Är PH och hårdhet alltid det samma även när vattnet mognat?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • xanadu
    • January 2013
    • 157

    Är PH och hårdhet alltid det samma även när vattnet mognat?

    Hej har plockat upp akvariehobbyn efter något år utan akvarium efter en flytt. Vi flyttade för 3år sedan till villa i Marieholm (Eslövs kommun i Skåne) där jag i ett av rummen nu har satt igång några av karen som stod och samlade damm i garaget. Nu till mitt problem och mina frågor. I kranen har vi ett vatten med ett medelvärde enligt VA-Syd på 3,4 (°dH) så ganska mjukt. PH är enligt mina stickor från Tetra under 6,4. Hur mycket vet jag inte då 6,4 är lägst på skalan. Till frågan, kommer PH och hårdheten alltid va så här låga? Så det kräver ständig behandling med preparat? I ett av karen hade jag gärna velat ha tanganyikaciklider som kräver ett högt PH.

    Eller är det så att över tid så stabiliseras vattnet när det får mogna till någon form av medelvärde, PH 7,5? Rubbas då detta medelvärde av vattenbyten med nytt färskt kranvatten med det låga PHt eller hur funkar det?

    Mycket tacksam för svar.
    Projekt:
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48148

    #2
    Värdena förändras såklart vid vattenbytena. Blandar man t.ex. ett kranvatten med ett pH på 8 med ett akvarievatten på 6 så blir ju pH däremellan.
    Dessutom så kan värdena även förändras utan vattenbyten genom att t.ex. kalk löser sig i vatten eller om man har ett väldigt lågt KH så buffras inte vattnet och pH sjunker.
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • xanadu
      • January 2013
      • 157

      #3
      Heheh ja ursäkta, jag insåg nu att den frågan var dum och felformulerad. Det jag menade var att återställs ph mot ett normalvärde typ 7,5 snabbare om vattnet är moget? Detta hänger ju förståss ihop med grundfrågan ifall ph och hårdhet ändras över tid i akvarium utan att man måste använda preparat?
      Projekt:

      Kommentar

      • xanadu
        • January 2013
        • 157

        #4
        Eller om man leker med tanken att akvarievattnet har ph 6 och man häller i kranvatten med säg ph 8 kommer ph:t aldrig gå tillbaka mot ph 6 utan preparat?
        Projekt:

        Kommentar

        • åheim
          • April 2006
          • 13120

          #5
          Jo över tid så kommer Kh att sjunka och också Ph...
          Viva Leo Buscaglia

          Kommentar

          • xanadu
            • January 2013
            • 157

            #6
            Och inte bara att det sjunker om det skulle va högt utan även att det kan höjas om det är lågt från början som mitt kranvatten är? Har jag förstått det rätt då?
            Projekt:

            Kommentar

            • åheim
              • April 2006
              • 13120

              #7
              Om du har kalkhaltigt material i karet så kan Ph höjas lite om ditt kranvatten har ett lågt Ph, annars inte.
              Viva Leo Buscaglia

              Kommentar

              • xanadu
                • January 2013
                • 157

                #8
                Ok, tack så mycket för svaren!
                Projekt:

                Kommentar

                • Sleaper

                  • September 2008
                  • 2882

                  #9
                  Gör man regelbundna delvattenbyten varje eller varannan vecka kommer vattenvärden hållas konstant, är min erfarenhet. Undantagen är kanske överbefolkade eller kraftigt belastade akvarier. I ett akvarium med en hel del växter och god belysning kommer pH att förändras över dygnet på grund av fotosyntesen, så om du har pH6,4 kommer detta förmodligen att stiga i ett sånt fall. Men kalk funkar ju bra för att hålla ett högre och mer konstant pH, som sagts tidigare.
                  Senast redigerad av Sleaper; 31 January 2019, 06:25.

                  Kommentar

                  • xanadu
                    • January 2013
                    • 157

                    #10
                    Så för mig med så lågt pH-värde i kranen så blir det svårt att hålla en del arter som vill ha högt pH eller i alla fall få dom att trivas?
                    Projekt:

                    Kommentar

                    • Kjell Fohrman
                      Administrator

                      • December 2001
                      • 48148

                      #11
                      Nja det finns ju flera olika enkla sätt att höja pH-värdet på kranvattnet. Vilket man skall välja beror ju en del på vilka fiskar man skall ha.

                      Sen är jag nog lite förvånad över att ditt kranvatten har ett så lågt pH-värde som 6,4 (eller ännu lägre). Det är ytterst ovanligt i Sverige.
                      Har du kollat på kommunens hemsida vilka värden som det är hos dig.
                      ?
                      Akvaristiska hälsningar
                      Kjell
                      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                      Kommentar

                      • xanadu
                        • January 2013
                        • 157

                        #12
                        Okej, tack Kjell. Jag har letat lite och har hittils bara kunnat hitta information om hårdheten på kranvattnet i den byn där jag bor. Närmaste tätort är Eslöv som ligger ett par kilometer bort. Där hittade jag statistik från 2018 på en mängd olika sorters vattenvärden. Enligt dom mätningarna så ska pHt ligga på 8,4 vilket ju vore jätte bra nyheter för mig men som inte alls stämmer överens med dom värdena jag får när jag mäter akvarievattnet med min stickor från Tetra. Jag har ett mer "avancerat" test som jag använder till min koidamm som jag ska testa nu för att se ifall det märkligt nog är stickorna från Tetra som ger fel resultat...

                        Mycket tacksam för att ni hjälper en vilsen själ som mig i vattenvärdenas djungel. Uppskattas väldigt mycket.

                        Projekt:

                        Kommentar

                        • xanadu
                          • January 2013
                          • 157

                          #13
                          Mätte med ett annat test nu som jag brukar använda till min damm och då visade det pH 8,0. Så det förra testet (som va helt nyinköpt) visade troligen helt fel. Och värdena från akvarievattnet stämmer nu överens med värden på kranvattnet, skönt!
                          Projekt:

                          Kommentar

                          Arbetssätt...