co2

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • bosse1950

    • January 2019
    • 12

    co2

    vad händer om man släpper co2 vid utloppet på juwels filter
  • Sleaper

    • September 2008
    • 2876

    #2
    Du kanske får utveckla frågan något. Gäller det placering av diffusor?

    Kommentar

    • bosse1950

      • January 2019
      • 12

      #3
      Tänkte dra in slangen i urblåst ingen difusor

      Kommentar

      • Sleaper

        • September 2008
        • 2876

        #4
        Slöseri med CO2 låter det som. Blir ingen effektiv lösning samtidigt som det blir bubblor i hela karet. Bättre med en diffusor i motsatta änden på akvariet, alltså placering av "diffen" i vänstra hörnet.

        Kommentar

        • bosse1950

          • January 2019
          • 12

          #5
          Ok tack får testa lite.

          Kommentar

          • Jonas_
            • May 2004
            • 61

            #6
            För många år sen bubblade jag i insuget t mitt fluval ytterfilter.
            Vill minnas som att det löste sig rätt bra men filtret rapade till o från så inte optimalt.
            Nu kör jag inline diffisor/atomizer vilket är bra men ger en fin dimma i karet som är lite tråkig

            Kommentar

            • bosse1950

              • January 2019
              • 12

              #7
              Hej jag tänkte att om man släpper det vid urblåst skulle det sprida sig fint i hela karet . Men det kanske inte är tanken?

              Kommentar

              • Sleaper

                • September 2008
                • 2876

                #8
                Ursprungligen postat av bosse1950
                Hej jag tänkte att om man släpper det vid urblåst skulle det sprida sig fint i hela karet . Men det kanske inte är tanken?
                Nackdelen med den lösningen är att man snabbare vädrar ut CO2, man vill ju gärna ha lite ytrörelse också. Därför ser man oftast på bilder att diffen sitter på motsatta sidan som utblåset från filtret. I ett Juwel med originalfilter och placering av diffen enl. tidigare så kommer bubblorna att färdas upp mot ytan och utmed bakrutan där dom tillslut träffas av vattnet från utblåset. Men egentligen handlar det om att man vill att bubblorna har kontakt med vattnet så länge som möjligt, samtidigt som man har väl fungerande vattenrörelse så CO2 distribueras ut i hela akvariet. Sen får man också ta hänsyn till ifall det känns störande med en massa små bubblor i vattnet och placera diffen för att minimera detta. Ibland ser man att placeringen är ungefär mitt emellan botten och vattenytan, allt för att minska störande bubblor men då borde verkningsgraden bli sämre.

                Kommentar

                • bosse1950

                  • January 2019
                  • 12

                  #9
                  Tackar för förklaringen. Det får nog bli en diff .

                  Kommentar

                  • Piala
                    • October 2017
                    • 40

                    #10
                    Ursprungligen postat av Sleaper
                    Slöseri med CO2 låter det som. Blir ingen effektiv lösning samtidigt som det blir bubblor i hela karet. Bättre med en diffusor i motsatta änden på akvariet, alltså placering av "diffen" i vänstra hörnet.
                    Jag hoppar in här och ställer en fråga. Jag har en JBL Proflora direct som sitter inkopplad nära ytterfiltret och går ut i utblåset som är ett bredstrålerör. Alltså inte ett strilrör som sitter längs väggen. Jag har väldigt mycket bubblor som åker runt i karet och undrar om mitt co2 inte då är optimalt? Ska jag kanske byta till ett strilrör? Har det någon betydelse?

                    Kommentar

                    • Sleaper

                      • September 2008
                      • 2876

                      #11
                      Tror inte det gör någon större skillnad. Kanske kan sänka "bubbeltakten" för att minska mängden bubblor i karet. Tycker annars att JBL inline-diff. funkar bra.

                      Kommentar

                      • bosse1950

                        • January 2019
                        • 12

                        #12
                        Hej jag hoppar in lite. Blir det inte samma som jag tänker . in med co2 i utloppet o ut i karet

                        Kommentar

                        • Sleaper

                          • September 2008
                          • 2876

                          #13
                          Nej, inte riktigt. Inline-diffusor sätter man på returslangen på filtret. Drömmen är att den mesta CO2´n redan löst sig i vattnet i slangen innan det kommer ut i akvariet., Men så väl funkar det inte riktigt, utan beroende på vilket tryck man har på CO2 och kapacitet på filtret osv. så kommer det en del bubblor ut i akvariet. Att sätta en diff precis vid utblåset på ett innerfilter blir en väldigt dålig variant lite på samma tema, skulle jag tro. Då finns det bättre alternativ, som sagt.

                          Kommentar

                          • bosse1950

                            • January 2019
                            • 12

                            #14
                            Ok tack. Nu ger jag mig

                            Kommentar

                            Arbetssätt...