Komplett omöjlig vattenkemi?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • No name
    • June 2019
    • 8

    Komplett omöjlig vattenkemi?

    Jag startade upp ett akvarium 250 l enligt alla konstens regler. 6 st afrikanska dvärgciklider inledde, 10 kongotetror tillfördes senare. Matar sparsamt. Gör vattenbyte. Använder Tetras vattenpreparat Aquasafe.

    Vad händer, plötsligt? Nitritchock? Två dvärciklider dör hux flux. Fiskar står vid ytan och kippar efter andan. Jag byter vatten och byter vatten. Tillför nitritsänkande medel, Tetra Easybalance. Tar i lite salt. Fiskarna blir normala igen en kort stund. Men strax: tillbaka till vattenytan och kippar. Och det blir bara värre och värre. Fiskar dör igen. Jag byter vatten, etc. Samma slutresultat: d.v.s. fiskar dör, o.s.v. Byter mer och mer vatten. Bara för att strax vara tillbaka till katastrofen som inte går att hejda.

    Kan tillägga: god vattencirkulation, syresättning (Ehem diffusor), växlighet (bland annat vattenpest). Och alger...

    Vatten blir snabbt muggigt, och väldigt oklart. Filtret (Ehem ytterfilter) klarar inte av att få vattnet klart, verkar det som.

    Vad hände?
    Kanske lika bra att lägga ner akvarium som projekt, om det ska vara så svårt att få rätt på kemin...

    Nu byter jag mer än 50% av vattnet. Efter att i två dagar bytt 30% två gånger.

    Om nu vattnet är så förfärligt, varför dör inte alla fiskarna? Är de individer, med olika känslighet för nitrit - eller ammoniak (om det nu är det som fällt ut)?
    Senast redigerad av No name; 07 June 2019, 10:27.
  • No name
    • June 2019
    • 8

    #2
    Kl. 10-11. Jag byter vatten och vips uppvisar två ciklider lekbeteende. Men ikväll/eftermiddag är det väl samma visa: döda fiskar och andra som kippar efter andan. Fortsatt muggig doft från vattnet kan förväntas med stor sannolikhet..

    Det här började bra men blev en total katastrof som bara fortsätter.

    3 fiskar döda hittills, alla ciklider. Tetrorna överlever? Och tre ciklider... än så länge.

    Kl. 12. Jaha... någon timme efter ett stort vattenbyte. Allt frid och fröjd till en början. Men nu: tillbaks till ytan och kippa efter luft. I alla fall den "känsligaste". Snart hänger väl resten på.

    Vad är detta?
    Senast redigerad av No name; 07 June 2019, 11:58.

    Kommentar

    • Kjell Fohrman
      Administrator

      • December 2001
      • 48147

      #3
      Det kan ju var som så att vattenverket just haft något brott på ledningen, eller renspolat någon ledning. I så fall kan det dröja några dagar innan det stabiliserar sig.
      Akvaristiska hälsningar
      Kjell
      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

      Kommentar

      • No name
        • June 2019
        • 8

        #4
        Jordbruksverket får komma och beslagta mina fiskar. Jag förmår inte sköta dem, uppenbarligen. Jag tror inte det är vattenverket utan att detta är bortom all kontroll. Jag har till och med slutat mata fiskarna. Det är ju djurplågeri i mitt kar, oavsett vad jag gör. Alternativt får alla dö och jag får börja om från början och sanera karet och filtret.

        Kommentar

        • ICC
          • November 2006
          • 1310

          #5
          Hej!
          Låter trist med sådana problem. Gissar att du hade en annan vision med att skaffa akvarium.
          Vad har du för övrig inredning?
          Någon sand som fäller ut gift eller annan kemikalie?
          Någon olämplig rot, sten eller dylikt?
          För kallt/varm i vattnet?
          Nya kopparrör i fastigheten du bor i?
          Ytterfiltret, skick och filtermaterial i det? Nytt eller begagnat? Bytt någon o-ringstätning med material som inte är avsett för akvarium?
          Något konstigt lysrör med UV-strålning?
          Har du NÅGOT i eller till akvariet som INTE egentligen är avsett för akvarium?

          Jag tycker det låter som något som "förgiftar" vattnet. Du måste gå igenom varje sak och försöka hitta källan.

          Kommentar

          • Jonas_
            • May 2004
            • 61

            #6
            Vad är "konstens alla regler" i ditt tycke?
            Hur länge har karet varit igång?
            Var filtret nytt ?

            Kommentar

            • No name
              • June 2019
              • 8

              #7
              Karet igång ca en och halv månad. Alla prylar nya, avsedda för akvariebruk.
              Katastrofen inleddes i onsdags med en död fisk på morgonen.

              Rötter har jag två st, har de ballat ur - plötsligt?

              Allting inhandlat från respektabla återförsäljare.

              26 grader i karet.
              Inga nya kopparrör.
              Det enda som hjälper i 15 min är radikala vattenbyten. Då blir alla fiskar glada en liten stund.
              Men strax katastof igen. Som att det är något slags ebola i akvariet.
              Vattnet är dimmigt som i London.

              Jag får väl prova med att ta ut rötterna när jag kommer hem. Om inte alla fiskar redan har dött vid det laget.

              Det kan ju inte vara ett heltidsjobb att ta hand om ett akvarium.

              Ja, jag är väl knäckt. Antingen lägger jag av eller så fär det bli en omstart.
              Senast redigerad av No name; 07 June 2019, 15:39.

              Kommentar

              • åheim
                • April 2006
                • 13110

                #8
                Ta ett djup andetag nu och räkna till 10... Karet är nystartat och det tar nästan 1 månad tills det börjar utvecklats nitrobakter (nyttobakterier) och det tar ytterligare tid för att dem ska utvecklas i tillräcklig mängd för att klara av avfall efter mat som stoopas i karet. Gör men sedan massa vattenbyten under uppstartsmånaden så förlängs uppstartstiden avsevärt... Filtret tar också tid på sig att etablera nitrobakter och det kan ta flera månader innan det fungerar effektivt!
                Mitt råd är minimalt med mat och vattenbyten men med en tillsats av bakteriekultur (typ nitrivec) och ett par msk bordssalt för att mildra skadeeffekt från nitrit!
                Senast redigerad av åheim; 07 June 2019, 17:16.
                Viva Leo Buscaglia

                Kommentar

                • No name
                  • June 2019
                  • 8

                  #9
                  Hej!
                  Tack för alla råd och tips.
                  Min åtgärd idag:

                  1. Sätter igång ett litet helt nytt reservakvarium. Hit tänker jag överföra fiskarna - hur det nu ska gå till utan att skiftet blir alltför drastiskt och att det kommer med en massa förorenat/besmittat vatten. Vattnet i det nya lilla karet är preparerat med Tetra Aquasafe samt Nitrate minus och "Happy Start" från Happy-Life. Eheim powerball installerad.

                  2. Jag har bytt lite vatten i det sjuka karet så att fiskarna får lite respit. De fick även lite foder efter att ha varit svältande i 5 dagar nu.
                  Tanken är att flytta över fiskarna till det helt nystartade lilla karet ganska snart... en risk, men vad har jag för alternativ? De är ju väldigt illa ute i det sjuka karet, med tre döda kompisar vid det här laget.

                  Sedan blir det till att tömma ut och sanera det sjuka karet.

                  Jag återkommer...
                  Tack.

                  Kommentar

                  • No name
                    • June 2019
                    • 8

                    #10
                    Fiskarna har överlevt transporten och simmar nu omkring i 54 L.
                    Sanering av det stora karet inkl. filter och grus inledd.
                    Senast redigerad av No name; 09 June 2019, 19:28.

                    Kommentar

                    • No name
                      • June 2019
                      • 8

                      #11
                      Jag har ytterfilter Eheim classic 2213 (440 L/h)... men jag ska köpa ett classic 2217 istället (1000 L/h). Det behövs nog mer rotation. Karet är på 250 L.
                      Inget aktivt kol. Bara keramiska hylsor och kulor samt skum (grov och fin).

                      Pumpen fungerar dock sämre och sämre... inte samma tryck längre. Och ljudnivån har ökat - nyss med en massa rasslande. Jag har ändå rengjort den. Även "impellern". Men detta har väl inte orsakat katastrofen. Varför ska allt vara så komplicerat...?

                      Kanske skulle jag matat ännu mer minimalistiskt, än vad jag tyckte att jag gjorde. Så det kan vara självförvållat.
                      Men när jag gick igenom stenarna var det en av stenarna som, egendomligt nog, färgade av sig mot fingrarna. Denna är nu avlägsnad. Jag har ingen aning om vad det kan vara för sten. Den var för tung, tänkte jag, för att kunna vara en oljeklump som stelnat efter 70 år i havet.

                      Tack för fodertipset. Jag ska kolla detta.
                      Senast redigerad av No name; 09 June 2019, 20:10.

                      Kommentar

                      • No name
                        • June 2019
                        • 8

                        #12
                        Jag fick ut allt vatten och tvättade allt gruset noga i det sjuka karet på 250 L. Samt rengjorde pump, rötter och sten.
                        Så det är att börja om från början som gäller nu.
                        Fiskarna får gå i 54 L-karet ett tag nu, tills balans är uppnådd.

                        Har hällt i Aquasafe och Happy start.
                        Och lite plantnäring.

                        Förhoppningvis blir det bättre med en pump som tar 1000 L i timmen.
                        Särskilt nu när min Eheim 2213 har blivit så oförklarligt mesig. Trycket på strålen har minskat väldigt mycket, utan att det finns någon vettig orsak till det.
                        Senast redigerad av No name; 09 June 2019, 20:51.

                        Kommentar

                        Arbetssätt...