Ang. Vattenbyten

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mathias G
    • June 2015
    • 190

    Ang. Vattenbyten

    Har alltid bytt vatten varje vecka i min 200 liters bytta, har lixom gått på rutin, skrapar bort lite alger etc. nu har jag haft extremt mycket att göra under en period och har nog inte blivit något ordentligt vattenbyte på kanske 4 veckor. Jag har dock noterat något intressant. Algerna, jag hade inte speciellt mycket men de som fanns är borta , inbillar mej att växterna är grönare, samt fiskarna är precis som vanligt, pigga och alerta starka fina färger leker typ hela tiden (såsom bosmanis gör). Mitt filter är extremt överdimensionerat för akvariets storlek så det kanske hjälper till att hålla kvaliten på vattnet stabil?. Har ingen sticka å kolla värderna nu men ska nog skaffa. Vore extremt intressant å se hur kvaliten är. Så frågan är ju, jag kanke bytt vatten alldelses för ofta innan med tanke på min filtrering. Fiskarna tog inte skada av de dom är precis som dom är nu men kanske behöver jag bara byta var 3-4 vecka egentligen, och kanske inte så stor mängd heller
  • Mikael Lindqvist
    • January 2019
    • 69

    #2
    Du har bakterier som lever på alla fria ytor i akvariet. Så det är helt klart möjligt att rengöra för mycket. Speciellt i en etablerad tank med gott om växter och så vidare. Har tex lärt mig att man ogärna ska göra rent alla glas samtidigt. Och framförallt inte filter, grus och glas samtidigt du tar då bort för mycket av den bakteriekultur som är bra för ditt kar.

    Kommentar

    • Mathias G
      • June 2015
      • 190

      #3
      Ah de hade jag lite koll på innan. Har typ inga växter i gruset utan det är mest javaorbunkar planterade mellan massa rötter. Är ju rädd att nitrathalten skall skjuta i höjden om jag inte slamsuger botten ....karet har vart igång sen 2015 så är väl inkört

      Kommentar

      • Mikael Lindqvist
        • January 2019
        • 69

        #4
        Damsuga botten lär man nog göra med jämna mellanrum. Men inte samtidigt som de övriga ingreppen helst. I varje fall inte allt på en gång.

        Jag är inte så duktig på växter men jag antar att dessa du har hämtar det mesta av sin näring ur vattnet och inte så mycket ur substratet via rötterna? Dessa torde ju rena vattnet på nitrat ganska bra.

        Kommentar

        • Mathias G
          • June 2015
          • 190

          #5
          Nej inte jag heller, men jag antar att dom gör de då dom växer fast på rötterna / stenar , och inte ner i substratet.

          Kommentar

          • åheim
            • April 2006
            • 13110

            #6
            Ursprungligen postat av Mathias G
            Har alltid bytt vatten varje vecka i min 200 liters bytta, har lixom gått på rutin, skrapar bort lite alger etc. nu har jag haft extremt mycket att göra under en period och har nog inte blivit något ordentligt vattenbyte på kanske 4 veckor. Jag har dock noterat något intressant. Algerna, jag hade inte speciellt mycket men de som fanns är borta , inbillar mej att växterna är grönare, samt fiskarna är precis som vanligt, pigga och alerta starka fina färger leker typ hela tiden (såsom bosmanis gör). Mitt filter är extremt överdimensionerat för akvariets storlek så det kanske hjälper till att hålla kvaliten på vattnet stabil?. Har ingen sticka å kolla värderna nu men ska nog skaffa. Vore extremt intressant å se hur kvaliten är. Så frågan är ju, jag kanke bytt vatten alldelses för ofta innan med tanke på min filtrering. Fiskarna tog inte skada av de dom är precis som dom är nu men kanske behöver jag bara byta var 3-4 vecka egentligen, och kanske inte så stor mängd heller
            Vattenbyten är inte bara av godo utan är bara ett nödvändigt ont!! Hur ofta får man prova sig fram och det kan man göra genom att mäta nitrathalten, det är inte nyttigt för fisken att den ligger på 100 tex utan runt 20-50 är nog ok.

            Det spelar dock ingen roll hur stort och överdimensionerat filter du har för saken är den att alla filter producerar nitrat och det är den du ska bli av med med vattenbytena och hur ofta beror på mängden fisk och mängden växter!
            För täta vattenbyten kan trigga alger och skapa stress hos fisken!

            Viva Leo Buscaglia

            Kommentar

            • Mathias G
              • June 2015
              • 190

              #7
              Ursprungligen postat av åheim
              Vattenbyten är inte bara av godo utan är bara ett nödvändigt ont!! Hur ofta får man prova sig fram och det kan man göra genom att mäta nitrathalten, det är inte nyttigt för fisken att den ligger på 100 tex utan runt 20-50 är nog ok.

              Det spelar dock ingen roll hur stort och överdimensionerat filter du har för saken är den att alla filter producerar nitrat och det är den du ska bli av med med vattenbytena och hur ofta beror på mängden fisk och mängden växter!
              För täta vattenbyten kan trigga alger och skapa stress hos fisken!
              Ok! Är väl lite de där jag misstänkt, nitraten låg inte för högt , köpte ett test idag

              Kommentar

              • Mikael Lindqvist
                • January 2019
                • 69

                #8
                Filter producerar nitrat? Förklara, jag ser inte hur det är möjligt.

                Kommentar

                • åheim
                  • April 2006
                  • 13110

                  #9
                  Perfekt, nu är det bara att testa fram en bra bytesintervall!
                  Viva Leo Buscaglia

                  Kommentar

                  • åheim
                    • April 2006
                    • 13110

                    #10
                    Ursprungligen postat av Mikael Lindqvist
                    Filter producerar nitrat? Förklara, jag ser inte hur det är möjligt.
                    Det är den grundläggande vetenskapen om kvävecykeln och som alla måste känna till om sin akvariehållning! Bakterier i filtret (plus sand och all inredning i karet) omvandlar ammonium till nitrit och sen nitrat, som är slutprodukten!

                    Viva Leo Buscaglia

                    Kommentar

                    • Mikael Lindqvist
                      • January 2019
                      • 69

                      #11
                      Ja bakterier ja! Det skrev jag redan. Men det är ju inte i filtret i sig. Dem finns även i hela karet. Det finns en youtuber/uppfödare som har kar helt utan filter. Fördelen med filtret är framförallt att bakterierna där får konstant tillgång till föda och syre då de inte klarar en anaerob miljö.

                      Att filtret i sig låg bakom uppfattade jag det som. =)

                      Kommentar

                      • åheim
                        • April 2006
                        • 13110

                        #12
                        Ursprungligen postat av Mikael Lindqvist
                        Ja bakterier ja! Det skrev jag redan. Men det är ju inte i filtret i sig. Dem finns även i hela karet. Det finns en youtuber/uppfödare som har kar helt utan filter. Fördelen med filtret är framförallt att bakterierna där får konstant tillgång till föda och syre då de inte klarar en anaerob miljö.

                        Att filtret i sig låg bakom uppfattade jag det som. =)
                        Haha ja ok, nää själva materialet i filtret producerar ingenting, nu förstod vi bara inte varann Visst, mycket lågt belastade kar (väldigt få fiskar) kan fungera utan filter men man ska komma ihåg att det är en balansgång och personligen vill jag trygga miljön med ett effektivt filter och ha lite fler fiskar.
                        Viva Leo Buscaglia

                        Kommentar

                        • Mikael Lindqvist
                          • January 2019
                          • 69

                          #13
                          Ja det är lätt att missförstå ibland.

                          Kolla L.R.Bretz tror jag han heter på youtube. Han kör mycket utan filter.

                          Jag är absolut inte emot filter och kommer inte köra utan själv (i första taget) men det är intressant och lärorikt.

                          Kommentar

                          • Ekenberg
                            • December 2017
                            • 3910

                            #14
                            Spännande tråd. Jag tillhör ju den skaran som tror att många byter vatten mer än vad som behövs eller är bra för fiskarna. Men det vågar man ju oftast inte säga. När jag började med hobbyn för över fyrtio år sedan pratade man mycket mer om balans i karen, nu pratar man mest om stora filter, vattenbyten och kemikalier som tillsättes. Jag har haft olika kar och olika fiskar och det jag lärt mig är att inget kar funkar precis som något annat. Så man får lära sig vad som passar sitt kar och dess invånare bäst men att alltid påstå att veckovisa vattenbyten är det enda sättet är fel. Just ditt kar med ditt filter och dina växter och fisksammansättning kanske mår bäst av var tredje vecka. Testa dig fram. Lycka till.

                            Kommentar

                            • Mathias G
                              • June 2015
                              • 190

                              #15
                              Ursprungligen postat av Ekenberg
                              Spännande tråd. Jag tillhör ju den skaran som tror att många byter vatten mer än vad som behövs eller är bra för fiskarna. Men det vågar man ju oftast inte säga. När jag började med hobbyn för över fyrtio år sedan pratade man mycket mer om balans i karen, nu pratar man mest om stora filter, vattenbyten och kemikalier som tillsättes. Jag har haft olika kar och olika fiskar och det jag lärt mig är att inget kar funkar precis som något annat. Så man får lära sig vad som passar sitt kar och dess invånare bäst men att alltid påstå att veckovisa vattenbyten är det enda sättet är fel. Just ditt kar med ditt filter och dina växter och fisksammansättning kanske mår bäst av var tredje vecka. Testa dig fram. Lycka till.
                              Precis. Lite känsligt ämne det där med vattenbyten. Följer rätt många utländska akvariekanaler på youtube och det märks att dom har ett annat synsätt på många saker. Till exempel hur mycket / lite fisk man kan ha i visst antal liter samt även ibland om just vattenbyten.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...