Är detta bra värden (dropptest)?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Serenity
    • June 2019
    • 12

    Är detta bra värden (dropptest)?

    Är lite osäker på KH, karbonathårdheten, pH och resultatet CO2 koldioxid.

    Jag har JBL dropptest.

    Vattnet är testat för 190L akvarium med växter som varit igång 3 veckor med vattenberedning och bakteriekultur och 6st Platy. Nu har invånarna ökat förra veckan till totalt 8 Platy och 4 Siamesiska algätare. Jag har gjort ett vattenbyte på 5% när jag höll på att suga upp lite samlade bajshögar men städade inte noggrant. Imorgon tänkte jag att jag skulle sätta i 6st corydoras och 1 slöjancistrus. Det är brunalger i karet.

    KH: 16 (räknade droppar tills det slog om färg)
    pH: 7
    CO2: 48 (enligt tabell utifrån KH och pH)

    Järn: 0.05

    Ammoniak: 0
    Nitrit: 0.025 (eller något mellan 0-0.025)
    Nitrat: 0

    Är detta bra värden?
    De fiskar/malar jag har i nu verkar trivas.
    Mina växter växer på men är det bra värden för växterna?

    Enligt diagrammet för KH och CO2 så ligger jag på det vita över och inte på det gröna. Jag har en uppkopplad Eheim diffusor på pumputtaget i mitt Juwel 190L. Påverkar detta något negativt eller är det bra?

    Tacksam om någon vill ge klarhet för en nybörjare!

  • Sleaper

    • September 2008
    • 2883

    #2
    KH16 låter lite högt? Men med egen brunn kan det kanske hamna där. Men det finns väl även en del ställen i landet där det kommunala vattnet inte är så mjukt heller. Även CO2 på 48ppm låter mycket, rekommenderat 20-30ppm. Är det en diffusor som blåser in luft i akvariet är det inget man önskar i ett växtakvarium normalt, eftersom det hjälper till att vädra ut CO2. Värdena i övrigt ser jag inget konstigt med. Däremot hade jag börjat med delvattenbyte varje vecka, ca 30% eller mer ifall du kör med pmdd eller liknande flytande fullnäring.

    Kommentar

    • Serenity
      • June 2019
      • 12

      #3
      Tack för svar Sleaper!

      Vi har kommunalt vatten från Trelleborg (längst ner i söder i Skåne). Vi har hårt vatten här nere men stabilt pH på 7 alltid. Jag satte i diffusorn som blåser i luft från min pumputmynning men enligt affären skulle det mer vara för att skapa mer rörelse på vattnet åt fiskarna. Fiskarna tycker om det och leker i strömmen.

      Jag har bara sandbotten så inga jättekrävande växter och har inte haft i någon växtgödning alls i karet än. Läste att Kjell här inne rekommenderat någon annan att vänta minst 4v i ett nyuppstartat kar.

      Diffussorn är en Eheim som sprutar in luft från pumputflödet och det blir en massa otroligt små bubblor som stannar kvar länge i karet och virvlar runt. Kan detta ha ökat CO2 för mycket i mitt kar? Är det en farlig halt för fiskarna?

      Fiskarna som är i och ska i:
      Platy, Siamesiska algätare, Corydoras malar, Slöjancistrus, Gurami, Amanoräkor.

      Hur får jag ner CO2 halten?
      Senast redigerad av Serenity; 13 July 2019, 10:47.

      Kommentar

      • åheim
        • April 2006
        • 13123

        #4
        Det är ju konstiga värden eftersom du tydligen har 0 nitrat... då funkar ju inte kvävecykeln.
        Viva Leo Buscaglia

        Kommentar

        • Serenity
          • June 2019
          • 12

          #5
          Åheim Jag har haft igång karet i 3v och det enda jag har haft i är vattenberedning och bakteriekultur från JBL.

          I 2.5v har jag haft 0 i nitrit och först nu börjar nitriten öka lite med 8 Platy och 4 Siameser (hade bara 4 Platy i från början). Innan dess har jag haft 0 av allt (ammoniak/nitrit/nitrat).

          Som jag förstår det med JBL Denitrol så skippar man helt inkörningen. https://www.jbl.de/nl/producten/deta...0/jbl-denitrol (kolla videon).

          Jag har ett litet 54l kar också som varit igång i 1.5 månad och den har lite nitrat nu på 1mg/l. Körde samma grej där med Denitrol.

          Ammoniak värdena har alltid varit 0 och Nitrit alltid 0 i 190l medan 0.025mg/l i lilla 54l men det fick jag för att jag körde i fiskar för sent och har inte sedan dess gjort några stora vattenbyten.

          Jag vet inte hur värdena ska se ut när man kör med JBL Denitrol bakteriekultur men att ha inget mätbart ammoniak och nitrit är väl bra? Nitrat ska man väl inte ha för mycket av heller då det väl inte bara tyder på att ammoniak-nitrit-nitrat cykeln funkar men också att karet är skitigt och behöver rengöras och vattenbyten?

          Vad jag egentligen vill säga är väl hur vet man att man har ett färdigcyklat kar där just kvävecykeln fungerar? Är det inte att ha 0 i alla värden (ammoniak/nitrit/nitrat)?
          Senast redigerad av Serenity; 13 July 2019, 12:51.

          Kommentar

          • Sleaper

            • September 2008
            • 2883

            #6
            Ursprungligen postat av Serenity
            Tack för svar Sleaper!

            Vi har kommunalt vatten från Trelleborg (längst ner i söder i Skåne). Vi har hårt vatten här nere men stabilt pH på 7 alltid. Jag satte i diffusorn som blåser i luft från min pumputmynning men enligt affären skulle det mer vara för att skapa mer rörelse på vattnet åt fiskarna. Fiskarna tycker om det och leker i strömmen.

            Jag har bara sandbotten så inga jättekrävande växter och har inte haft i någon växtgödning alls i karet än. Läste att Kjell här inne rekommenderat någon annan att vänta minst 4v i ett nyuppstartat kar.

            Diffussorn är en Eheim som sprutar in luft från pumputflödet och det blir en massa otroligt små bubblor som stannar kvar länge i karet och virvlar runt. Kan detta ha ökat CO2 för mycket i mitt kar? Är det en farlig halt för fiskarna?

            Fiskarna som är i och ska i:
            Platy, Siamesiska algätare, Corydoras malar, Slöjancistrus, Gurami, Amanoräkor.

            Hur får jag ner CO2 halten?
            Cirkulation är bra men luftbubblor gör ingen nytta. Att få ner CO2 är ju bara att strypa tillförseln. Om du inte tillför CO2 så kan du glömma CO2 tabellen, du har alltså inga höga nivåer av CO2 som tabellen visar. Det är annat som styr ditt pH.

            Kommentar

            • åheim
              • April 2006
              • 13123

              #7
              Ursprungligen postat av Serenity

              Vad jag egentligen vill säga är väl hur vet man att man har ett färdigcyklat kar där just kvävecykeln fungerar? Är det inte att ha 0 i alla värden (ammoniak/nitrit/nitrat)?
              Det vet du genom att du inte har mätbara nivåer av ammonium och nitrit men däremot nitrat, som är slutprodukten!
              Viva Leo Buscaglia

              Kommentar

              • Sleaper

                • September 2008
                • 2883

                #8
                Ursprungligen postat av Malawi_forever
                KH på 16 är bra. Tycker inte alls det är för högt. Tyder på stabilt vatten. Upp till 20 inga problem. Värre med lägre.

                Diffuser gör ingen nytta tvärtom. Växter brukar inte gilla dom. Ska man syresätta vattnet så ska vattnet upp och vänd vid ytan och göra lite vågor eller virvlar på ytan. Skjut istället utblåset mot ytan utan diffuser.

                Bästa mal på äta alger är små små ancistrus. 3-4 centimeter. När de blir större börjar de äta fodret och är inte lika effektiva. När de är riktigt stora är de nästan värdelösa på äta alger.
                Min kommentar angående KH var inte att det skulle vara för högt utan bara ett konstaterande att det är rätt ovanligt (ev. mätfel?). Lägre KH är absolut heller inget problem, snarare önskvärt i ett växtakvarium eller för akvarium med fiskar som kommer från delar av världen med mjukt vatten och med låg karbonathårdhet.

                Kommentar

                • Serenity
                  • June 2019
                  • 12

                  #9
                  Tack så mycket alla för er input!

                  Jag har nu försökt både utan och med diffussorn men tyvärr tycker jag inte att mitt helt fabriks nya Juwel Trigon 190l har någon kraft i utblåset Malawi_forever. Jag riktar det mot ytan men tycker inte den gör några vågor direkt. Det blir liksom bara just på stället. Så jag koppla på diffusorn men vred insläppet av luft till 0. Jag tycker det ger en smalare stråle längre ut så det blir starkare strömmar och krusningar på ytan och inga bubblor i karet. Men det var mer kraft på ytan med luft till men jag provar så här nu.

                  I det lilla 54l tog jag också KH test och där är ingen diffusor. Jag vet inte om olika kar med typ samma vatten i kan ha olika värden på KH/CO2 eller det är diffusor som ändå ger mer CO2. Värdena var KH 13 så lite lägre men enligt tabellen var det inom det högre spannet. Jag har stabilt pH på 7 alltid i båda karen.

                  Jag får väl läsa på lite om vad mina fiskar vill ha för karbonathårdhet men inte så mycket jag kan göra åt det. Jag köper mina fiskar från ett ställe i närheten så förmodligen har väl dem också rätt hårt vatten och fiskarna är vana vid det.

                  Angående nitrat nivån på 0 sa min affär att man kunde sätta i växtnäring så skulle nitraten öka. Är det rätt väg att gå? Du Sleaper skrev att jag skulle göra vattenbyten om jag hade i växtnäring så det låter motsägelsefullt eller?
                  Senast redigerad av Serenity; 13 July 2019, 23:24.

                  Kommentar

                  • Sleaper

                    • September 2008
                    • 2883

                    #10
                    Det KH kranvattnet har är stabilt och ändras möjligen marginellt över tid ifall det finns processer som påverkar ,(växter som käkar karbonater i brist på CO2 tex.). Fiskarna har inga problem med ett högt KH utan möjligen vid lek för vissa arter. Någon CO2 att tala om finns som sagt inte eftersom du inte tillsätter någon, så det är inget att oroa sig för. När det gäller tillsats av flytande näring så görs oftast detta i samband med ett vb för att inte bygga upp restämnen från näringen utan hålla rätt nivå. https://tropica.com/da/plant-care/fl...ium-nutrition/
                    För att öka flödet så kan man byta pump i Juwels filter, kolla med affären. Till mitt Rio 180 tycker jag att originalpumpen som har samma kapacitet som i ditt Trigon räcker väl.

                    Kommentar

                    Arbetssätt...