Nitrivek och Aquatan gör mitt akvarievatten giftigt!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Zombivarg

    • December 2015
    • 249

    Nitrivek och Aquatan gör mitt akvarievatten giftigt!

    Någon annan som råkat ut för detta?
    Även andra märken av vatten start till akvarium har provats med samma resultat.
    Så fort jag tillsätter medlen så får jag dödliga halter av nitrit, vilket dödar både mina fiskar och växter.
    Har aldrig tidigare brytt mig om att göra tester, men nu köpte jag en väska med massor av tester då jag tröttna på att alla mina fiskar & växter bara dog.
    Så jag försökte hitta svaret i testerna, när jag inte hitta det någon annan stans, och det gav mig svar, oväntade svar dock.
    Har till och med dubbel kollat mina värden med en erfaren akvarie butik i Malmö som bara bekräftade vad mina egna tester talat om.
    Bor i hus med egen brun och använder nu mera inget medel i nystartade akvarium.
  • åheim
    • April 2006
    • 13127

    #2
    Så du menar innan tillsatsen fanns ingen nitrit och precis efter att du tillsatte nitrivec och aquatan så fick du en nitritspik?
    Var det bara kombinationen som gjorde det eller gav det samma resultat med var och en av produkterna?
    Viva Leo Buscaglia

    Kommentar

    • stefant
      • January 2009
      • 783

      #3
      Vilken halt av nitrit blir det som är dödlig?
      Vad har du för värden av ammonium och nitrit i brunnsvattnet?

      Kommentar

      • åheim
        • April 2006
        • 13127

        #4
        ... Väntar på svar för det var en grov slutsats!
        Senast redigerad av åheim; 05 March 2019, 14:44.
        Viva Leo Buscaglia

        Kommentar

        • smallfry
          • April 2018
          • 48

          #5
          Jag har också egen brunn och det jobbigaste är att vattenkvalitén varierar så mycket under året. Speciellt under torkan förra sommaren. Men varför använder du Nitrivec? Är det för att det är nystartat? Annars kan du skippa det. Andra medel som t ex Aquatan, Easy LIfe Filtermedia m fl är ju främst till för att neutralisera klor och kloramin. Vilket du inte heller behöver iom din egna brunn.

          Vad har du för vattenvärden i brunnen? Hårt vatten (KH och GH)? Högt PH? I Skåne kan det ju vara kalkigt, precis som här på Öland. Har man högt PH och hårt vatten, så kan ammoniumet istället bli ammoniak och det ÄR giftigt för fiskarna. Viktigt att ha bra filtrering och inte övermata.

          Har du kopparrör i huset? Kan det finnas koppar i brunnsvattnet? För mycket Järn?

          Affärens slutsats om dina tester verkar helt fel.

          Kommentar

          • åheim
            • April 2006
            • 13127

            #6
            Ett påstående taget ur luften och ingen ska oroa sig för att förgifta sin fisk med användande av varken nitrivec eller aquatan!
            Viva Leo Buscaglia

            Kommentar

            Arbetssätt...