Mycket nitrit

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Bimmern
    • October 2018
    • 19

    #31
    Har inte blivit ett skit bättre nu sen när jag upptäckte problemet så tänkte ge fan i vattenbyten nu för de är bara jobbigt o hjälper bara nån dag sen är det lika illa igen, Ska köpa mer bakteriekultur o hoppas de försvinner med tiden. Ska även köpa mer växter ser ju lite trevligare ut med då.

    Kommentar

    • åheim
      • April 2006
      • 13110

      #32
      Det var väl inte tetra aquasafe...
      Viva Leo Buscaglia

      Kommentar

      • Bimmern
        • October 2018
        • 19

        #33
        Ursprungligen postat av åheim
        Det var väl inte tetra aquasafe...
        Nää har inte flaskan nu men va bakteriekultur för uppstart eller bekämpning av problem. Men tips på nån annan kultur?

        Kommentar

        • Bimmern
          • October 2018
          • 19

          #34
          Har idag blivit ännu värre.... börjar närma mig 0,8mg/l

          Kommentar

          • stefant
            • January 2009
            • 783

            #35
            Från 3,0 i första inlägget till 0,8 mg/L nu, det verkar gå åt rätt håll.

            Kommentar

            • Bimmern
              • October 2018
              • 19

              #36
              Ursprungligen postat av stefant
              Från 3,0 i första inlägget till 0,8 mg/L nu, det verkar gå åt rätt håll.
              Jo från de går de åt rätt håll men jag har ju varit nere i nästan godkända nivåer.

              Kommentar

              • åheim
                • April 2006
                • 13110

                #37
                Ja det är ju märkligt om du har totalt matstopp och tillsäter bakterier....
                Viva Leo Buscaglia

                Kommentar

                • BrigTSD
                  • February 2015
                  • 131

                  #38
                  Ursprungligen postat av Bimmern
                  Har inte blivit ett skit bättre nu sen när jag upptäckte problemet så tänkte ge fan i vattenbyten nu för de är bara jobbigt o hjälper bara nån dag sen är det lika illa igen, Ska köpa mer bakteriekultur o hoppas de försvinner med tiden. Ska även köpa mer växter ser ju lite trevligare ut med då.
                  Anledningen till att nitriten ökar är att du inte har någon komplett nitrifikation än, vilket är fullt normalt i en nystartad tank. Nedbrytningen av ammonium till nitrit kommer igång efter bara några dygn. Nedbrytningen av nitrit till nitrat behöver minst 2-3 veckor för att komma igång. Nitrifikationsbakterierna (i huvudsak nitrosomonas och nitrobacter) växer som beläggningar i akvariet. Främst i filtret men även på stenarna, växterna, i sanden och på insidan av glaset. De finns inte i någon väsentlig del i vattnet. Du kommer alltså inte att störa tillväxten av nitrifikationsbakterierna i någon nämnvärd utsträckning genom att byta vatten. Nitriten kommer att fortsätta öka ett tag till men du ska inte släppa den högre än 0,5-0,6 mg/l.

                  Det bästa är ju att mata försiktigt så att nitriten aldrig sticker iväg skyhögt men det är inte så lätt om man är ny i hobbyn. Rätt foderdosering tar ett tag att lära sig.

                  Att du får rådet att inte byta vatten när nitrithalten är 3 mg/l är inget annat än experimentellt djurplågeri. Även om fiskarna överlever det tillfälligt så är det otroligt plågsamt. Jag klandrar absolut inte dig för det. De flesta akvarister har nog försatt sig i din situation i början av karriären. Men trådens mer "erfarna" akvarister ska veta bättre. Vill man nu absolut inte röra vattnet under uppstarten så föreslår jag en uppstart utan fisk (fishless cycling). Akvariefiskar omfattas av djurskyddslagen.

                  Men att du har fått rådet att tillsätta bakterier är bra och det tycker jag att du kan fortsätta med. Det underlättar uppstarten. Följ anvisningarna på förpackningen.

                  Att du har ett för litet filter kan innebära problem på sikt men det spelar ingen roll i nuläget. Filterstorleken styrs egentligen inte av tankstorleken utan av fiskarnas storlek och mängd. En tumregel är att en inkörd tank med stabil drift inte ska ha någon mätbar nitrithalt. Måste filtret rengöras ofta eftersom det slammar igen så sköljer man bort en stor del av de bakterier som växt fram. DET stör nitrifikationsprocessen otroligt mycket, till skillnad från vattenbyten.

                  Kommentar

                  • stefant
                    • January 2009
                    • 783

                    #39
                    BrigTSD, tack för medhåll.

                    Att tillsätta bakterier betvivlar jag inte att det hjälper nitrifikationen, vill bara förtydliga min ståndpunkt där. Emellertid tillsätter i varje fall jag det i samband med att jag fyller på vatten första gången och sedan finns ju bakterierna där och det gäller att skapa goda förutsättningar för dem att kolonisera akvariet. Att tillsätta mer senare tror jag inte har så stor betydelse men jag har inte testat det ordentligt heller.

                    Kommentar

                    • Kjell Fohrman
                      Administrator

                      • December 2001
                      • 48147

                      #40
                      Har inte läst hela tråden, men jag antar att någon redan har tagit upp att ett bra tips är att tillsätta lite salt. Det påverkar absolut inte nitriten i sig, men det minskar helt klart nitritens skadliga påverkan på fiskarna.
                      Akvaristiska hälsningar
                      Kjell
                      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                      Kommentar

                      • Bimmern
                        • October 2018
                        • 19

                        #41
                        Ursprungligen postat av BrigTSD

                        Anledningen till att nitriten ökar är att du inte har någon komplett nitrifikation än, vilket är fullt normalt i en nystartad tank. Nedbrytningen av ammonium till nitrit kommer igång efter bara några dygn. Nedbrytningen av nitrit till nitrat behöver minst 2-3 veckor för att komma igång. Nitrifikationsbakterierna (i huvudsak nitrosomonas och nitrobacter) växer som beläggningar i akvariet. Främst i filtret men även på stenarna, växterna, i sanden och på insidan av glaset. De finns inte i någon väsentlig del i vattnet. Du kommer alltså inte att störa tillväxten av nitrifikationsbakterierna i någon nämnvärd utsträckning genom att byta vatten. Nitriten kommer att fortsätta öka ett tag till men du ska inte släppa den högre än 0,5-0,6 mg/l.

                        Det bästa är ju att mata försiktigt så att nitriten aldrig sticker iväg skyhögt men det är inte så lätt om man är ny i hobbyn. Rätt foderdosering tar ett tag att lära sig.

                        Att du får rådet att inte byta vatten när nitrithalten är 3 mg/l är inget annat än experimentellt djurplågeri. Även om fiskarna överlever det tillfälligt så är det otroligt plågsamt. Jag klandrar absolut inte dig för det. De flesta akvarister har nog försatt sig i din situation i början av karriären. Men trådens mer "erfarna" akvarister ska veta bättre. Vill man nu absolut inte röra vattnet under uppstarten så föreslår jag en uppstart utan fisk (fishless cycling). Akvariefiskar omfattas av djurskyddslagen.

                        Men att du har fått rådet att tillsätta bakterier är bra och det tycker jag att du kan fortsätta med. Det underlättar uppstarten. Följ anvisningarna på förpackningen.

                        Att du har ett för litet filter kan innebära problem på sikt men det spelar ingen roll i nuläget. Filterstorleken styrs egentligen inte av tankstorleken utan av fiskarnas storlek och mängd. En tumregel är att en inkörd tank med stabil drift inte ska ha någon mätbar nitrithalt. Måste filtret rengöras ofta eftersom det slammar igen så sköljer man bort en stor del av de bakterier som växt fram. DET stör nitrifikationsprocessen otroligt mycket, till skillnad från vattenbyten.
                        Har bytt vatten regelbundet ett tag nu och nitritnivån är nu gul (mindre än 0,3mg/l) ska fortsätta ett tag till fast med mindre vattenbyten och även mata väldigt lite. Hoppas att bakterierna snart börjar växa till sig
                        dom skickade med fel beskrivning på pumpen var tydligen en eheim 2010 som är till 120l

                        Kommentar

                        Arbetssätt...