyte vilket gjort att mängden varit rätt hög tillfälligt i akvariet, men ingen reaktion på räkorna. Har även doserat i överkant kortare perioder just mot alger, men inga problem med räkor eller fiskar då heller. Men nyttan av Easy Carbo som växtnäring är jag med skeptisk till och det absolut inget alternativ till CO2.

                    Kommentar

                    • Yaz
                      • October 2017
                      • 80

                      #25
                      Ursprungligen postat av Sleaper

                      Jag har använt Easy Carbo mot tofsalger där jag sprutat detta direkt på drabbade ställen innan vattenbyte vilket gjort att mängden varit rätt hög tillfälligt i akvariet, men ingen reaktion på räkorna. Har även doserat i överkant kortare perioder just mot alger, men inga problem med räkor eller fiskar då heller. Men nyttan av Easy Carbo som växtnäring är jag med skeptisk till och det absolut inget alternativ till CO2.
                      Tack för svar! Jag har inte särskilt gröna fingrar, så jag lär garanterat misslyckas med växterna även om de är ”enkla”.
                      Funderar på växtnäring. Har ploppat ner kulor i sanden men vet inte om det kommer att räcka. CO2-apparatur känns för avancerat, jag kommer inte fixa det.
                      Men det kanske är det enda alternativet.

                      237 - förlåt att jag kapade din tråd...

                      Kommentar

                      • 237
                        • July 2019
                        • 79

                        #26
                        Kapa på du! Bara kul med olika frågor.

                        Hur är det med UV filter, är det samma som att hälla i algmedel?
                        Verkar ju som att jag har fått GDA
                        Läste en tråd på plantswape där han försökt vänta ut algen i en månad men den hade kommit tillbaka på en gång efter rengöring. Någon skrev att det skulle lösa sig snabbt med ett UV filter.
                        Måste vara bättre med en lampa än medel i akvariet?

                        Kommentar

                        • Sleaper

                          • September 2008
                          • 2887

                          #27
                          UVC fungerar väldigt bra mot infusorier och "grönt vatten". Tror inte man kommer åt GDA som sitter på glasen. Möjligt att det kan påverka en del genom att ta död på algsporer, men jag tror inte det löser problemet helt. Man kan ju prova metoden att sänka vattennivån till ett minimum och spraya algerna med väteperoxid 3%, torka bort algerna och sen göra ett delvattenbyte. Hade själv stora problem med trådalger för ett tag sen. Rensade mekaniskt varje vecka men fick inte bukt med detta så efter ett par månader fick det bli en kur med Algin. Körde detta i två veckor vilket tog knäcken på algerna men kanske även min Hygrophila Pinnatifida. Har bara ett par skott kvar av pinnatifida men övriga växter klarade sig helt utan någon synbar negativ påverkan. Skall tilläggas att jag tidigare hade sprayat med väteperoxid på tofsalgerna som var på en redmoore-rot där pinnatifidan var fäst. Det var nog det som tog hårdast, Algin var väl kanske "droppen".

                          Kommentar

                          • 237
                            • July 2019
                            • 79

                            #28
                            Tänkte att om uvc filtret sitter i karet och sen göra rent rutorna så kanske filtret tar död på sporerna?
                            Får man bort GDA med algmedel?
                            är det inte farligt för fiskarna om det kommer väteperoxid i akvariet?

                            Kommentar

                            • Sleaper

                              • September 2008
                              • 2887

                              #29
                              Skulle tro att algmedel likt Algin tar GDA. När det gäller väteperoxid H2O2 så får man ju använda ringa mängd och alltså spraya direkt på algerna. I vatten bryts H2O2 snabbt ner till vatten och syre men man får använda det med förnuft. Man bör också stänga av filter för att inte ha cirkulation i karet utan att H2O2 hamnar där det är tänkt. Man kan ju testa i liten skala för att se hur det verkar. Finns en del att kolla på nätet om detta. https://www.youtube.com/watch?v=j5hYitT4DhM. Men att använda algmedel etc. är det sista man skall pröva, men ibland finns det ingen annan lösning verkar det som.

                              Kommentar

                              • Sleaper

                                • September 2008
                                • 2887

                                #30
                                Apropå UV så har jag aldrig hört att det skulle funka mot GDA så som du tänker. Men man kan ju alltid testa. Ett bra UVC-filter kostar dock en slant..

                                Kommentar

                                Arbetssätt...