Förmodade nitrifikationsproblem ...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • HJ-C
    • April 2008
    • 165

    Förmodade nitrifikationsproblem ...

    Vi har fått en del problem med vårt kar, där det ena symptomet är att växterna sakta håller på att dö. Karet blir övergött och vi verkar ha hamnat i en ond ammonium-cirkel.
    Har lite svårt att avgöra vad en åtgärd egentligen kunde bestå i ...

    Det är inte mitt första akvarium; jag har "alltid" pysslat med framförallt västafrikaner med även amerikanska ciklider i rätt stor skala och vill ändå betrakta mig som någorlunda erfaren. Dock skaffat en liten kit-balja bara för att ha något, efter en paus på något 10-tal år där jag gjort av med all min gamla utrustning, och det har gått ganska bra fram tills nu. De allra vanligaste nybörjarfelen vågar jag därför påstå att vi kan utesluta - Vattenbyten har hela tiden skett regelbundet och matningen är "tillräcklig men återhållsam". De vanligare problemen med alg-explosioner osv har vi också sluppit som en följd av detta. Till en början verkade växterna dessutom trivas, men knappast längre.

    Problemen uppstod för kanske två månader sedan. Akvariet blir övergött och skitigt så det är närmast något alldeles fantastiskt (sediment och "allmänt skit" som man tvingas suga upp, i den grad att man blir förvånad över att det bara kan bli så med korta mellanrum). Med tanke på försiktig matning och antalet invånare (sammanfattar längre ner) förvånar detta mig något.
    Tofsalger och Staghorn har börjat uppenbara sig och växterna dör långsamt, dessutom med någon sorts kalkliknande beläggning på flera av bladen. Anubiasplantorna tynar helt enkelt bara bort och svärdsplantan blir brun och tappar resterna av sina blad, bevuxna med alger. En ond övergödnings-/ammoniumcirkel verkar som sagt ha uppstått.

    Fiskarna däremot visar inga tecken på vantrivsel pga vattenkvalitet och beter sig precis som vilka friska fiskar som helst.

    Akvariet är ett Juwel Primo 60 LED, med den utrustning som följde med. Från början (och fortfarande) planterat med en planta per fisk i form av två Anubias där den ena når från grus till yta och den andra är lägre och en lite större Svärdsplanta, och bebott av en liten (väldigt ung) Ancistrus och ett litet Dorsigera-par (storleksmässig uppgradering får kanske göras när fiskarna blir större men så länge de är av detta format ansåg jag vid köpet att 20l vatten per fisk+planta borde funka).

    Vatten byts som sagt regelbundet. Matningen har vi dragit ner ytterligare på. Antalet ljustimmar har varierats i olika etapper (omgivningsljus som i ett normalt kök under dagtid, men inget fönster-ljus når karet). Kit-innerfiltret fick, märkligt nog, inte med sig något av all skit jag nämnde utan fick bara lite lätt brunfärgat "vattnigt" filtermaterial och byttes precis nyligen ut mot en Eheim Aquaball för som ett test. Det är bara dagar sedan och jag har därför inte riktig koll på det nya filtrets status. EasyCarbo tillsätts dagligen enligt rekommendationer från annat håll och kompletteras veckovis med någon annan EasyLife-produkt vars namn jag glömt, enligt samma rekommendation.


    Tacksam för förslag här - vad gör vi nu? Hur får vi ordning på värdena igen? Ska vi bara konstatera att även tre relativt små fiskindivider med en planta per skalle är för mycket för ca 60l? Det kändes som att det skulle gå ...
    Tack på förhand!
  • admin
    Christian Alfredsson

    • November 2004
    • 11217

    #2
    Jag kör med Easycarbo men även PMDD. Byter 50% varje vecka. Kanske något att prova?

    Med PMDD får du i alla näringsämnen som behövs.

    Har du rötter i så kan de vara de som brunfärgar.

    Christian Alfredsson
    Tekniskt ansvarig Zoopet

    Kommentar

    • HJ-C
      • April 2008
      • 165

      #3
      Tackar för svar!
      Att filtrena blev bruna är inget problem (beror mkt riktigt på rötter), det var bara något jag skrev för att få förklara att det medföljande innerfiltret inte fick med sig något av den grövre skiten och därför byttes.
      Men PMDD får kanske bli nästa steg för att få igång växterna ... Bara lite bekymrad över hur det kunnat bli såhär helt plötsligt - total förändring av "renhet" och växternas mående, från helt ok till att likna bio-överlast. PMDD är absolut ett tips värt att prova oavsett (tackar som sagt).
      Vi har bytt ca 20% vatten varje vecka. Bör detta ökas?

      Kommentar

      • admin
        Christian Alfredsson

        • November 2004
        • 11217

        #4
        Jag följer instruktionen för PMDD bara. Har du bra vattenvärden i kranen ska det inte vara några bekymmer.

        Det kan vara logiskt att du i början hade de näringsämnen som behövdes men att något tagit slut. Utan extra näring blir min javaormbunke helt brun och vissnar.
        Christian Alfredsson
        Tekniskt ansvarig Zoopet

        Kommentar

        • HJ-C
          • April 2008
          • 165

          #5
          Grundfrågan kanske egentligen är / borde ställas som:
          Vad fanken gjorde vi fel och vad hände med balansen?
          Hur lyckas man få denna konstellation övergödd när man avsiktligt är försiktig med näringstillförseln och anser sig ha försökt anpassa växtmassan och sköta vattenbyten?
          Är det faktum att växterna vantrivs s a s "grund-boven"?

          (PMDD-beställning på gång också)

          Kommentar

          • Fiskburken
            • March 2019
            • 198

            #6
            20% av 60 l känns lite, också vad jag läst. Ju mindre akvarium ju lägre ekologisk och därmed kemisk stabilitet. Skulle seriöst överväga 50% på 60 l med innerfilter.

            Inte för att jag har någon längre akvarieerfarenhet som vuxen men mitt enda dödsfall (nitritspik) hittills skedde vid 20% 1,5 ggr i veckan (på 90 l) med innerfilter. Nu byter jag 40% var femte eller sjätte dag och skaffat lätt överdim ytterfilter, och inte haft några fler problem, dock talar jag bara om fem månader hittills dock.

            Men så kan ju det vara något helt annat eftersom det är just växterna som dör för dig... Större vattenbyten är dock billigt att prova så av just den anledningen skulle jag nog testa i ditt läge.
            Senast redigerad av Fiskburken; 17 July 2019, 22:36.

            Kommentar

            • Jenny_E
              • July 2004
              • 661

              #7
              Men vad är tecknen på att det skulle vara övergött? Låter ju snarare som tvärtom och att pmdd nog är en bra åtgärd. Hur sitter anubiasen? (De trivs bättre på en rot än i sanden).
              problemet förutom att växterna vantrivs är som jag förstår det böset? Vad har du för sand?

              Kommentar

              • HJ-C
                • April 2008
                • 165

                #8
                Yes, PMDD bör anlända inom några dagar (hoppas jag ) och ska påbörjas direkt. Självklart kombinerat med större vattenbyten, men sen får vi nästan se om man inte skulle dra igång ett större kar med en gång. Har inte direkt haft såhär små permanent innan (bara som lekkar etc) och tänkte mig att det ju skulle bli lite krångligare men inte att man skulle få dessa problem. Vi provar PMDD iaf.
                Och ja, problemet som jag ser det är "bös", växtdöd och algtendenser, och vid närmare eftertanke har du kanske rätt, Jenny_E ... (Minns inte exakt stl på sand men relativt fin och uppskattningsvis typ 1-2mm).
                Som sagt, vi provar när grejorna anländer och stort tack för svaren!

                Kommentar

                Arbetssätt...