Ang. Vattenbyten

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Sleaper

    • September 2008
    • 2891

    #16
    Frekvensen på delvattenbyten styrs av många parametrar kan jag tänka mig. Fiskbelastning, vattenkvalitet, high/low-tech, diskusakvarier etc. Det viktigaste är väl att det är kontinuitet och regelbundenhet, stora svängningar i vattenkvaliteten är nog det man vill undvika. Gäller ju för både växter och fisk.

    Kommentar

    • Ekenberg
      • December 2017
      • 3910

      #17
      Ursprungligen postat av Mathias G

      Precis. Lite känsligt ämne det där med vattenbyten. Följer rätt många utländska akvariekanaler på youtube och det märks att dom har ett annat synsätt på många saker. Till exempel hur mycket / lite fisk man kan ha i visst antal liter samt även ibland om just vattenbyten.
      Jag tror nog att man skall hitta sin väg. Känns lite som att vad som helst kan antingen funka eller vara förödande. Bara man är observant och kollar fiskarnas beteende och växternas utveckling så brukar man ju se ganska snabbt om något behöver förändras. Men väldigt många tar för givet att det som funkar i deras kar funkar för alla andra och så är det ju inte. Men det är ettkänsligt ämne för många

      Kommentar

      • Mikael Lindqvist
        • January 2019
        • 69

        #18
        Ursprungligen postat av Ekenberg

        Jag tror nog att man skall hitta sin väg. Känns lite som att vad som helst kan antingen funka eller vara förödande. Bara man är observant och kollar fiskarnas beteende och växternas utveckling så brukar man ju se ganska snabbt om något behöver förändras. Men väldigt många tar för givet att det som funkar i deras kar funkar för alla andra och så är det ju inte. Men det är ettkänsligt ämne för många
        Beredd att hålla med dig där. Och jag TROR att det många gånger har att göra med en rad faktorer som man av olika anledningar inte räknar in. Variabler finns det gott om.

        Kommentar

        • Ekenberg
          • December 2017
          • 3910

          #19
          Ursprungligen postat av Mikael Lindqvist

          Beredd att hålla med dig där. Och jag TROR att det många gånger har att göra med en rad faktorer som man av olika anledningar inte räknar in. Variabler finns det gott om.
          Jag tycker det är jätte fascinerande, jag har ju fyra akvarium med diskusar och egentligen väldigt lika parametrar gällande vattenvärden och kvalitet men ändå fungerar växter och fiskar olika i de olika karen. Så det är väldigt små variabler som gör stor skillnad. Det är grymt spännande och man förvånas ständigt..... men ofta tvivlar jag på att jag blir klokare.......det är nog bara att acceptera att det är invecklat och att det gäller att vara observant

          Kommentar

          Arbetssätt...