Grumligt vatten i nystartat 110L akvarium

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • batuhanustun
    • July 2019
    • 5

    Grumligt vatten i nystartat 110L akvarium

    Hej, har precis startat upp ett nytt akvarium i min nya lägenhet.
    Det har gått nu ca 4 dagar och vattnet är fortfarande grumligt och har bytt 40% av vattnet varje dag.
    Har bara vitt sand, några stengrottor och Malawi fiskar.
    Inga rötter eller plantor.

    Har ni några tips för detta.
  • cambru

    • September 2008
    • 209

    #2
    Det är inte så bra att byta så mycket vatten varje dag i ett nystartat akvarium, då hinner inte de bra bakterierna växa till sig. Jag skulle som första åtgärd blunda i någon vecka och se om det lägger sig. Kontrollera nitrit och nitratvärden. Sätt i en bakteriekultur för att hjälpa de bra bakterierna på traven. Du kan oxå temporärt sätta i ett innerfilter med fin vit vadd i som du byter ofta.

    Kommentar

    • Sleaper

      • September 2008
      • 2876

      #3
      Sköljt sanden?

      Kommentar

      • batuhanustun
        • July 2019
        • 5

        #4
        Ursprungligen postat av Sleaper
        Sköljt sanden?
        Var lite slarvig med att skölja sanden, kan jag göra det i efterhand och sen starta akvariet på nytt?
        Skulle det vara farligt för mina malawi fiskar som redan är i karet?

        Kommentar

        • Sleaper

          • September 2008
          • 2876

          #5
          Ursprungligen postat av batuhanustun

          Var lite slarvig med att skölja sanden, kan jag göra det i efterhand och sen starta akvariet på nytt?
          Skulle det vara farligt för mina malawi fiskar som redan är i karet?
          Det är säkert orsaken. Bökar sen cikliderna i sanden så blir det värre. Eftersom karet bara varit igång en vecka så skulle jag tömt det tvättat sanden och startat om på nytt. Håll igång filtret i baljan med fiskarna.

          Kommentar

          • batuhanustun
            • July 2019
            • 5

            #6
            Ursprungligen postat av Sleaper

            Det är säkert orsaken. Bökar sen cikliderna i sanden så blir det värre. Eftersom karet bara varit igång en vecka så skulle jag tömt det tvättat sanden och startat om på nytt. Håll igång filtret i baljan med fiskarna.
            Då testar jag med det, finns det något mer ni kan rekommendera för ett nystartat akvarium då jag redan har förlorat en fisk.
            Värdena på vattnet är det inget fel på allt är som det ska vara.

            Kommentar

            • batuhanustun
              • July 2019
              • 5

              #7
              Ursprungligen postat av Malawi_forever

              Köp lite Aquasafe. Flytta fiskarna till ett annat kar eller balja med 20 liter vatten från akvariet. Rengör inte filtret.skölj sedan sanden minst 6-8 gånger. Gärna mer. Fylll sedan karet till hälften när du är klar med sanden. Häll i lite Aquasafe. vänta en kvart så Aquasafe får tid att binda de ämnen som inte ska vara i karet. Släpp i fiskarna och fyll på de 20 liter i karet. Den blå färgen försvinner med tiden. Du ska absolut inte ha rötter och helst inte växter. Bara sten till Malawi.

              Vill du få upp hårdheten och PH värdet i karet kan du tillsätta bikarbonat. Gärna lite havssalt (får inte innehålla antiklumpmedel eller jod. Ren havsalt då det innehåller spårämnen som fisken mår bra av). Men höj bara PH värdet i samband med ett vattenbyte. Spä ute det i lite vatten innan du häller i det. Jag brukar vispa bikarbonaten och saltet tills vattnet blir genomskinligt innan jag häller i det. Har gärna PH stickor och kolla så hamnar runt 7,5-8. PH stickor kan du köpa billigt på apoteket. Billigare än köpa i akvarieaffären och funkar lika bra. 100 st för 199 kr.

              Sen bra mat så får du friska fina malawifiskar. Jag har inte haft en sjuk fisk sedan jag började med Dr. Bassleer. Och fina färger får de. Mycket drygt och kraftfullt. Så de behöver inte mycket. Hela 54% protein. Den som heter Chlorella är bra. Den är som Spirulina men ännu kraftfullare. Men riskerar inte ge mörka fläckar som för mycket Spirulina kan ge på fisken. Storlek medium på pellets. Kommer aldrig köpa annan mat mer än att de ibland får lite levande som "fredagsmys".
              Tusen tack verkligen för det.

              Tar all info och kör med detsamma på det.
              Önskar dig en trevlig helg!

              Kommentar

              • Pop81
                • May 2019
                • 130

                #8
                Hej! Jag passar på att hoppa in i tråden då jag har liknande bekymmer. Har nystartat 240l sen 3 dagar ingen fisk. Har tillsatt vattenberdnings medel men det är fortfarande mjölkigt vatten efter tre dagar. Vad ska jag göra? Har vit ciklidsand o kalk/hålsten i akvariet. Har lagt ganska mycket tid på inredningen för mycket enligt min sambo! så hade varit glad om jag slapp ta upp sanden igen. Den är tvättad men kanske inte tillräckligt noga då kanske:/! Eller kan det va kalkstenen?
                vad ska jag göra?
                Byta allt vatten o tillsätta vattenberdnings medel igen? Har juwels inner filter som medföljer samt en eheim stream on 6500+
                om det nu är kalkstenen som är boven vad kan man göra åt det blir det bättre med tiden?

                Kommentar

                • Pop81
                  • May 2019
                  • 130

                  #9
                  Sen undrar jag om jag ska ta bort det svarta kol filtret eller vad det heter i juwels filterbox?Jag har läst att det dödar det nyttiga bakterierna som man tillsätter med bakteriekulturen eller är det felaktigt? I sådana fall förstår jag inte varför det medföljer o de inte skriver något om det i bruksanvisningarna?

                  Kommentar

                  • Pop81
                    • May 2019
                    • 130

                    #10
                    Ok tack för tippsen! Nu har jag ju redan lagt massa pengar på kalkstenen och många timmar på inredningen så hoppas inte att det är som du säger att det aldrig blir riktigt klart med kalksten i

                    Kommentar

                    • batuhanustun
                      • July 2019
                      • 5

                      #11
                      Ursprungligen postat av Pop81
                      Hej! Jag passar på att hoppa in i tråden då jag har liknande bekymmer. Har nystartat 240l sen 3 dagar ingen fisk. Har tillsatt vattenberdnings medel men det är fortfarande mjölkigt vatten efter tre dagar. Vad ska jag göra? Har vit ciklidsand o kalk/hålsten i akvariet. Har lagt ganska mycket tid på inredningen för mycket enligt min sambo! så hade varit glad om jag slapp ta upp sanden igen. Den är tvättad men kanske inte tillräckligt noga då kanske:/! Eller kan det va kalkstenen?
                      vad ska jag göra?
                      Byta allt vatten o tillsätta vattenberdnings medel igen? Har juwels inner filter som medföljer samt en eheim stream on 6500+
                      om det nu är kalkstenen som är boven vad kan man göra åt det blir det bättre med tiden?
                      Jag löste mitt problem med mjölkigt vatten genom att tömma karet och lägga mina fiskar i ett litet akvarium med samma vatten så länge och sedan tvätta sanden riktigt ordentligt och sedan starta upp akvariet igen och köra bakteriestart och la i fiskarna efter några timmar och allt gick utmärkt och har klart och fint vatten nu med mina malawi och viktoria ciklider

                      Kommentar

                      • Solidus
                        • July 2019
                        • 13

                        #12
                        Lite sen men om du har grumligt vatten i akvariet kan du bygga ett eget filter med hjälp av en pet flaska, filtervadd och en pump.




                        Detta filter fungerar även med grönt vatten

                        http://www.hornbach.se/shop/JUWEL-EC...-detaljer.html

                        Kommentar

                        Arbetssätt...