Nitrit och krångel

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • statisk
    • May 2019
    • 4

    Nitrit och krångel

    Hej alla! Nu hoppas jag på lite goda råd från er proffs, är själv nybörjare på akvarium och fiskar.
    Jag har ett 350L kar med Malawi ciklider. En av dem började visa märkliga sjukdomssymtom (ryckningar, trådbajs, utstående ögon) medan resten verkade må bra bortsett från att alla kliade sig ganska mycket. Efter hundra år (eller iaf en vecka) tog jag med ett vattenprov till vår djuraffär där jag köpte fisken. Det visade sig att jag hade nitrit så jag började byta vatten. Första bytet gjorde jag på söndagen, ca 50 %. Fortsatte med 50% vattenbyte i två dagar till, sen ca 30 % tills idag. Nitriten sänktes till 0,25 (JBL scan) och efter rådfrågning på djuaffären så skulle jag vänta med vattenbyte under helgen och sen ta ett test och se vad det står. Jag tog ett test i morse redan, för att jag inte vill ha en massdöd i mitt akvarium och den visade 0,5. då hade jag alltså inte bytt vatten på ett dygn.
    Blev rädd, så jag gjorde ett till stort byte idag, tillsatte bikarbonat efter råd av en kille jag känner, men känner att jag är trött på att experimentera nu!
    Sanden är grön, min kalksten är grönbrun, börjar komma grönt och brunt alger på glaset osv.

    Kan någon som verkligen kan det här med nitrit och akvarium bara ge mig exakta råd och tips för hur jag ska göra med det här? Alla fiskar mår bättre, den sjuka ryckande fisken med popeye är helt återställd (så glad över det!), men så fort jag inte byter vatten så höjs nitriten och fiskarna blir lite andfådda. jag har haft i bakteriekultur vid de flesta vattenbytena (happylife evolution) men inte alla. Karet har varit igång i ca 6 veckor nu, fisk har funnits i ca 4,5 veckor.

    När jag startade upp akvariet och skulle ha i bakteriekultur så glömde jag ruska på flaskan först. Det kom bara vätska. ruskade den och hällde i lite till. Efter det var karet grumligt i flera dagar, men sen klarnade det upp. Kan mina nitrit-problem ha med det att göra?
    Skulle bli så tacksam om någon av er kunniga ville hjälpa mig.
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48147

    #2
    Kanske kan en del av problemet bero på missen i skakandet eftersom det sannolikt innebar att det i början kom i väldigt lite bakterier. Nu beror det nog mer på att alla vattenbyten har gjort att vattnet inte är helt stabilt.
    Så byt inte vatten så ofta, tillsätt bakteriekultur och mata mindre en tid tills det blir balans i akvariet
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • statisk
      • May 2019
      • 4

      #3
      Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
      Kanske kan en del av problemet bero på missen i skakandet eftersom det sannolikt innebar att det i början kom i väldigt lite bakterier. Nu beror det nog mer på att alla vattenbyten har gjort att vattnet inte är helt stabilt.
      Så byt inte vatten så ofta, tillsätt bakteriekultur och mata mindre en tid tills det blir balans i akvariet
      Hur tror du om jag matar varannan dag under en vecka? När är det läge att göra vattenbyte, jag tänker att jag kanske kan ha lite is i magen när värdet ligger på 0,25 och byta om det stiger till 0,5? Ska jag bara tillsätta bakterier när jag byter vatten, eller ska jag hälla i ändå? Förlåt för alla frågor, är som sagt helt ny på detta och älskar verkligen mina fiskar. Tack så mycket för att du tog dig tiden att svara!

      Kommentar

      • Kjell Fohrman
        Administrator

        • December 2001
        • 48147

        #4
        Mata var tredje dag och då tämligen lite. Du kan tillsätta bakterier utan att byta vatten.
        Akvaristiska hälsningar
        Kjell
        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

        Kommentar

        • Ansikte 37
          • May 2020
          • 2

          #5
          Tja, jag fick en nitrit spik i mitt 240 liters relativt nyligen, jag slutade mata direkt och gjorde ett vattenbyte ca 30% sen väntade jag 4 dagar utan att mata fiskarna innan jag gjorde ett till Vattenbyte på 30%, samma dag matade jag ytterst lite och 3 dagar senare var nitriten borta.

          Gör du Vattenbyte för ofta eller fortsätter matar fiskarna under tiden så ger du inte dom nyttiga bakterierna en ärlig chans att hinna ikapp. (rätta mig om jag har fel, så har jag uppfattat de hela iaf)

          Kommentar

          Arbetssätt...